Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vintergækker og andre forårstegn

Vi har jo efterlyst forår – og her er nogle af tegnene på forår, det skal nok komme. AagePK skriver:

Du har jo bedt om et par billeder, af erantis og vintergæk: her er de! Men der røg vist et par fugle fra haven med.

Blåstriben hedder skovskade til hverdag, og er egentligt ret sky; den kommer dog meget i min have for at hugge mejsernes fedtkugler; den anden er ganske rigtigt Stor flagspætte. Den bor i en poppellund en kilometer herfra, hvor man hører den tromme.

De bedste hilsner
Aage

Skriv en kommentar til billeder fra vor korrespondent …

Written by Donald

Tuesday, February 10, 2015 at 11:14 UTC

Posted in Skov og have

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og der var våren- tusen takk til fotografen og til han som publiserte.
    klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, February 10, 2015 at 11:46 UTC

    • Ja, det var godt at vi kan se de små “forårsbudbringere” nu, Mormor!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, February 10, 2015 at 21:01 UTC

  2. Sikke et smukt billede af skovskaden fra Marstal, så flot og skarpt.

    Stegemüller

    Tuesday, February 10, 2015 at 16:48 UTC

    • Ja, det er et godt billede, Stegemüller.

      Donald

      Tuesday, February 10, 2015 at 21:01 UTC

  3. Dejlige billeder. Det er ikke så ofte man ser skovskader her, men det ville være fint. Gårsdagen var ret forårsagtig. Er vintergæk og erantis forårsblomster? Eller er de vinterblomster?

    Jørgen

    Wednesday, February 11, 2015 at 8:32 UTC

    • Tak på AagePK’s vegne Jørgen – det er gode optimistiske forårsvarslende billeder!

      Sikke et link du har fundet – så det i en kommentar på dit indlæg om “uvidne”:
      http://sproget.dk/leg-og-ler/smid_en_smutter

      Donald

      Wednesday, February 11, 2015 at 10:27 UTC

      • Ja, det er ikke dårligt. Midt i den sproglige bedrøvelighed.
        OK – jeg holder mine vinterblomster for mig selv.

        Jørgen

        Wednesday, February 11, 2015 at 15:18 UTC

        • Jørgen: Min far kaldte vintergækker og erantis for forårsbebudere, – jeg kom vist til at skrive forårsbudbringere eller lignende. Jeg tror der er mange, der kalder de to og krokus for forårsbebudere, – ikke forårsblomster. Men jeg kan også huske at min far nævnet at vintergæk kan blomstre i januar, mens der endnu er 5-10 cm. sne.

          Donald

          Thursday, February 12, 2015 at 19:43 UTC

  4. Tak for blomsterne!
    Skovskaden er ikke helt almindelig her, og ret sky, jeg er derfor ret glad for at den i denne vinter jævnligt besøger vor have. I Londons Hyde Park oplevede jeg en skovskade blive håndfodret, dvs den var så hurtig, at det først var på billederne bagefter, jeg kunne se, hvad der egentligt foregik. Og billederne var ikke særligt gode. Siden har jeg ønsket den i min samling.
    Den finder hurtigt ud af at fiske kuglerne op med næbbet, selv om snoren, de hænger i, er rimeligt lang. Så holder den snoren/nettet i den ene klo, mens den fisker lækkerbidder ud af nettet. Men der skal ikke meget bevægelse bag ruden, før den stikker af. Derfor er alle fuglene en lille smule slørede, det skyldes ruden og dens coating.

    AagePK

    Thursday, February 12, 2015 at 10:39 UTC

    • Selv tak – det er mig der skal takke AagePK.

      Jeg havde også undret mig over hvordan du havde fået så gode billeder af en sky fugl som skovskaden! Jeg tænkte at fuglen havde vænnet sig til din have, og at du havde brugt fuld zoom (og fra metacam-information i billedfilen ser det også ud til at du har brugt fuld zoom) – men dertil kommer altså at du har været super-hurtig!🙂
      Jeg har lidt af samme oplevelse her ved køkkenvinduet – fuglene flygter så snart de ser mig eller bare kameraets “øje”!

      Lone Meyland siger hun vil sende mig nogle vintergække-løg, og jeg glæder mig og håber de vil trives, skal man lægge dem i plænen eller “rydde op” under nogle buske og lægge dem i jorde dér, spørger jeg.

      Donald

      Thursday, February 12, 2015 at 19:38 UTC


Comments are closed.