Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gråvejr

Jeg går stædigt tur i regn og slud. Belønningen er at høre lyden af sne, der falder på en bøgehæk, bøgehække beholder deres tørre, røde blade vinteren over, og de virker som små membraner, når småbitte slud-fnug falder og rammer med stor hastighed. Det var som en brusen af Hønefoss, og så var det bare lidt slud.

Dagen forinden havde jeg undret mig over en kæmpelastbil mærket “Dansk Retursystem”, sådan en har jeg aldrig set før (og nåede ikke at tage et billede) – så fik jeg da set noget nyt selv om det var kedeligt gråvejr, og selvom stedet ikke har ændret sig i 30 år.

Det slog mig at denne lille strækning af vejen ikke har forandret sig i 30 år

Det slog mig at denne lille strækning af vejen ikke har forandret sig i 30 år; bilmodellerne har derimod forandret sig

Affarvet - men nu ses vinduerne som noget, der kunne være blege reflexer

Samme, affarvet – men nu ses vinduerne som noget, der kunne være blege reflexer

Tisvildevej, Vejby Skole, den gamle del, ved 16-tiden. Luften er ikke blå, men jeg tror at farvningen skyldes at der er elektrisk lys af en varmere temperatur i midten af billedet

Tisvildevej, Vejby Skole, den gamle del, ved 16-tiden. Luften er ikke blå, men jeg tror at farvningen skyldes at der er elektrisk lys af en varmere temperatur i midten af billedet

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, January 22, 2015 at 11:24 UTC

Posted in Brok, Foto

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Her har vi høj sol, og stille vejr.Jeg har været ude én gang i dag, men må nok ud igen: jeg fik ikke isfuglen i første omgang.
    Der er sket det, at konen kom hjem efter en ridetur og meldte: Isfugl! Det er jo ikke hverdagskost, men selv om jeg straks hev bøger og billeder frem, turede hun videre: jow, det var en isfugl, hun havde observeret. Og i forgårs fik jeg den så også at se: et smaragdgrønt lyn, der fløj ud fra slusekammeret og i en stor bue ud over vandet, hvorefter den satte sig ca 30 meter op ad kysten. Lige siden har jeg lusket den vej med kameraet. Nu må vi se.
    Sprognævnet har jo sat sig for, at vi skal sige rødhals, rødkælk er for tyskt: gad vide, hvornår turen kommer til isfuglen, som så kommer til at hede jernfuglen; jernspurven findes jo, så måske bliver det stålfugl, eftersom isfugl jo har navn efter tysk Eisvogel, af Eisen, jern, dog med stålglans.

    AagePK

    Thursday, January 22, 2015 at 13:16 UTC

    • Ja, AagePK, det var også sol her. Det var smukt vejr i dag, men jeg lå brak det meste af tiden. Det er ærgeligt, jeg har bare brug for at sove mere og det bedre bagefter. Jeg må jo gå en lille aftentur senere. Det skal man vel også en gang imellem.

      Jeg har ikke set en jernfugl, Eisvogel eller isfugl, men jeg kan huske det flotte billede i “Fugle i Farver”. Det er jo bare om at komme ud og få taget nogle billeder. Jeg tror iøvrigt at man kan få interessante billeder i klitterne selv om det er vinter (jeg må planlægge en tur i morgen!)

      Donald

      Thursday, January 22, 2015 at 16:14 UTC

      • Nu i morgen står den på langtur: vi tager til Valby Langgade, og på lørdag : tadaaa: Anne Sofie Mutter, Sibelius. Så må isfuglen vente, om så den blev til Ildfuglen!

        AagePK

        Thursday, January 22, 2015 at 21:23 UTC

        • Ja det kan jeg da godt forstå, afsted på langtur til Langgade! Hvad Mutter siger eller rettere spiller er altid det rigtige🙂
          Men senere skulle der jo nok kunne blive tid til et billede af en erantis – eller et tæppe af dem – og andre forårstegn🙂

          Donald

          Thursday, January 22, 2015 at 23:28 UTC

  2. Det var en fin iagttelse af snefnuggelyd på vinterbøgeblade. Har set flaskeindsamlingsbilen, den er stor. Glæder mig til at se Aages isfugl.

    Jørgen

    Thursday, January 22, 2015 at 13:32 UTC

    • Ja Jørgen! nu må vi se om AagePK lykkedes at få den i “kassen” (fotografi-apparet).

      Donald

      Thursday, January 22, 2015 at 21:10 UTC

  3. Det lyder godt at du går tur også i regn og slud. Bare man er klædt godt på, kan det være dejligt, og man kan fx tage de fineste billeder. Flaskeindsamlingsbilen har jeg aldrig set.

    Madame

    Thursday, January 22, 2015 at 20:11 UTC

    • @Madame: Jeg skal se om jeg kan være på pletten næste gang den kommer, jeg var simpelthen for langsom denne gang! Bilen er en “trækker” med en ret så stor anhænger, en anhænger til oversize XXXL container.🙂

      Donald

      Thursday, January 22, 2015 at 21:12 UTC


Comments are closed.