Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Landskabspleje ved anlæg af cykelsti

Denne cykelsti har skabt mange gode, sikre cykelture for børn fra Vejby. Den blev anlagt for ca. 15 år siden. Før da skulle gymnasiaster og arbejdende folk fra Vejby cykle på samme spor som hurtige biler på en ikke alt for bred vej.

Men da jeg kiggede nærmere på den forleden, slog det mig at den også er god for vejen, idet man har anlagt en dyb grøft, som dræner vejkronen. Men hvorfor ligger husene (2 beboelser) i lavningen – der må være en del vand, der løber dérned – forhåbentlig kun på gennemfart til et andet vådområde til venstre for det venstre hus – eller måske et sandlag sluger det hele?

Burde vandet ikke løbe nedad (bag bakketoppen)

Cykelsti anlagt med stor, bred grøft

Written by Donald

Wednesday, November 19, 2014 at 12:37 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man får håpe at det er et sandlag som “sluker” vannet.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, November 19, 2014 at 12:59 UTC

    • Mormor, jeg vil se om jeg kan finde et geologisk kort!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, November 19, 2014 at 23:28 UTC

  2. Excellent tænkt, at beskytte bilerne mod vildfarne cykler via en ordentlig grøft og en række palisadetræer! Så har de da vejen i fred.
    Til gengæld skal cyklisterne vogte sig ved krydsning af sideveje: det er ikke altid, bilister husker at tage hensyn til at stien befærdes i begge retninger. Så cyklist: giv agt på bilisten!
    Mon ikke der er en bæk eller andet afløb i bunden , mellem de to højdedrag?

    AagePK

    Wednesday, November 19, 2014 at 15:39 UTC

    • Det er lige det med bækken, som jeg vil undersøge, AagePK – jeg blev lidt forbavset, da jeg begyndte at se ordentligt efter hvordan landskabet “bugter sig”🙂

      Donald

      Wednesday, November 19, 2014 at 23:29 UTC

  3. Det er da egentlig ikke godt at vide, hvorfor husene ligger lavest. Faktisk burde de, som kirker, ligger højest, så de ikke oversvømmes når havene stiger – eller der kommer skybrud.

    Jørgen

    Wednesday, November 19, 2014 at 19:26 UTC

    • @Jørgen: Det har jeg ofte tænkt (at man skal bygge højt, så man undgår oversvømmelse ved skybrud). Den eneste forklaring, jeg kan finde på husenes placering, er, at det er forholdsvis gamle huse, måske 70, måske 100 år gamle, og bygherren har måske ønsket at lægge husene i læ af den fremherskende vestenvind, der kan være ret kraftig på grund af det nærliggende Kattegat (mod vest).

      Donald

      Wednesday, November 19, 2014 at 23:39 UTC

      • Kirker blev jo lagt på toppen for ret demonstrativt at markere, at nu havde den kristne kirke overtaget. Dette gælder især de ældste kirker. Ligesom i Latinamerika satte man endda ofte kirken på gamle vier eller gravhøje: Nu er det altså os, der bestemmer. Og allerede tidligt blev tagene blytækte, for at sikre mod vind. Middelalderen igennem, og helt op til Torstenson-krigen klages der over, at fremmede krigsfolk stjæler af tagene for at skaffe sig bly til de kugler, de skulle bruge.
        Husene, med deres stråtage, blev lagt i læ af bakkerne; men som regel er der altså en bæk eller lignende, der fører vandet væk.

        AagePK

        Thursday, November 20, 2014 at 7:42 UTC

        • Det mærkelige, AagePK, synes jeg, er, at ja, der har været en bæk, og en bro, Laugø Bro, men at vandløbene er lagt i rør. Før Laugø Bro har det været et nemt vadested, og så er det måske meget rimeligt at der har ligget en hytte eller to, hvor man kunne vande dyrene og selv få noget mad.

          Jeg bliver mere og mere nysgerrig efter hvordan landskabets historie er, og det er klart, at der har været “pillet” ved vandløbene, idet alle grøfter og vandløb er forholdsvis lige. Mit nye indlæg viser gamle kort, og det er jo fantastisk hvor meget vand der er/har været heromkring!!!

          Donald

          Thursday, November 20, 2014 at 17:24 UTC


Comments are closed.