Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sommerferie efter 30 år

Huset til højre var en butik, til venstre Rema og en Statoil

Huset til højre var en butik, til venstre Rema og en Statoil

Til højre i billedet ligger et gult hus. Det er et ret stort hus, men det er et almindeligt murermesterhus fra begyndelsen 1900-tallet, et godt solidt hus, som det må være en fornøjelse at bo i. Rent og pænt og med en forholdsvis uforstyrret have bagved. Ingen afstand til tog, bus, indkøb og skole mv.

Da jeg købte hus i Vejby for 28 år siden, manglede der jo alt, også gardinstænger. Jeg købte gardinstænger i det gule hus, der var en manufaktur (butik med stof, tilbehør til syning og gardiner og lidt tøj) og fik en venlig betjening. Det var ophørsudsalg, fik jeg at vide. Konen fortalte, at nu havde de ikke holdt sommerferie i 30 år, så nu glædede hun sig.

Jeg kan ikke huske om det var manden, som fortsatte historien, men det var tydeligt at han havde været bekymret over om de kunne få det hele til at løbe rundt, men dengang i 50’erne var der jo kommet flere og flere “landliggere” (sommerhus-ejere og sommergæster).

Man kan se, hvor der har været indgang til butikken, som var en manufaktur

Man kan se, hvor der har været indgang til butikken, som var en manufaktur

I begyndelsen havde de lejet sig ind i den ene halvdel af huset; en skræder ejede huset og havde butik den anden halvdel (tror jeg). Manufakturhandelen var gået bedre og bedre, og de solgte meget tøj forår og sommer, derfor havde de ikke holdt sommerferie. Men nu skulle det være.

Skrivefelt …

Vejby har før i tiden haft to købmænd, slagter, blomster, tømrer, vognmænd, VVS og to autoværksteder med videre, tømmerhandel, og – manufaktur, vuggestue, børnehave, skole, alderdomshjem, kirkegård, postbutik, billetkontor, idrætsforening, og frisør (endda flere), kiosk, radiostation, vandforsyning, snedkerværksted, og endda mere.

Statoil butikken var som et supermarked med grøntsager, tørkost, mejeriprodukter med videre, indtil den lille købmand byggede om til supermarked.

Nu er der ikke nogen manufaktur, slagter, blomsterhandel, post, billetkontor eller kiosk, men man kan købe kød, blomster og blade, undertøj, sokker og strømper i supermarkederne. Der er kommet andre ting til, større tømmerhandel (byggemarked-agtigt, måske kan man også købe gardinstænger dér) og bedre supermarked-udvalg.

Written by Donald

Friday, January 23, 2015 at 13:15 UTC

Posted in Tidsmaskinen

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sikke mange butikker i har haft i Vejby, det er da lidt trist,at de alle sammen er uddøde, lidt som det billede du viste fra Nørrebro (var det vist) forleden dag. Alting skal være så stort nu om dage i effektivitetens hellige navn. Jeg bryder mig ikke rigtig om de store butikker, hvor ingen ved, hvad det er de sælger.

    Stegemüller

    Friday, January 23, 2015 at 15:19 UTC

    • Nej de er ikke allesammen uddøde, Stegemüller, så må jeg have skrevet forkert, men nogle få er, især manufaktur, post, billetkontor og slagter. Men det er jo ikke kun her, at butiks-typerne ændrer sig.

      De store butikker kan få én til at nynne en af Svantes Viser af Benny Andersen:

      Selv i en ganske almind’lig butik
      rammes jeg ofte af skræk og panik
      Men når jeg går ind i et stormagasin
      så kræver det mer’ end min selvdisciplin

      Her er for meget, for her findes alt
      lige fra flygler til middelhavssalt
      Jeg kom for at købe no’et ganske bestemt
      men hvad det var har jeg fuldstændig glemt

      osv.🙂

      Donald

      Friday, January 23, 2015 at 17:16 UTC

  2. Det er lidt sørgeligt, når forretningerne forsvinder. Da vi flyttede hertil for 40 år siden,var der virkelig butikker. Ikke mindre end 3 bagere og et brødudsalg i sognet. Der var 4 købmandsbutikker, en brugs, tøjforretninger, slagtere, posthus, skole 3 tankstationer, kroer og moteller osv. osv. Brugsen er den eneste der har overlevet.

