Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad er social kapital for noget?

For noget tid siden kom det frem, at overlæger på Rigshospitalet havde brugt forskningsmidler til andet end forskning. Nu kommer den nyeste JP-artikel med angreb på direktionen, som beskyldes for at have brugt midler til blandt andet dyre restaurationsbesøg.

Hvor meget er brugt til egentlige formål? Hvor store er budgetter og bevillinger?

Der står ikke hvad de samlede budgetter er, eller hvor mange procent, der er spildt, og derfor, alene af den grund, er artiklen utroværdig, selv om den kunne være begyndelsen på en rehabilitering [find bedre ord] af god ledelses- og forretningsskik.

Karen West, samfundsdebattør, “Kend din krop”, jordemoder, skriver (indlæg på FB) at det sættes i relief af at Rigshospitalets regler for kulier er meget skrappe:

Kendt af Gud, står der

Kendt af Gud, står der

Til sammenligning bliver man fyret, hvis man ryger en halv smøg på det forbudte område. Eller hvis man stjæler en natskjorte. Eller hvis man skriver 30 min.’s overarbejde på, hvis det kun var 20 min – for kulierne forstås …

Jeg tror hun har fat i en væsentlig skævhed, og jeg er selv meget i tvivl om hvorvidt kommunaldirektører “kører” deres egne politikere på en 100% gennemsigtig (dss ærlig) måde. Vi har allerede for mange år siden hørt Hanne Reintoft dokumentere, at sociale tilfælde behandles forskelligt i forskellige kommuner.

Men jeg anholder alligevel KarenWest-typen af brok:

Vi ikke ved nok om hvor mange der er fyret, fordi de røg en halv smøg på “Riget” eller hvordan man i øvrigt tackler misbrugsproblemer på Righshospitalet.

Vi ved med andre ord ikke, hvor alvorlige problemerne er.

Jeg tror at vi skal tage fat et andet sted og finde argumenterne frem for at en vis økonomisk lighed (lønniveau) mellem direktion og kulier giver større social bevidsthed, det, som også kaldes social kapital.

Jeg hørte det engang forklaret på denne måde: Social kapital er, når bilforhandleren støtter den lokale amatøridrætsklub og byggeentreprenøren bygger klubhuset og ikke tager for mange penge for det.

For klubmedlemmerne stoler på entreprenøren, og bilforhandleren stoler på klubledelsen.

Klager kan indtastes her …

Written by Donald

Sunday, January 4, 2015 at 11:43 UTC

Posted in Brok

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg fandt dette om social kapital på Wiki: http://da.wikipedia.org/wiki/Social_kapital.

    Du har ret i, at man er nødt til at kende til problemernes omfang; alligevel synes jeg, det under alle omstændigheder er forkasteligt at bruge forskningsmidler til andet end det de nu er bestemt til nemlig forskning.

    Stegemüller

    Sunday, January 4, 2015 at 12:16 UTC

    • Ja, det er i den grad forkasteligt at misbruge betroede midler, Stegemüller! Også selv om problemet *eventuelt* er af mindre omfang.

      Jeg synes bare at der i JP er tale om at man sender udokumenterede anklager rundt til en større forsamling.

      🙂 Tak for link angående social kapital:

      Jeg kan godt lide den forsimplede forklaring, som jeg hørte i radioen: Idrætsforeningen, som stoler på byggeentreprenøren, og bilforhandleren, som stoler på idrætsforeningen – altså, at de ikke vil bruge støtte-pengene til dyre middage men til forbedring af idrætshuset og den slags.

      Donald

      Sunday, January 4, 2015 at 12:32 UTC

  2. Problemet ligger -for mig at se- i at tingene er foregået i det skjulte.

    Hvis man i regnskabet for de betroede midlers anvendelse havde haft konti som hed “Druk og hor” og “Privathjemsmøblering” og havde brugt disse, jamen så kunne enhver revisorelev have sendt en sammentælling videre i systemet, hvor rimeligheden kunne have været vurderet af de, som er ansat til at tage sig af dette.

    Nu findes tallene ved aktindsigt og forespørgsler på enkeltbilag.
    Og det er trist, for tænk at belæste hoveder virkelig forestillede sig, at de befandt sig i en verden hævet over kontrol og indsigt.

    Det mest tragiske er, at middelmådighed altid forplanter sig nedad i systemet, så når toppen er rådden, så vær vis på, at den er gal længere nede også, eller bliver det!

    Farmer

    Monday, January 5, 2015 at 15:57 UTC

    • Du rammer plet, tror jeg: De belæste – og uden tvivl meget kompetente forskere med en god track-record har troet at de var hævet over almindelige regler. Engang jeg spurgte om hvorfor formanden for andelsvandværket sendte et brev på ATP papir og konvolut, var svaret at det er et privilegium man har, når man er leder af en afdeling. Det ville jeg selvfølgelig ikke diskutere i den situation. Han var ellers meget god, så det er ligesom med andre glidebaner, det begynder i det små med ligegyldige småting, og hvis der ikke er en fælles ånd eller en bestyrelse, som engang imellem retter op og indskærper etc. så glider det hurtigere og hurtigere nedad.

      Jeg også at middelmådighed (desværre) forplanter sig nedad.

      Donald

      Monday, January 5, 2015 at 23:04 UTC

  3. Det er jo ikke ret let at vide hvor mange % der er brugt på fnidder og snadder, men det skal ikke været ret mange. Mon ikke der bør være enkelte muligheder for at fejre at man har forsket. Men jeg skal ikke gøre mig klog på det. Man kan efterlyse relevante dyder i funktion, fx ordentlighed.

    Jørgen

    Monday, January 5, 2015 at 18:33 UTC

    • @Jørgen: Nej det er ikke let at vide hvor alvorlig denne historie er. Til sammenligning kan man måske anføre at den nyeste partikel-strålebehandlings enhed (maskine plus diverse kontroludstyr, citeret efter nyheder i morges og efter hukommelsen) kostede 630 millioner, og den forventede pris var ellers 950 millioner, så man har sparet ca. 300 millioner eller 30%. Hvis den besparelse på nogen måde er relateret til at have det godt og føle sig ovenpå takket være en middag til 20000 kr, så er det rigeligt middagen værd. Men vi kender ikke detaljerne, og Farmer er inde på det alvorlige, princippet i detteher: Hvis det begynder at skride, forplanter det sig hurtigt til alle medarbejdere.

      Donald

      Monday, January 5, 2015 at 23:08 UTC


Comments are closed.