Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Meningen med Julen VIII

Fra begyndelsen af 1800-tallet spredte jultræstraditionen sig fra de inderligt kristne til de mindre kristne -  maleri af Krüger 1797-1857

Fra begyndelsen af 1800-tallet spredte jultræstraditionen sig fra de inderligt kristne til de mindre kristne –
maleri af Krüger 1797-1857

The custom of the Christmas tree developed in early modern Germany (where it is today called Weihnachtsbaum or Christbaum or “Tannenbaum”) with predecessors that can be traced to the 16th and possibly 15th century, in which devout Christians brought decorated trees into their homes.

Det var ikke kun i Tyskland, at Juletræerne blomstrede op i midten af det 19. århundrede (1800-tallet) – billedet viser et The Queen’s Christmas tree at Windsor Castle published in The Illustrated London News, 1848. Det er først de rige hjem, guvernører, adelige, dronninger, som får et juletræ, men derefter spreder traditionen sig til gårde og værksteder, familier, herberger, rådhuspladser og institutioner.

Det var ikke kun i Tyskland, at Juletræerne blomstrede op i midten af det 19. århundrede (1800-tallet)

Godey tegning fra Illustrated London News, 1848

Fra Boston, juletræ i 1858

Fra Boston, juletræ i 1858

Fra Wikipedia Latina:

Arbor natalicia est arbor, saepe abies, quae domi mense Decembri ornatur ad festum Christi natalis celebrandum nonnumquam gemmis, parvis candelis, rebusque ornamentis aliis.

Written by Donald

Wednesday, December 17, 2014 at 5:05 UTC

Posted in Liv

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og siden har vi fortsatt å trekke skogen inn i stuen🙂
    Klem på deg .)

    Mormor

    Wednesday, December 17, 2014 at 5:10 UTC

    • Jo, det gør vi vel, ligesom med birkegrene om foråret, eller forsythia, men her er spørgsmålet:

      Hvornår begyndte vi at bruge træer som symbol på solhverv, Mormor🙂 De indeligt kristne gjorde det før det blev moderne, hvorfor gjorde de det? Var det ikke en hedensk skik?

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Wednesday, December 17, 2014 at 10:29 UTC

      • Hov, Donald: vi lever jo på Ask Yggdrasil, som solen altid har hvervet: hvirvlet om, ikk’?

        AagePK

        Wednesday, December 17, 2014 at 22:04 UTC

        • Ja! AagePK det er i den retning vi skal se. Men hvordan skal jeg illustrere, at Yggdrasil ifølge Wikipedia er i slægt med det Livets træ, Adam og Eva kendte, og at både Yggdrasil og Livets træ har rødder i Indoeuropæiske myter? Nu må vi se hvad vi kan gøre. Udover at synes at det lyder meget rimeligt😉

          Donald

          Thursday, December 18, 2014 at 0:25 UTC

  2. Joh jeg har da også altid anset julen for at være en hedensk skik, der i virkeligheden ikke har så meget med Jesus at gøre.

    Stegemüller

    Wednesday, December 17, 2014 at 10:50 UTC

    • Bare vent, Stegemüller, jeg blev overrasket jo dybere jeg gravede!🙂

      Donald

      Wednesday, December 17, 2014 at 11:38 UTC

  3. Dejlige billeder! Jeg holder meget af at vide noget om vores historie og gamle traditioner.

    Madame

    Wednesday, December 17, 2014 at 18:12 UTC

    • @Madame, jeg blev forbavset over hvilket væld af skønne billeder Wikipedia har fået til “Christmas Tree” artiklen – og den har iøvrigt det første dusin under-artikler!

      Donald

      Thursday, December 18, 2014 at 0:09 UTC

  4. Den ældste juletræssang, Oh Tannenbaum, er så gammel, at den har nået at blive Marylands officielle stats-sang:” Oh Maryland, my Maryland!”
    Ikke nok med det: Michigan gjorde det samme, så og Iowa. Og Labour har haft melodien som officiel slagsang siden partiet blev grundlagt, til teksten:
    The Red Flag
    The Peoples´flag is deepest red
    It shrouded oft our martyred Dead
    And ere their limbs grew stiff and cold
    Their Heart’s blood dyed its every fold.
    Melodien er en gammel tysk folkemelodi, kendt fra 1600-tallet ifølge Benno Blæsild.

    AagePK

    Wednesday, December 17, 2014 at 22:02 UTC

    • @AagePK – det er faktisk en god melodi til en nationalsang! Meget bedre end fx. den Uruguyanske Nationalsang (som jeg elsker! Men ikke fordi den er nationalsang!)

      Det var da utroligt, men Maryland er også en af de ældste “New England” stater, tror jeg, er det ikke …. Wikipedia, hjælp! Nej, ikke det, men fødestedet for religionsfrihed i Amerika, siden det i tidlig kolonitid var tilflugtssted for forfulgte katolikker fra England. Det er en gammel melodi, ingen tvivl om det!

      The tune is an old folk tune attested in the 16th century. It is also known as the tune of Es lebe hoch der Zimmermannsgeselle and of Lauriger Horatius.

      The lyrics sung in the United States to the German tune O Tannenbaum begin “O Christmas tree”, giving rise to the mistaken idea that the German word Tannenbaum (fir tree) means “Christmas tree”, the German word for which is instead Weihnachtsbaum.

      Donald

      Thursday, December 18, 2014 at 0:21 UTC

  5. Er det sådan, at når vi tager et grantræ (Tannenbaum) ind i stuen og hænger noget på det, så bliver det til juletræ (Weihnachtsbaum). Jeg kan også godt lide Oh Tannenbaum. Var det en ide til næste års julekalender at finde 24 udgaver af den melodi på nettet?

    Jørgen

    Friday, December 19, 2014 at 7:44 UTC

    • Ja, Jørgen, sådan må det være, Tannenbaum er grantræ, jeg måtte lige have lidt hjælp fra en ordbog, “Fyrretræer og grantræer i Tisvilde Hegn er af jydsk proveniens” ville vistnok hedde “Kiefer und Tannen in TH sind … ” nej jeg kan ikke nok tysk til at oversætte til tysk.

      Men Tannen er graner, og når de kommer ind i stuen, bliver de til “Weinachtsbaum” men kaldes også bare Tannenbaum, grantræ.

      Men sprog er noget værre upræcist noget, Jørgen, det er derfor at juristerne har opfundet vendinger, som ikke bruges af andre, så de ikke kommer til at flyde ud i mere upræcise betydninger🙂

      Donald

      Friday, December 19, 2014 at 11:22 UTC


Comments are closed.