Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Meningen med Julen XII

Juletræer er ikke specielt katolske, men Den Polske Pave kom med på moden i 1982:

The tradition of placing a Christmas Tree as well as the life-size Nativity Scene in Saint Peter’s Square started in 1982 during the pontificate of Pope John Paul II

skriver Wikipedia. Obs, obelisken står midt på Peterskirkens forgård, det er den samme, som man kunne se på Ebbe Sadolins bogillustration i går, ved siden af julekuglerne.

Peterspladsen år 2007 30 meter nåletræ fra Dolomitterne, Val Badia

Peterspladsen år 2007 30 meter nåletræ fra Dolomitterne, Val Badia

Træet er PEFC – det betyder Programme for the Endorsement of Forest Certification, groet i en skov, som følger anbefalinger vedrørende bæredygtig skov-drift. Det anses (iflg. Wikipedia) for at være den mest udbredte certificering for mindre skovejere. Svarer det mon til Økologi-stempel?

Det første juletræ ved Peterskirken i 1982 var fra Colli Albani, udslukte vulkanske bjerge 20 km. sydøst for Rom.

Oplysningerne er fra Engelsk Wikipedia, og dér bruges ordet “fir” om nåletræerne, et ord, jeg troede betød “fyrretræ”. Klipper de nåletræerne i form? tænkte jeg.

Men! engelsk fir betyder snarere gran. Slår man op på Wikipedia: Fir kan man se at det svarer til dansk ædelgran. Firs can be distinguished from other members of the pine family by the unique attachment of their needle-like leaves to the twig by a base that resembles a small suction cup. Fir kan skelnes fra andre medlemmer af nåletræsfamilien ved den unikke måde nålene sidder fast på kvisten med en base, som ligner en lille sugekop.

[Det anede jeg ikke.]

Sidenhen har der også været rødgran fra Belgien, Ardennerne, 33 meter høje, 14 tons, stammens omkreds 2.6m og gren-omfanget forneden var 8 meter diameter.

Written by Donald

Sunday, December 21, 2014 at 5:21 UTC

Posted in Blogosofi, Skov og have

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Om de klippes for å formes? Vet ikke, men jeg ville ikke bli forbauset.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, December 21, 2014 at 5:28 UTC

    • Mormor – AK! Jeg læste engelsk “fir” og troede at det var fyrretræer! Nu slog jeg op i Wikipedia og så at det snarere svarer til ædelgran. Det passer bedre med billedet, som jo viser et træ med typisk kegleformet vækst.

      Der er mange arter “fir” og dette og mere kan man se i Wikipedia artiklen om “Fir”, https://en.wikipedia.org/wiki/Fir

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, December 21, 2014 at 7:00 UTC

  2. Se, det var jo derfor historien om de muterede juletræer, med Douglas Firbanks i hovedrollen, var så sjov. Men både på tysk og engelsk skal man passe gevaldigt på, man ikke tager fejl mht nåletræernes navne.
    Juletræet på Rådhuspladsen er også PEFC-mærket; dette er dog ikke et øko-stempel, men kan engang ad åre udvikle sig derhen, eftersom PEFC-ordningen er dynamisk og kan ændres i takt med de muligheder, samfundet og industriens præferencer ændrer sig. Du kan i dag få økologiske juletræer, men det er en anden certificering. Skovdyrkerforeningen må stadig modtage spildevandsslam, hvis dette overholder kravene, mener jeg. Du kan læse mere på http://www.pefc.dk

    AagePK

    Sunday, December 21, 2014 at 9:10 UTC

    • Ohja, AagePK, det var ikke bare fyrretræer, men graner, douglas-fir. Men iøvrigt stod der i artiklen om Abies at Douglas firs are not true firs, being of the genus Pseudotsuga. Det er jo en bagatel – de bruges til juletræer og derfor var den dobbelt morsom. Jeg overvejer om man kunne lave en dansk udgave🙂

      Tak for link til PEFC, hvor der er billeder af juletræer fra store byer i Europa og beskrivelse af hvorfra de kommer. De omtaler også træet på Trafalgar Square, som Mormor nævnte og som jeg fandt billeder af (godt nok fra sidste år, men alligevel) – det er også PEFC certificeret.

      http://www.pefc.dk/nyheder-og-presse/nyheder-danmark/364-pefc-danmark-onsker-alle-en-glaedelig-jul

      Derudover, er det også muligt at opleve et smukt PEFC-certificeret juletræ i London, Storbritannien. Det er Norges årlige gave til Storbritannien. Den traditionelle årlige gave er den 68. i rækken. Træet symboliserer de gode relationer, der eksisterer mellem de to nationer. Jueltræet stammer fra en PEFC-certificeret skov i Ostmarka området, lige uden for Oslo.

      Donald

      Sunday, December 21, 2014 at 13:21 UTC

  3. Hvad mon fik Paven til at indføre et kæmpejuletræ på Peterspladsen, når der ikke er tradition for juletræer i den religion han repræsenterede? Bortsete herfra er det nogle vældig høje juletræer, der omtales.

    Jørgen

    Sunday, December 21, 2014 at 12:44 UTC

    • Han var jo polsk og jeg tror polakkerne har haft juletræer rundt omkring ligesom resten af Nordeuropa; og mon ikke han synes det er en smuk tradition? og en anledning til at samle både hans bysbørn og turister på Peterspladsen. Al omtale er god omtale – i hvert fald i dette tilfælde.

      Der står i Wikipedia at visse arter af graner kan blive op til 70 meter, og hvis man skulle læse videre om disse træer, støder vi også på meget gamle træer i Sverige, spændende emne.

      Donald

      Sunday, December 21, 2014 at 13:22 UTC

  4. Fantastisk smukt juletræ! Økologisk eller ej, så holder jeg af juletræer, selv om min grundholdning er, at træerne hører til ude i naturen. Mine stuer vender ud til Hvidovre Torv, hvor der hver år står et meget stort træ med masser af lys på. Den udsigt holder jeg meget af. Jeg synes bare, at de tager det ned for tidligt – vist i en af juledagene – for jeg mener, at julen varer lige til Hellige tre konger.

    Stegemüller

    Sunday, December 21, 2014 at 13:28 UTC

    • @Stegemüller! Jeg har også undret mig over at man tager træer ned så tidligt, for julen varer til Helligtrekonger, selvfølgelig. Min far var så glad for at det stod også henover Nytår. Det mener jeg også andre familier gjorde i min barndom.

      Ja det er smukt, og man skal ikke være bekymret over brugen af træer – det er en fornyelig ressource, og efter at det har været på Peterspladsen eller Hvidovre Torv, kan det blive til fjernvarme!🙂

      Du må nyde træet, mens det er der. Måske er man bange for hærværk og ildebrand, og har derfor besluttet at tage det ned anden juledag? Det tror jeg er forklaringen.🙂

      Donald

      Sunday, December 21, 2014 at 13:40 UTC

  5. Se, alt det der med mærkning er blevet en hel industri med stor intern konkurrence. Alle disse mærkeordninger er har stort set samme formål: At opbygge papirdynger og kontrolapparater, hvorved man giver forbrugeren en eller anden form for aflad.

    Farmer

    Monday, December 22, 2014 at 4:04 UTC


Comments are closed.