Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Agurketid

Jeg fik kvalme i går da jeg skar en skive af en agurk og spiste den sammen med et stykke ost. Det var en bitter agurk, nej værre end det, det var en råddentsmagende agurk.

Tilsyneladende er der ikke noget i vejen. Jeg overvejede om det er fordi jeg har været syg de sidste par dage, men da jeg blev ved med at kunne smage den og fik opstød flere timer efter, går jeg ud fra at det er agurken, og ikke mig, som er syg.

I gamle dage smagte købmand Damsø på agurken, inden han pakkede den ind og gav den til os små drenge, som var på indkøb for mor. Men de plastic-agurker, som man kan få i dag, kan man ikke smage på.

Jeg prøver en anden producent. Eller hvad?

Written by Donald

Saturday, January 17, 2015 at 9:46 UTC

Posted in Blogosofi

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Liker ikke ferdigpakkede agurker, Heldigvis finnes det forretninger som har uinnpakkede. Bytt merke og se etter om det kan sees noe på den du kjøper.
    Syk agurk har ikke noe hos Donald å gjøre. Er du bedre nu?
    Klem på deg.🙂

    Mormor

    Saturday, January 17, 2015 at 9:53 UTC

    • Ja Mormor, jeg bytter leverandør. Der er også uindpakkede agurker her. Måske er den agurk jeg tog, af en anden type, skallen ser anderledes ud, men den er faktisk fast og pæn.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, January 17, 2015 at 15:32 UTC

  2. Hvis agurken er rådden burde du kunne lugte det. Jeg vil foreslå dig ikke at købe agurker (og tomater) nu. Det er noget bras.

    Jørgen

    Saturday, January 17, 2015 at 9:55 UTC

    • Den er nok ikke rådden i gammeldags forstand, men den smager forfærdeligt. Jeg har også oplevet tomater, som ikke smager godt. De næste par måneder holder jeg mig til frosset grønt + broccoli og kål!🙂

      Donald

      Saturday, January 17, 2015 at 15:33 UTC

  3. Du ville da tydeligt kunne se, om en agurk er dårlig, da den vil være misfarvet.
    Jeg selv er noget sart i maven overfor selve skrællen; spiser jeg agurk til frokosten, vil den meget gerne op igen. Så den bliver skrællet først. Eller droppet.

    AagePK

    Saturday, January 17, 2015 at 13:45 UTC

    • Prøv at læse dette kapitel: http://www.plantemad.dk/halsbrand.html
      Det går fint i spænd med mine iagttagelser: de grønne pebre driller også.

      AagePK

      Saturday, January 17, 2015 at 13:58 UTC

      • Jeg har heldigvis ikke haft den slags problemer, som artiklen beskriver, AagePK. Det er en udmærket artikel. Når man som jeg har en ende, som er lammet, så skal der noget særligt til at sikre passage så man ikke bliver oppustet. Jeg har fundet en rimelig effektiv og rimeligt uskadelig metode, og som nævnt i anden sammenhæng indgår bl.a. havre som en terapeutisk skåne-kost (man får lyst til at skrive om sjæl-lands kost)🙂

        Donald

        Saturday, January 17, 2015 at 15:40 UTC

    • @AagePK: Den er ikke misfarvet, men skallen er lidt anderledes (synes jeg) end andre agurker. Hvis de normale kan kaldes lang-riflede agurker er denne her en knoppet en. Det får mig til at tænke på skrubtudser nu!:mrgreen:

      Jeg var ikke klar over, at agurker kan være vanskelig kost. Nu har jeg kasseret denne agurk og vil holde mig til syltede agurker de næste par måneder🙂

      Donald

      Saturday, January 17, 2015 at 15:36 UTC

      • Du skal såmænd bare skrælle agurken, det gjorde min mormor altid, hun kunne heller ikke klare den. Men vi elskede begge agurkesalat, og der havde jeg ikke problemer med skrælden.
        Agurkeskrællen er iøvrigt som regel knubret i starten, og bliver mere glatskindet efterhånden. Som ung “grøn” frugt kan den også være behåret.

