Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Julespecials

Jeg havde jo lovet at man ikke skulle læse mere om jul her, men desværre kom jeg til at se to “julefilm” i dag: The Doctor, the Widow and the Wardrobe og Everything’s OK.

The Doctor i skikkelse af Matt Smith falder fra et rumskib ned på jorden og bliver hjulpet af en kvinde, mor til to, som ikke protesterer eller synes det er mærkeligt at folk falder ned fra himlen og siger underlige ting såsom “jeg lader rumdragten reparere mig”.

Præmissen er, med andre ord, at alt kan ske, rumrejser, tidsrejser, men også kendte ting fra vores historie, familier i England, som bliver ramt af krigen og hvor far bliver dræbt og mor bliver enke. Og som alligevel ikke bliver enke, fordi hun i en anden tid – år 5345 – hjælper juletræer med at overleve en grum nedslagtning kan rejse tilbage i tiden og guide farmands fly sikkert ned på jorden i England år 1941.

Hvis man stritter imod (som jeg gjorde første gang jeg så den) så er det jo det rene sludder, men accepterer man det mærkelige univers, går det bedre og man fornemmer sandheden i at vi kan styre tiden, rumskibe og andre bagateller, hvis vi ønsker af hele vores hjerte, ønsker så hårdt, at det gør ondt.

Ønsketænkning er selvfølgelig ikke nok, men det er da en begyndelse, ikke sandt?

Flyet med far kom sikkert hjem - det ene af to autentiske, flyvbare Lancaster fly fra WWII

Flyet med far kom sikkert hjem – det ene af to autentiske, flyvbare Lancaster fly fra WWII

Written by Donald

Tuesday, December 23, 2014 at 5:23 UTC

Posted in Blogosofi

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Julefilmer kan by på mye.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, December 23, 2014 at 6:01 UTC

    • Jeg havde slet ikke tid til at se, men blev grebet fordi jeg “kom til” at se begyndelsen mens jeg drak eftermiddagskaffe!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, December 23, 2014 at 9:18 UTC

      • Sånt skjer.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Tuesday, December 23, 2014 at 9:45 UTC

  2. Det er meget godt at “komme til” at se en film. Således skete det her forleden, hvor “Into the White” var et særdeles spændende bekendtskab om samarbejde. Tre tyske og to engelske piloter i en hytte i en snestorm i Norge.

    Jørgen

    Tuesday, December 23, 2014 at 12:25 UTC

    • Ja, heldigvis går det nok, men jeg må da understrege at meningen ellers var at jeg skulle hænge tøj på plads og flytte værktøj over i en ny, større værktøjskasse!🙂

      Donald

      Tuesday, December 23, 2014 at 19:49 UTC

  3. Glædelig jul Donald, og tak for alle dine gode kommentarer hos mig i 2014.

    Denne post minder mig om, at jeg vist skal hygge mig lidt med Netflix her mellem jul og nytår.

    Stegemüller

    Tuesday, December 23, 2014 at 13:14 UTC

    • Ja Stegemüller! Netflix er godt at have har jeg hørt, jeg har endnu ikke fået set alle filmene på DR.dk/tv, så jeg har ikke fået anskaffet Netflix endnu!😉

      Donald

      Tuesday, December 23, 2014 at 19:50 UTC

  4. God jul, Donald. Den film lyder som om den er helt i tråd med årets julekalender på DR. Godt at man kan sidde hernede og ikke i en Lancaster omgivet af flak-ild.

    Gowings

    Tuesday, December 23, 2014 at 15:54 UTC

    • Tak i lige måde, Gowings! Jeg fatter ikke at de unge britiske mænd tog på disse farlige missioner, men jeg kender jo ellers godt både baggrund og mekanismer omkring hvervning af soldater og piloter under WWII. Det gør mig bare så ondt når jeg læser om den periode, hvor en trediedel af flybesætningerne ikke vendte tilbage, og enten døde eller havnede i krigsfangelejre eller det, der var værre.

      Donald

      Tuesday, December 23, 2014 at 19:52 UTC


Comments are closed.