Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Meningen med Julen V

Google søgninger er som bekendt påvirkede af hvad man tidligere har søgt på. Google klager ikke over, at de fleste søgninger er på to små ord, som kan betyde hvadsomhelst, næ, Google kobler sprogområde, dit valg af sprog (altså fx. om du siger til Google at du ikke vil have den lokale afart, men vil have https://www.google.co.uk/webhp?complete=0&hl=en.

På forunderlig vis varjeg kommet fra søgning på flodskib med juletræer til søgning på barges and ships on the Rhine vistnok fordi jeg fik for mange underlige billeder af tændte juletræer på pramme og tømmerflåder og lignende, og jeg ville jo have et billede enten af en flodskipper med stort skib med familie, tørresnor og udendørs juletræ – velan, jeg størte på Den Russiske Rumfærge, Buran.

Overraskende? Julen er overraskelsernes tid (udover hjerternes tid naturligvis) så se her:

The Buran orbital vehicle program was developed in response to the U.S. Space Shuttle program, which in the 1980s raised considerable concerns among the Soviet military […] after the U.S. developed its Space Shuttle program, the Soviet military became suspicious that it could be used for military purposes, due to its enormous payload, several times that of previous U.S. launch vehicles. […] The only orbital launch of Buran occurred at 3:00 UTC on 15 November 1988 from Baikonur Cosmodrome Site 110/37. It was lifted into orbit, on an unmanned mission, by the specially designed Energia rocket. […] Buran was the first space shuttle to perform an unmanned flight, including landing in fully automatic mode.

Tak til Wikipedia.

A Buran space shuttle prototype (number OK-GLI), which performed twenty-five test flights, but never flew to space can be seen at Technik Museum in Speyer, Germany. This prototype has four turbojet engines which provided enough thrust for the shuttle to make atmospheric test flights.

Man kan læse (meget) mere om denne rumfærge på Wikipedia. Eller man kan skrive kommentarer om hvad som helst der har med jul at gøre …

Written by Donald

Sunday, December 14, 2014 at 5:05 UTC

Posted in Carpe Diem, Vandbyggeri

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tredje søndag i advent, har det med jul å gjøre?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, December 14, 2014 at 6:54 UTC

    • @Mormor: Om det er jul nok at skrive om tredie søndag i advent? Det er bedre end en russisk rumfærge!
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, December 14, 2014 at 7:52 UTC

  2. Meningen med julen? Man kan få mange overraskelser med Google🙂

    Madame

    Sunday, December 14, 2014 at 14:35 UTC

    • @Madame: JA Google overrasker! Det skal jeg lige love for! Og jeg gjorde mig endda umage (med flere ord og mere detaillerede søgninger end jeg her nævner).

      Donald

      Sunday, December 14, 2014 at 22:17 UTC

  3. Forleden var jeg i Roskilde og kunne se, at der er forskel på Kelvin-værdierne på byens juletræ og guirlanderne i gaderne. Jeg tror juletræets var 3000 og guirlandernes 2700. Om det har noget med jul at gøre – altså Kelvin – er mere usikkert, men jeg foretrækker nu 2700 i den sammenhæng.

    Jørgen

    Monday, December 15, 2014 at 7:35 UTC

    • Nysgerrigheden er måske det bedste ved julen, Jørgen – i min ydmyge mening!🙂 Kelvin har så absolut noget med jul at gøre, tænk, som julegave at få en lysmåler, som kan angive Kelvin-værdier!

      Donald

      Monday, December 15, 2014 at 12:48 UTC


Comments are closed.