        AagePK

        Saturday, January 17, 2015 at 18:40 UTC

        • OK AagePK – jeg prøver at skrælle agurken næste gang, men jeg tror nu det var en bitter agurk; – det minder mig om en gammel kammerat som for 5 år siden serverede stegte agurkestykker for mig – vel vidende at de skal “steges” (varmebehandles) på en speciel måde, når det nu er så vandig en grøntsag. De var skrællede, de stykker og det smagte forbløffende godt!🙂

          Donald

          Saturday, January 17, 2015 at 19:25 UTC

  4. Hvad hvis du nu kan finde et sted, hvor de forhandler øko-agurker, er de så også fyldt med plastik?

    Stegemüller

    Saturday, January 17, 2015 at 20:24 UTC

    • Jeg tror ikke det er en agurk fyldt med plastic, Stegemüller. Det er derfor jeg fortalte om købmand Damsø, som smagte på agurkerne inden han solgte dem, – med et lille v-snit på den tynde del – for at se om de var bitre.
      Øko-dyr har det forhåbentlig bedre, men for planters vedkommende mener jeg at økologi er at gå for langt – med den lille tilføjelse, at – som Pindstrup har nævnt i sine fordrag om sult i verden – man skal bruge den viden, som økologerne har og den avancerede moderne biologiske teknik skal holdes i ave, for der er ikke nogen i de mere primitive landbrugsområder, som helt forstår nytten og brugen af gødning og sprøjtemidler.

      Donald

      Saturday, January 17, 2015 at 21:19 UTC

      • I “de gode gamle dage” var mange agurker bitre, indtil man fik avlet det væk. Så kunne man købe “bitterfrie” agurkesorter. Bitterstofferne kom især frem efter tørke, og når hunplanten var blevet bestøvet. Det lader til, at det hænger sammen med, at disse tørkeramte og befrugtede planter er mere udsat for skimmelangreb. Det var agurkens forsvar mod at blive spist i “utide”, ligesom mange vitaminer og andre såkaldte “sekundære ernæringsstoffer” ofte er en del af plantens eget forsvar mod mug, skimmel eller insekter og andre skadedyr. Husk på, planten kan ikke løbe nogen steder! Derfor vinder økologiske planter ofte mht indholdet af mængden af disse stoffer. Flere forsøg har vist, at man faktisk bliver nødt til at stresse planterne for at sætte produktionen af vitaminer osv op. Så kan man bruge rovhvepse oa til skadedyrsbekæmpelse og planteværn. Et stort hit i drivhuse med tomater og agurker.

        AagePK

        Saturday, January 17, 2015 at 22:18 UTC

        • Bitre agurker kan forøvrigt stadig bruges til syltning eller agurkesalat, da saltning fjerner bitterstofferne.

          AagePK

          Saturday, January 17, 2015 at 22:19 UTC

          • @AagePK: Det er derfor jeg ty’r til østeuropæiske sylte-agurker nu!🙂

            Donald

            Sunday, January 18, 2015 at 12:05 UTC

        • Ja, jeg har også forstået, at planternes eget immunsystem består af antistoffer; for kulsukker er ideen vistnok at vokse hurtigere end de kan blive spist! Fremragende taktik, set fra mit synspunkt🙂
          Jeg tror at visse grøntsager kan rådne umærkeligt, eller meget lidt synligt, og at det sætter sig spor i smagen. Denne her agurk så speciel ud ved at den havde store frø, men dog ikke så meget anderledes, at jeg har tænkt over det før du nævner at der findes forskellige sorter, – det skulle jeg selvfølgelig have tænkt på. Men nok om det – nu har jeg fået forklaringerne, og næste gang kommer der billeder med på webbloggen!

          Donald

          Sunday, January 18, 2015 at 12:04 UTC


Comments are closed.