Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Markvandring i julemåneden

Prøv lige at se – undskyld mig – hvor smukt det ser ud i vinterens eftermiddagslys, vintersæden på markerne heroverfor.

Eftermiddagssolen står meget lavt og forgylder denne smukke mark

Eftermiddagssolen står meget lavt og forgylder denne smukke mark; man ser kanten af vandhullet med sivgræs som en brun stribe i midten

I nærbillede ligner det at bladene har brune kanter, rust -- eller kulde?

I nærbillede ligner det at bladene har brune kanter, rust — eller kulde?

Det var ellers meningen at fortsætte juleserien, finde (og selv tage) billeder af alt, hvad der har med jul at gøre og helst finde et billede af juletræ på en af de flodpramme, som jeg huske at have set på Rhinen som barn og ung – det går med en form for gru op for mig at jeg ikke har kørt på ferie udenlands – ikke engang til Sverige – siden 1991.

Hov, jeg glemte at nævne at solen gik ned 15:36 her og den 21. December går den ned 15:37 – det bliver med andre ord ikke meget mørkere. (Solopgang, derimod, bliver 7 minutter senere, i dag 8:34, 21. December 8:41.)

Written by Donald

Friday, December 12, 2014 at 17:16 UTC

Posted in Mark

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Godt med sol i vintermørket🙂

    Kamelrytterske

    Friday, December 12, 2014 at 17:36 UTC

  2. Sol hjelper alltid på humøret og omgivelsene.
    På tide å ta seg en tur?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, December 12, 2014 at 17:47 UTC

    • Hvis jeg skulle tage mig en tur udenlands, så bliver det i hvert fald ikke i denne mørke vinter, Mormor!🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, December 12, 2014 at 20:36 UTC

      • Nei vel? Kan hende det er rette tiden?
        Klem på deg .)

        Mormor

        Friday, December 12, 2014 at 20:40 UTC

        • Rette tiden? For hvad?
          Klem🙂

          Donald

          Friday, December 12, 2014 at 21:03 UTC

          • Tur-tid, kanskje til sol eller kanskje til nordlys🙂
            Klem på deg🙂

            Mormor

            Friday, December 12, 2014 at 21:52 UTC

  3. Forleden havde vi 10 minutters fantastisk smukt sollys her, men jeg nåede ikke at tage billeder. Dejligt at det nu ikke bliver mørkere om eftermiddagen, men kun om morgenen. Om godt ½ måned er det lysere om eftermiddagen. Vi glæder os, ikke?

    Jørgen

    Friday, December 12, 2014 at 19:31 UTC

    • Jørgen: Jo, vi glæder os.
      Jeg må dog fortælle om engang i december 1997, klokken 18, hvor himlen var klar og stjernerne tindrede og et fly mod Kastrup blandede sig med planeterne og gled henover himlen, den slags øjeblikke kan man opleve i december, og det er også OK.

      Donald

      Friday, December 12, 2014 at 20:51 UTC

  4. Vintersæden er alt for kraftig i år. Det er at håbe, at vi ikke får en snevinter. Så vil meget af vinterkornet dø af sneskimmel.

    Farmer

    Saturday, December 13, 2014 at 6:14 UTC

    • @Farmer: Det havde jeg i tankerne, da jeg så afgrøderne her, også selv om det var smukt.

      Donald

      Saturday, December 13, 2014 at 11:48 UTC

      • Jeg satte mine 50 får ind på rugmarken; det modvirkede faren for tendens til sneskimmeldannelse, og ffremmede buskning og dermed flere aks. Det brugte naboen, så ham tog jeg ved lære af.

        AagePK

        Saturday, December 13, 2014 at 19:42 UTC

        • @AagePK: Så hvis der var får (eller måske gæs nok) kunne man reelt set forbedre chancerne for at vintersæden overlever + fede noget steg. For gæssenes vedkommende kan jeg se på Farmers weblog at det er lidt svært at få ram på dem fordi de ofte flyver for højt! eller går i flok hvor man ikke kan være sikker på at dræbe dem, man rammer. Men alligevel. Man må kunne få fat på nogen. Gåsesteg! Jeg er sulten i dag (slankekur!)

          Donald

          Saturday, December 13, 2014 at 22:23 UTC

          • Slankekure er unødvendigt risikable, da de hurtigt kan forvandle sig til fedekure.
            Du skal derfor starte med et solidt, proteinholdigt morgenmåltid, lidt efter det engelske. Men drop det fedeste, såsom pølsen eller bacon, så hellere lidt mere blodpølse og bagte bønner, og ostemad. Så er alle depoterne fyldt op, dit belønningscenter i hjernen har fået sine dopaminer, og du kan køre det meste af dagen på meget mindre. En del af morgenmaden, evt de senere måltider også, kan suppleres/erstattes af energidrik såsom Nestlé, Resource. Det var en del af min ernæring under strålebehandlingen, jeg tabte 15kg.

            AagePK

            Saturday, December 13, 2014 at 23:56 UTC

            • Det lyder meget effektivt, AagePK, jeg ville være glad nok for at tabe 5 kg i første omgang, de to, jeg lige har lagt på plus tre mere for at kunne passe det gamle jakkesæt🙂 Jeg håber ikke det var pga. strålebehandling at du tabte 15 kg.
              Det tiltaler mig meget med god morgenmad. English breakfast.

              A full breakfast is a breakfast meal, usually consisting of bacon, sausages and eggs, often served with a variety of side dishes and a beverage such as coffee or tea. It is especially popular in the UK and Ireland and in UK-influenced cultures, including the United States, Australia, New Zealand, Canada and South Africa. It is sometimes referred to as an English breakfast or a “full English breakfast”.

              Der er bare lige det problem, at jeg er blevet endnu mere B-menneske for tiden og har spist natmad! Men det er der selvfølgelig råd for, jeg er ikke så bange for at lave om på rytmer. Lige nu er solen stået op på en smuk, skyfri decemberdag, det er ikke så dårligt! og jeg nyder at det allerede begynte at lysne klokken 8🙂

              Donald

              Sunday, December 14, 2014 at 7:51 UTC

  5. Vi mangler i høj grad tamgæs og får til vore vintersædsmarker.
    Det er dog en økonomisk umulighed, al den stund, at importeret lam er så uhyre billigt.
    Tidligere såede man bevidst rugen i august for at der var god afgræsning til fårene i oktober og november.
    Det må blive et af mine pensionistprojekter om føje år.

    Farmer

    Sunday, December 14, 2014 at 12:02 UTC


Comments are closed.