    Pigen fra landet

    Friday, January 23, 2015 at 18:52 UTC

    • Det er da voldsomt mange, der er forsvundet hos jer! Jeg ville ellers tro at der på landet er nogle håndværkere og husmødre, som ville forsøge at få en ekstra indtægt ved at køre en lille forretning ved siden af. Din liste ser meget, meget uhyggelig og voldsom ud.

      Da jeg var i Bøtø i sommer, kunne jeg konstatere at der er mange forretninger ved Marielyst “centrum” – jeg tror faktisk at der stod “centrum” på et skilt, man har ændret på det igen-og-igen.

      Donald

      Saturday, January 24, 2015 at 0:26 UTC

  3. Var kanskje mye som ikke var så bra i tidligere tider, men derfra til å tro at alt bare er velstand i dag er et lengre sprang enn jeg vil ta

    Kamelrytterske

    Friday, January 23, 2015 at 19:14 UTC

    • Det er så sandt, Vinkenes, ikke alt er velstand🙂

      Donald

      Saturday, January 24, 2015 at 0:27 UTC

  4. Tak for historien om forandringer. Netop i dag talte vi på vores gåtur til Snoldelev om at der tidligere lå en brugs og en købmand over for hinanden. Det gør der ikke mere. Det samme gælder her – der var mange butikker da vi kom i 1978. Nu er der en brugs. Det må være udviklingen.
    Vi talte også om, hvad husmoderen gjorde før køleskabets tid. Købte ind dagligt. Derfor var der brug for mange nærbutikker. Nu kører man i bil, gerne til fjernbutikker, og her parkeres så tæt ved døren som muiligt. Så man ikke resikerer at få for meget motion andre steder end i fittnesscentret.
    Det må være udviklingen. Den er vel ikke nødvendigvis god i alle henseender, men den viser sig hele tiden.

    Jørgen

    Friday, January 23, 2015 at 19:50 UTC

    • Selv tak, Jørgen. Jeg synes det giver mig lige så meget at skrive det, som det gør at læse andre blogge og historier.🙂

      Jeg kan huske en tid uden køleskab – man havde et spisekammer, og maden kunne holde sig en dag eller to om vinteren. Om sommeren købte vi isblokke i ismejeriet og lagde dem i en balje – ting, som skulle være kølige, kom ned i en skål eller en mindre balje, og så kom vi viskestykker over.

      Man kører bil og får faktisk tingene billigere i store butikker. Netto, især, har vist vejen til bedre og billigere varer, men Rema har en anden politik, som jeg også godt kan lide.

      Jeg smiler ad bemærkningen med at man kører og kun motionerer i fitnesscenteret!

      Donald

      Saturday, January 24, 2015 at 0:32 UTC

      • Jeg ser jeg ikke kan stave til risikere. I mit barndomshjem havde vi ikke isblokke, men en ret kølig kælder.

        Jørgen

        Saturday, January 24, 2015 at 14:01 UTC

  5. Det er herlige tider vi lever i. Vi flytter længere og længere på landet uden at skulle betale for flyttebil.

    Vi har nu:
    5 km. til Lokal-Brugsen og den offentlige transport.
    9 km. til bageren + diverse andre butikker.
    Hhv. 11 og 14 km. til til kommunens to afdelinger for div. kontorer.
    168 km til politikontor for administrativ årlig forlængelse af våbenpas.

    Helt som hos jer er alle småbutikker lukket, vi har blot ikke noget i stedet for det lukkede.

    Vi kan ikke forlange det bedre, når vi nu holder af at bo på landet.

