Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fra Græsslåning i Helsingborg til Julekæder i Helsingør

En tur til Helsingborg føles stadig som en tur ad Memory Lane. Åbenbart har min mors expeditioner til Helsingborg, mens jeg sad i klapvogn, ligget i min erindring gennem alle årene. Jeg kan godt se, hvilke huse, der er “oprindelige”. Denne gang var det for et dejligt(!) tandeftersyn.

Som sædvanligt kan jeg ikke lade være med at fotografere lidt – og jeg kunne have taget 60 billeder mere, men nøjedes med hvad der lige akkurat kunne minde mig om de særlige træk ved denne dag på denne årstid.

Helsingborg Tandläkarna har reddet min fortand, den holder nok mange år endnu. Redningen bestod i en antibiotika-indsprøjtning i vævet omkring roden og dertil en anbefaling af en Oral-B el-tandbørste. Sidstnævnte eksisterede ikke for 6 år siden – nu har jeg brugt den i ca. et år og tænderne havde det godt.

Kommentarer er ikke nødvendige …

Written by Donald

Friday, November 7, 2014 at 14:14 UTC

Posted in Brok, Expeditioner

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men kommentarer kommer. Takk for turen og erindringer finnes jo stadig, selv om man ikke er helt klar over det🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, November 8, 2014 at 11:18 UTC

    • Tak Mormor – ja, erindringer findes, selv om man ikke er helt klar. Det burde vi mennesker være meget mere opmærksomme på.

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Saturday, November 8, 2014 at 11:43 UTC

  2. Dejlige billeder, Donald! Jeg har også barndomsoplevelser fra Helsingborg, som står klart stadigvæk. Det er en spændende by!

    Madame

    Saturday, November 8, 2014 at 15:27 UTC

  3. Jow, kommentarer er da virkeligt påkrævede her!
    Jeg har ingen barndomsminder fra Helsingborg, som det jo også hedder på svensk i dag, det var vist en forsvenskningsfinke med det ä. Til gengæld har jeg erindringer fra gymnasietiden, hvor vi var på lejrskole på den Internationale Højskole, og havde en dejlig tur til Kärnan. Og så vælter det ellers frem med minder om, hvad der skete om aftenen mellem højskolens bygninger, hvor flere elever fra flere skoler holdt til. Uha-uha, det er lige før jeg får min ungpigekulør igen!
    Mht den der Oral-B-tandbørste: det kan godt være, at lige den model ikke eksisterede for 6 år siden, men vi har nu slidt 3 maskiner op, og er godt igang med nr. 4, som blev købt for et år siden. Den første fik vi endda skiftet batteri i, det kan man ikke mere. Mit gæt er, at vi købte den første for 20 år siden.
    I mellemtiden har jeg udvidet maskinparken med en Panasonic Dentacare, der med pulserende jetstrøm skyller mellemrummene og tandkødslommerne fri for det, som tandbørsten ikke får fat i. SÅ er man kysse-klar!

    AagePK

    Saturday, November 8, 2014 at 17:25 UTC

    • Kære AagePK – Tak for oplysningen om Panasonic Dentacare!

      Ang. børstemodellen: måske mente tandlægen, at den model, som jeg købte, var lidt anderledes end de andre – jeg fik også en elektrisk tandbørste for 15 år siden ca.

      Hvor er det godt at høre fra dig igen!

      Donald

      Saturday, November 8, 2014 at 17:42 UTC

  4. Tak for turen – ku’ være man skulle ta’ færgen et smut hinsidan – og se om el-tandbørster er biliggere i Sverige. Og Panasonic Dentacare.

    Jørgen

    Sunday, November 9, 2014 at 9:21 UTC

    • @Jørgen, jeg ved ikke om tandbørsterne er billigere. Det var tandlægerne, jeg gik efter, fordi de har arbejdet med implantater i meget lang tid og har stor erfaring. I Danmark fik jeg et tilbud for 15 år siden på ca. 25000 kr.

      Men det vigtigste har været noget mere, nemlig gode råd om vedligeholdelse af tænderne.

      Donald

      Sunday, November 9, 2014 at 13:32 UTC


Comments are closed.