Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Meningen med Julen XI

Chok! Shock! Utroligt! (Spoiler alert! Men ivrige kommentarlæsere har sikkert noteret sig, at AagePK har allerede afsløret det!)

Juletræet har rødder (undskyld mig) i både Nordisk mytologi, og i Mosebogens anden skabelsesberetning, den med Adam og Eva. Min oversættelse af Wikipedia uddrag:

Alternativt identificeres juletræet med paradisets træ i de middelalderlige mysteriespil, som blev afholdt 24. december, mindedag og navnedag for Adam og Eva i nogle lande. I sådanne mysteriespil blev var der på scenen et træ dekoreret med æbler (som repræsenterer den forbudte frugt) og vafler (som repræsenterer nadver og frelse). Ligesom julekrybben kom paradis-træet senere ind i hjemmene. Æblerne blev erstattet af runde ting, som fx. runde røde kugler.

Julekugler på mit rodede bord ... kundskab?!

Julekugler på mit rodede bord … kundskab?!

Alternatively, it is identified with the “tree of paradise” of medieval mystery plays that were given on 24 December, the commemoration and name day of Adam and Eve in various countries. In such plays, a tree decorated with apples (to represent the forbidden fruit) and wafers (to represent the Eucharist and redemption) was used as a setting for the play. Like the Christmas crib, the Paradise tree was later placed in homes. The apples were replaced by round objects such as shiny red balls.

Så mine glaskugler er altså den forbudte frugt? Kundskab i spiselig form?

Hvad er så lige symbolikken i den myte?

Written by Donald

Saturday, December 20, 2014 at 5:20 UTC

Posted in Blogosofi

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ikke glasskulene vel? Du spiser ikke dem?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, December 20, 2014 at 5:47 UTC

    • Nej nej, så tror jeg man får ondt i maven, Mormor!!!
      Pas på med al den jul! Det er mest for børn.
      Forsigtigt klem🙂

      Donald

      Saturday, December 20, 2014 at 12:05 UTC

  2. Hvad kalder man det? I lige linje fra … til …

    Jørgen

    Saturday, December 20, 2014 at 8:04 UTC

    • Men egentlig er det jo allerede nævnt af AagePK i kommentarerne tidligere, Jørgen – træet som livssymbol er fællesmenneskeligt, og der er historier og myter om livets træ så langt tilbage, som vi kan se, både indoeuropæiske myter og myter blandt de arktiske folk osv. Men det er underholdende at se på illustrationer, synes jeg.

      Det med de røde kugler synes jeg er overraskende. Jeg kan godt huske nogle små røde æbler til at hænge på juletræer og lign.

      Donald

      Saturday, December 20, 2014 at 12:10 UTC

  3. Ja, det med de røde kugler er overraskende, men det er dejligt at blive klogere!

    Madame

    Saturday, December 20, 2014 at 17:00 UTC

    • @Madame! Det er morsomt at man kan spore traditionerne tilbage – men man skal nok ikke lægge for meget i det.🙂

      Donald

      Saturday, December 20, 2014 at 22:24 UTC


Comments are closed.