Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udstødning ruster

Katalysator (til venstre i billedet): Rustet og flankse til montering af rør er rustet så tynd at den nok ikke kan holde ...

Katalysator (til venstre i billedet): Rustet og flankse til montering af rør er rustet så tynd at den nok ikke kan holde …

Somme tider støder jeg ind i det faktum, at pris på effektivt fremstillede ting incl. skat er billigere end reparation.

Kan det betale sig at reparere på en bil for 10-20000 kr. om året, når en ny bil kan fås for 90,000.- kr?

Jeg skal ikke trætte eventuelle læsere med regnestykkerne med mindre regnskab ligefrem bliver afkrævet. Men kort sagt:

Rente i lån 2% – lån 100,000.- kr for 2% ==> 2000.- kr årligt + afdrag.
Så forudsat at reparationer er 0 er det klart billigere at købe ny bil hvis man kan belåne på friværdi. Men mine instinkter går imod det.

Agter-delen kan godt bruges igen

Agter-delen kan godt bruges igen

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, January 6, 2015 at 8:41 UTC

Posted in Brok

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Køb nyt. Brugte biler er kun for garagemekanikere.
    Der er slet ingen sammenhæng mellem en rente på 0-3 procent og de gældende værkstedstimelønnninger.

    I dit regnestykke er du slet ikke nået til den forbedrede benzinøkonomi ved nykøb.

    Farmer

    Tuesday, January 6, 2015 at 9:20 UTC

  2. Jeg har ikke så meget forstand på (gamle) biler, men husmorøkonomi siger mig, at du skal gøre som Farmer foreslår. Det kan ikke betale sig at blive ved med at bekoste på en gammel bil, og så har en ny også mange andre fordele fx den forbedrede benzinøkonomi.

    Stegemüller

    Tuesday, January 6, 2015 at 9:24 UTC

  3. Jeg er meget enig med at være imod det. Jeg har en tablet hvor glasset er gået i stykker. Fordi den har et par år på bagen, så er det næsten dyre at reparere end at købe en ny.

    ilhja

    Tuesday, January 6, 2015 at 13:29 UTC

  4. Det bliver dejligt at kunne cykle igen!
    Jeg købte engang en ny bil fordi jeg ikke ville bekoste rep. (50000.- kr) af den gamle. Undertiden ser jeg det som en fordel ikke at overveje alt for meget frem og tilbage, men træffe en beslutning.

    Jørgen

    Tuesday, January 6, 2015 at 14:20 UTC

  5. Pas på med kun at fiksere på renten. Mens renten er faldet osv., har realkreditinstitutterne skruet hæmningsløst op for de såkaldte “bidrag,” og intet hindrer dem i at give den en skalle mere, sålænge de gør det sammen og ikke konkurrerer. Den virkelige rente skal indregne disse dummebøder.

    Eric

    Tuesday, January 6, 2015 at 16:10 UTC

  6. Tak for alle kommentarerne, det er meget lærerigt at læse dem alle. Jeg havde allerede sagt til værkstedet at jeg ville være glad for en vurdering af bilens tilstand, og OK – de er “interessent” på den måde at de jo får noget at lave ved at reparere. Men de var forbløffet over hvor pæn den ellers er. Prisen for reparation er langt under en ny bil og formentlig mindre end stempelafgifter og så videre ved at få etableret et lån, som jo ikke er gratis, selv om renten er lav.

    Endelig mindede en kær person mig om at jeg faktisk kan klare mig uden bil!🙂

    Endvidere kan jeg konstatere, at denne Nissan Micra er økonomisk i drift (kører længere på literen end jeg kører pr. dag) og at den er et heldigt eksemplar, motoren lyder pænt jævnt (ikke som den tidligere, ellers pæne Fiat, som havde meget uens kompression hvilket især høres i tomgang).

    Donald

    Tuesday, January 6, 2015 at 22:11 UTC

  7. Det er tankevækkende, Donald! Vi valgte at købe ny bil – så er man ude over en masse problemer. Som Farmer siger skal benzinøkonomien også med i regnestykket.

    Madame

    Wednesday, January 7, 2015 at 6:20 UTC

    • @Madame: Ja, jeg forstår jo godt det valg, men jeg er rent ud sagt bange for at sætte mig i større udgifter lige nu.

      Donald

      Wednesday, January 7, 2015 at 9:29 UTC

  8. Jeg er altså ikke enig i, at man skal købe en ny bil. Det koster relativt alt for meget bare at køre den ud på gaden, mens en 1-2 år gammel bil ikke har tilsvarende værditab.
    Hvis du låner i friværdien, kan du få verdens billigste flexlån lige nu – det koster i.n.g.e.n.t.i.n.g. at låne 200.000 kroner – dyre bidrag eller ej🙂

    Ellen

    Thursday, January 8, 2015 at 15:41 UTC

    • Det var en god kommentar – den tager jeg til mig, Ellen, mange tak🙂
      Jeg skal undersøge både prisen på lån og så videre, og en 2 år gammel bil er en god idé (når denneher bil ikke kan mere, foreløbig kører den sikkert med nye dæk og bremser og udstødningen repareret – og synet klarer den også iflg 2 mekanikere)🙂

      Donald

      Thursday, January 8, 2015 at 23:01 UTC


Comments are closed.