Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Morgensol

Sommetider farver morgensolen alting orangerødt. Derfor siger digteren “Morgenstund har Guld i Mund” – men det er så upoetisk, koldt, spekulativt.

Virkelighedens morgenrøde er smukkere end guld, den er magisk. Som en lyseffekt på teater kan skabe et nyt rum, skaber solen et nyt syn, en ny virkelighed.

Morgensolen i forgårs

Morgensolen i forgårs

Det er meget svært at indfange med fotografi-apparat – prøv selv🙂

Written by Donald

Thursday, January 8, 2015 at 10:49 UTC

Posted in Carpe Diem

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. For en gangs skyld er jeg ikke enig med dig. Jeg synes da, at “Morgenstund har Guld i Mund” er vældig poetisk, og det er en smuk salme.

    Stegemüller

    Thursday, January 8, 2015 at 13:24 UTC

    • @Stegemüller: JA! Det er en smuk salme, men guld er ikke det billede, jeg ville bruge – det var såmænd bare det, der pludselig slog mig. Jeg ville vende den om: Guld er smukt fordi det svagt kan minde om en solopgang🙂

      Donald

      Thursday, January 8, 2015 at 13:55 UTC

  2. Interessant gardinvirkning. Måske er det, fordi det er længe siden, jeg har set morgensolen, at jeg synes, det ligner aftensol …

    Rasmine

    Thursday, January 8, 2015 at 13:48 UTC

    • Det ligner selvfølgelig, Rasmine! Jeg gad vide om der er lidt forskel på morgen- og aftenlysets “temperatur” (farveblanding, vægt på de forskellige frekvenser) men jeg tror at det er det samme!🙂 Det er nok mest Januar-dagenes skytyper, som gør at det ser smukt ud lige nu. Nogle år er Januar lige så grå og trøstesløs som November, men ikke i år🙂

      Donald

      Thursday, January 8, 2015 at 13:56 UTC

      • Tænk, at du kan huske vejret i januar 2014. Hvis den var grå og trøstesløs, kan man næsten se det som et varsel, i alt fald for mit år. Skyldes din fænomenale hukommelse, at du har billeder fra dengang.

        For resten er jeg dybt uenig med både dig og Stegemüller i, at Morgenstund har guld i mund er en smuk salme. Sikkert, fordi jeg ikke kan abstrahere fra den trælse melodi. Forbryderen er mærkværdigvis Laub, som jeg eller synes har skrevet smukke melodier.

        Rasmine

        Thursday, January 8, 2015 at 14:24 UTC

        • Nåh nej, du skriver jo ikke, at du kan huske netop den januar – men i betragtning af, hvordan det hele udviklede sig for mine bekendtskaber og mig selv, ville det have været lidt interessant.

          Rasmine

          Thursday, January 8, 2015 at 14:26 UTC

  3. Endnu et godt eksempel på at du finder spændende motiver uventede steder.

    Jørgen

    Friday, January 9, 2015 at 7:31 UTC

    • Tak Jørgen🙂 Det var den orange farve, som jeg “jagtede”.

      Donald

      Friday, January 9, 2015 at 10:05 UTC


Comments are closed.