Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Salatmandens skinner

Nederst til højre titter en betonkonstruktion frem, det var en slags skinne, som kunne bære en maskine, der kørte henover marken uden at røre jorden og den kunne rulle afdækningsplastic ud, og en mand kunne stå på den og udplante babysalathoveder - en månedstid efter var der iceberg salathoveder til salg.

Nederst til højre titter en betonkonstruktion frem, det var en slags skinne, som kunne bære en maskine, der kørte henover marken uden at røre jorden og den kunne rulle afdækningsplastic ud, og en mand kunne stå på den og udplante babysalathoveder – en månedstid efter var der iceberg salathoveder til salg.

Salatskinnerne er hule, så hjulene på den gamle maskine blev holdt fast i begge retninger – derved behøvede skinnerne ikke at være millimeterpræcise

Salatskinnerne er hule, så hjulene på den gamle maskine blev holdt fast i begge retninger – derved behøvede skinnerne ikke at være millimeterpræcise

Her ser man afstanden mellem skinnerne

Her ser man afstanden mellem skinnerne

Og så ellers videre gennem salatsvinget

Og så ellers videre gennem salatsvinget

De mange graner dér, hvor der før stod salat, er ved at vokse så meget til, at salatskinnerne er ved at være arkæologiske fund. Jeg glemte at skrive at de to midterste billeder er to-et-halvt år gamle. Og jeg føler mig som et mosefund.

Written by Donald

Sunday, November 9, 2014 at 11:25 UTC

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Spændende – jeg har ikke hørt om salatskinner før, men det lyder rigtig smart!

    Madame

    Monday, November 10, 2014 at 19:51 UTC

    • @Madame: Det var smart for sin tid – meget effektivt uden brug af en hær af lugejern!

      Donald

      Monday, November 10, 2014 at 21:09 UTC

  2. Så lur løsning. Men nå er det også nesten «mosefund».
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, November 10, 2014 at 20:09 UTC

    • Ja, det er det, som jeg må vænne mig til, Mormor: Jeg har boet her i 28 år, det er længere end jeg har boet noget andet sted! og nu er de ting, jeg så, da jeg kom, ved at være arkæologiske!
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Monday, November 10, 2014 at 21:11 UTC

  3. Det var så atter et nyt ord …

    Jørgen

    Tuesday, November 11, 2014 at 6:15 UTC

    • @Jørgen: Sådan en Ole Opfinder-type må gerne få et ord eller to i eftermæle. Svinget hed “salatsvinget” dengang. Jeg husker hvordan der det første år jeg boede her, altid var en eller to biler, som var gledet i svinget fordi det var den koldeste vinter man kan tænke sig (86-87). Man har brug for lokale navne for at føle sig hjemme, ikke?

      Donald

      Tuesday, November 11, 2014 at 9:57 UTC


Comments are closed.