    Her kommer med sikkerhed ingen forstyrrende centerplaner, cykelstier eller omfartsveje.
    Med egnens totalt nedsmeltede lånemuligheder i fast ejendom, er vi forskånet for spekulanter og fattigrøve, som ikke har råd til at købe deres hus kontant. Til gengæld kan en prima indflytningsklar murermestervilla i røde sten og med stor grund erhverves for under 0,5 mill.

    Farmer

    Sunday, January 25, 2015 at 4:10 UTC

    • Ja, den er god, vi flytter længere ud på landet – men som du skrev engang tidligere til nogle billeder af et nybygget Netto her i Vejby, så skal vi være glade for at ligge i en randzone og vi skal påskønne, at Vejby har alle de faciliteter.

      Det meste af skolen og børneinstitutionerne stammer fra dengang, Vejby var “sin egen” kommune eller sogn med sogneråd, men i den overordnede plan er det meningen at Vejby ligesom Helsinge, Ramløse og Annisse er byområder (+ de større byområder i Gilleleje-området) resten af kommunen skal ikke have udviklet by-faciliteter, fordi det stadig er “Københavns Grønne Lunge”. De overordnede regionsplaner hedder vist noget andet i dag, men de gælder stadig.

      Der er nogle få steder i kommunen, som har langt til faciliteter, men det er jo ikke som det, Pia beskriver om udkantsområdet på Falster, og som jeres områder har det, hvor alting er forsvundet.

      Gad vide, om ikke der kommer nogle unge mennesker og finder en forretningsmulighed i jeres område, hvis man virkelig kan købe et pænt murermesterhus for omkring en halv million.

      Jeg så en tragikomisk situation på TV, hvor et hus på Sydfyn (en forfalden rønne, men alligevel) blev solgt for 1 krone på tvangsauktion. Den unge opkøber købte flere ejendomme og jeg formoder at han kunne se en forretning i dem, ellers ville han vel ikke betale skat og hvad der ellers skal betales.

      Gad vide, hvad man betaler i ejendomsskat af en ejendom købt for 1 krone!

      Donald

      Sunday, January 25, 2015 at 10:22 UTC

  6. Ejendomsskatten forsvinder først, når man river huset ned. Ellers gælder den offentlige vurdering.

    Farmer

    Sunday, January 25, 2015 at 14:47 UTC

    • Eksempler fra Vestkysten viser, at selv om huset er revet ned, og grunden skyllet i havet, skal man stadig betale.
      Her på egnen har kommunen fået grundværdien sat op, så de får stadig mere i form af grundskylden. Gad vide, om staten så får mindre i ejendomsværdiskat? Det gør de jo nok ikke. Men sært er det alligevel, at når min grundværdi er trukket fra ejendomsværdien, er huset mindre værd, end jeg har betalt for at få sat nye vinduer i hele hytten!

      AagePK

      Sunday, January 25, 2015 at 17:26 UTC

      • Av jeg var godt klar over at vores ejendomsvurderinger og skatten er gal, det opdagede jeg allerede i 1982, men troede at det var en undtagelse, jeg var stødt på (en pæn 2-etages parcelhusejendom i Allerød på tvangsauktion). Men udviklingen har ikke rettet op på det, tværtom.

        Jeg så også sommerhusejeren ved Vesterhavskysten, Nørlev Strand ved Hirtshals. Jeg kan ikke forstå at han havde købt huset i første omgang. Måske skal man indføre et skolefag, som hedder “klimavurdering af parcelhus”?

        http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Nordjylland/2015/01/23/072617.htm

        En mole eller kystbeskyttelse sådan et sted vil være en to-cifret (eller endda tre-cifret) millioninvestering. Men på den anden side, når tyskerne kunne bygge bunkers, der ikke er skyllet væk 70 år efter, så måske man kunne gøre et eller andet …

        Donald

        Sunday, January 25, 2015 at 18:29 UTC


Comments are closed.