Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Den sidste

I dag er det den sidste encifrede månedsdag i 2014.

Hvis man vil forstå hvorfor livet var så spændende smukt når man som barn opdagede at solen skinnede i dugdråberne på mælkebøtterne og skoleklokken ringede, så kan nøgleordet være: Den første gang.

Den sidste gang er mere skræmmende. Den sidste gang af hvadsomhelst er lidt ligesom fænomenet “første gang”.

(Jeg har det godt, tak! ikke nogen grund til bekymring.)

Men når man ser bort fra de sidste år af ens liv, så har “den sidste gang” heldigvis ofte klang af begyndelsen på noget nyt, fx. sidste skoledag, livet begynder, sidste dag som lærling, sidste dag på skodjobbet, sidste dag før sommerferien, sidste dag før jul.

Men det er sjældent at det, der kommer efter “den sidste dag før jul” kan leve op til forventningerne, så pas hellere lidt på.

En helt anden måde at lave et Hebewerk, en boatlift som et hjul

En helt anden måde at lave et Hebewerk, en boatlift som et hjul

Timelapse - ialt 10 min. for en rotation, motoren bruger ikke mere strøm end en elektrisk kedel - Tak til Wikipedia!

Timelapse – ialt 10 min. for en rotation, motoren bruger ikke mere strøm end en elektrisk kedel – Tak til Wikipedia!

Supplerende information: Denne boat-lift er for skibe op til 20 meter og 3.5 meter brede, hovedsageligt turist-både. Vandvejen er et bevaringsprojekt, idet den oprindelige vandtransport overhovedet ikke var rentabel. De vandveje, som anses for rentable i dag, skal kunne tage flodpramme af Europa-klassen, ca 100 meter lange og ca. 10 meter brede. Dem, som man ser på bl.a. Rhinen, med fars bil på dækket bagved styrehuset og vasketøjet på en snor.

Da man tog fat på retablering af Falkirk kanalen var der 69 forhindringer for navigering, bl.a. var vandløbet sat i rør flere steder og et sted var der endda bygget ovenpå. Falkirk Kanalen (nu med Falkirk Wheel) forbinder Forth and Clyde Canal med Union Canal, som også er blevet restaurerede.

As part of the millennium celebrations in 2000, National Lottery funds were used to regenerate both canals. A boatlifting device, the Falkirk Wheel, was built to connect the two canals and once more allow boats to travel from the Clyde or Glasgow to Edinburgh, with a new canal connection to the River Carron and hence the River Forth. The Falkirk Wheel opened on 27 May 2002 and is now a tourist attraction. (Kilde: Wikipedia!)

Written by Donald

Tuesday, December 9, 2014 at 10:26 UTC

Posted in Carpe Diem, Vandbyggeri

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det var den siste gangen at man fikk litt informasjon om vannbyggerie? Eller?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, December 9, 2014 at 10:28 UTC

    • Jamen hvad skal vi så snakke om, Mormor?
      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, December 9, 2014 at 11:10 UTC

      • Flere vannveier🙂 synes jeg🙂 Det var jo vannet man brukte først, ved siden av føttene.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Tuesday, December 9, 2014 at 11:34 UTC

  2. Det er en smart løsning der er fundet på her.
    Jo ældre vi bliver jo flere sidste gange vil vi vel komme ud for. Det må vi tage i stiv arm – og blive passende sørgmodige over tabene, hvis det er sådan.
    Her i huset har vi truffet den beslutning at det er sidste gang vi holder juleaften i år. Så må andre tage over. Det forekommer at være en god beslutning.

    Jørgen

    Wednesday, December 10, 2014 at 10:13 UTC

    • @Jørgen: Ja, Jul er børnenes (og evt. børnebørns) tid. Jeg håber du har givet besked, så børn og børnebørn ikke bliver slået med forundring!

      Donald

      Wednesday, December 10, 2014 at 11:58 UTC

      • Jo, det er sagt højt – og accepteret.

        Jørgen

        Wednesday, December 10, 2014 at 12:03 UTC


Comments are closed.