Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Forårsbebuder: Vintergækker i mængde

Jeg skimter vintergækker i det fjerne - man må gerne gå ind og besigtige grunden

Jeg skimter vintergækker i det fjerne – man må gerne gå ind og besigtige grunden

Det var først da AagePK sendte billeder af vintergækker på en (løg-)plæne at det gik op for mig at vintergækker spreder sig udiscipleneret – well, det ved jeg jo efterhånden at alle planter gør, hvis de kan komme til det, men jeg husker med undren hvordan vintergækker ved hovedindgangen til Frederiksberg Have voksede i små ordentlige grupper bag det smukke støbejernshegn, som skulle forhindre udisciplinerede Kjøbenhavnere i at sprede sig på græsset😉

Her er det en plæne, som er til salg, en af de bedste grunde i Vejby, – mere om den historie i morgen.

Her ses de tydeligere, de små vintergækker, som vokser i spredte grupper

Her ses de tydeligere, de små vintergækker, som vokser i spredte grupper

Skrivefelt …

Written by Donald

Monday, February 16, 2015 at 14:11 UTC

Posted in Skov og have

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Så dejlige forårsbebudere og så så tidligt. Vi har gode tider i vente.

    Stegemüller

    Monday, February 16, 2015 at 17:07 UTC

    • @Stegemüller, ja, det billede kan jeg godt lide at se! Spiring og grokraft – yesss!

      Donald

      Monday, February 16, 2015 at 20:18 UTC

  2. Vintergækker = sneklokker?
    Flott med selvspredning, synes jeg🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, February 16, 2015 at 22:54 UTC

    • Vintergækker er sneklokker, ja, Mormor. De kan vokse gennem sneen allerede i Januar! Men nu er det februar og så er det helt normalt at de titter frem. De har været elsket af danskerne i mange generationer og – jeg tror at hvis de står i nærheden af et hus – bedst i et blomsterbed ved en sydmur – så kommer de hurtigere end dem vi ser her, som jo vokser på en åben græsplæne.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, February 17, 2015 at 0:08 UTC

  3. Underligt, jeg synes ikke vintergækker spreder sig særligt her. De formerer sig ved løg, men måske er der også en frøspredning?

    Jørgen

    Thursday, February 19, 2015 at 12:28 UTC

    • Jørgen, jeg ved det ikke – i dag opdagede jeg en gruppe vintergækker hos genboen, i en lille gruppe, tæt op ad hinanden som jeg husker det fra de gamle haver, min far viste mig. Måske spreder de sig på en plæne fordi de bliver klippet – hvorimod de under buske holder sammen som en gruppe for at holde andre planter ude?

      Donald

      Thursday, February 19, 2015 at 23:08 UTC

  4. Vi har allerede fyldt flere æggebære op med vintergækker herhjemme.

    ilhja

    Thursday, February 19, 2015 at 18:16 UTC

    • Det er rart når man har mange vintergækker! Her er så få af den slags blomster at jeg ikke ville turde røre dem, Ilhja!🙂

      Donald

      Thursday, February 19, 2015 at 23:12 UTC

      • Vi plukker heller ikke dem der ude foran vinduet men på datterens skole har de en kæmpe have hvor i den ene ende er masser af vilde blomster forår og sommeren ud. Også vintergækker.

        ilhja

        Friday, February 20, 2015 at 9:52 UTC

        • Det lyder dejligt smukt, sikken en god skole!🙂

          Donald

          Friday, February 20, 2015 at 12:19 UTC


Comments are closed.