Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Snevejr

I går kom der (modsat vejrmeldingerne) fra week-enden) sne og kulde, og i dage endnu mere sne, men kraftig sol og en grads varme, tø, her.

Så faldt der lidt mere sne i dag og jeg vil ud på tur hver dag – også selv om det har været en nattesøvn med afbrydelser osv.osv.

Trods mere sne stikker planterne stadig deres blade op igennem sneen, og markerne fremstår som grønne.

Men sneen forhindrer ikke udstrålingsfrost, desværre.

[Opdatering: Jeg har ændret på billedudvalget for at bruge nogle af markbillederne til filosofi over vintersæd.]

Written by Donald

Thursday, February 5, 2015 at 13:27 UTC

Posted in Mark, Skov og have

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Siden fuglene har tømt beholderen, bør de vel få mere mat?

    Så det er vær og sne hos deg. Ikke mye, men litt. Nok til at det blir lysere om kvelden?
    Klem på deg🙂

    Skrev jeg noe om bildene?

    Mormor

    Thursday, February 5, 2015 at 13:42 UTC

    • Jeg fyldte fuglefrø på efter at have taget billedet, Mormor og fuglene kom igen og spiste mere.
      Men det er et farligt sted, der er katte i nærheden! Jeg har heldigvis ikke fundet blodspor i sneen!

      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, February 5, 2015 at 17:38 UTC

      • De er ganske flinke til å ta vare på seg selv, fuglene.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Thursday, February 5, 2015 at 18:06 UTC

        • Ja, de tager vare, Mormor, meeen … tænk på at 70-80% af småfuglene dør i en skrap frostperiode. Nu har vi ikke så skrap frost, og den lille solsort, som kommer her når der er mad, den har også andre haver, som den kan besøge, og den kan måske finde edderkopper på træernes grene. Jeg tror ikke jeg er den eneste, som fodrer fuglene, men min genbo, som fodrede dem rigeligt, er død, og jeg tror ikke der er nogen andre lige her i nærheden.

          Jeg er næsten sikker på at det er den samme solsort, som sad under buksbommen for 4 år siden, og var meget tillidsfuld og var nogle centimeter fra min hånd, når jeg strøede havregryn og frø på jorden eller stillede det i en skål.

          Klem på dig🙂

          Donald

          Thursday, February 5, 2015 at 20:49 UTC

  2. Du bor altså skønt Donald! Og sneen lyser så fint op. Her skinner solen også i dag.

    Stegemüller

    Thursday, February 5, 2015 at 14:29 UTC

    • Ih tak! Stegemüller! Jeg tror at det er lidt smukkere om sommeren – nu kan vi jo se om det bliver et smukt forår. Og så må du ud på kirkegården og se hvor mange blomster der titter op. Forresten har du også Søndermarken og Frederiksberg Have i forholdsvis nærhed – måske en lidt lang spadseretur eller bustur, men det er smukke steder at besøge om vinteren. I gamle dage tog vi ind til Frederiksberg Have om vinteren en gang eller to hver måned og besøgte min mor bagefter 🙂

      Donald

      Thursday, February 5, 2015 at 17:40 UTC

  3. Det har dog vært er herligt vejr i dag, sol det meste af dagen. Når man stiller sig op med hovedet mod solen, varmes man dejligt. Vil gerne have lidt flere af den slags dage.

    Jørgen

    Thursday, February 5, 2015 at 14:52 UTC

    • Ja, Jørgen! vi vil gerne have flere af den slags dage, Jørgen! Jeg kan se at der er nogle glade mennesker, som har brugt deres langrendsski her og i Gribskov bliver der lavet en løjpe. I morgen er jeg bange for at der vil komme tøvejr!

      Donald

      Thursday, February 5, 2015 at 17:41 UTC

  4. Shhh: Donald, sålænge Mormor læser med, skal vi nok være forsigtige når vi snakker snevejr: den årlige ved Åfotbræen giver 15 meter, ved Myrkdalen-Voss ligger der pt 3,80 m i terrænget.🙂

    AagePK

    Thursday, February 5, 2015 at 15:25 UTC

    • Uhhh – ja, der er ikke meget sne her, det ved jeg godt, AagePK! Jeg har engang – utroligt at tænke tilbage – været på tommelfingeren gennem Hardangervidda, hvor jeg sov på et fuldtmoderne superlækkert vandrehjem (Youth Hostel) for kun 5 kr. pr. nat og iøvrigt var heldig at der var et helt værelse ledigt (i 1 dag!) og bilisten, som tog mig med fortalte, at der havde været 3-5 meter snemure langs vejen til Odda bare 2-3 uger før! De undrede sig åbenbart også over hvor hurtigt det gik, når sneen smelter!🙂
      Nej vi har ikke meget sne, det, som interesserer mig mest på disse billeder, er om vintersæden klarer sig godt. Det ligner at marken står helt perfekt frisk og grøn – tilstødende raps-mark er derimod faldet sammen.

      Donald

      Thursday, February 5, 2015 at 17:45 UTC

  5. Dejlige billeder! Ja, jeg tror lige som dig, at vi har godt af at komme ud og gå tur hver dag🙂

    Madame

    Friday, February 6, 2015 at 6:24 UTC

    • @Madame! Simpelthen, afsted! afsted! – jeg så at man kan få pigge til at sætte på støvler, men foreløbig går det godt med de grove såler på støvlerne🙂

      Donald

      Friday, February 6, 2015 at 11:21 UTC


Comments are closed.