Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mikroklima

Så var der sol og vind, og græsset skulle slåes. Nej ikke slås, kæmpe. Klippes, kunne man sige. At slå græs må være et udtryk der stammer fra at slå med en le – eller hur?

Græs inden klipning

Græs inden klipning

Jeg kunne gå i græsset uden at skoene blev pjaskvåde, men det var vådt, og det var besværligt at slå det. Meget besværligt.

Det er meget frodigt, græsset, og jeg håber det stadig har kraft til at udkonkurrere rodukrudt, selv om man jo siger at græssets rødder bliver kortere og svagere, når man klipper toppen af græsstråene

Det er meget frodigt, græsset, og jeg håber det stadig har kraft til at udkonkurrere rodukrudt, selv om man jo siger at græssets rødder bliver kortere og svagere, når man klipper toppen af græsstråene

Jeg tror ikke at græsskimmel er så farligt, at det er værre end at klippe græsset for meget før vinteren. Men jeg kan se (fra tidligere) at hvis man slår græsset fra meget højt til meget lavt, så giver man rodukrudtet utroligt gode vilkår.

Er græsskimmel værre end en svækket plæne?

Written by Donald

Wednesday, October 29, 2014 at 11:14 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hm. Det er jeg ikke sikker på. Men kutt ikke gresset for langt ned på høsten🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, October 29, 2014 at 11:50 UTC

    • Nej nemlig ikke, Mormor. Jeg tror det står fint nu. Nu vil jeg gå ud og rive græsklumper sammen – der er mange små klumper af græs-afklip fra klipningen i går eftermiddags.

      Klem på dig!

      Donald

      Wednesday, October 29, 2014 at 12:26 UTC

  2. Det ser ud til at have været et vist kraftkrævende arbejde at slå græsset trods hjælpemotoren. Jeg tænker det er lidt højt fordi det vokser videre, men det må vise sig. Måske har du ikke meget sne i haven. Jeg har haft sneskimmel flere gange og i sær når jeg ikke har slået græsset en sidste gang. Store felter på plænen er bare, men græsset er nu altid kommet igen efter en vis tid.

    Jørgen

    Wednesday, October 29, 2014 at 19:25 UTC

    • Fint i øvrigt at se husejeren holde en lille pause.

      Jørgen

      Wednesday, October 29, 2014 at 19:26 UTC

      • Tak Jørgen – jeg trængte til det!

        Donald

        Wednesday, October 29, 2014 at 20:42 UTC

  3. Sneskimmel kan dræbe græsset. Hyppig og relativ kort klipning kan kun hæmme væksten.
    Har sneskimmel kun dræbt planterne pletvis, vil naboplanter hurtigt lukke hullet, som i Jørgens tilfælde.
    Så det er sjældent, at en plæne helt forsvinder.
    Jeg har flere gange været med til at nedlægge et bed uden at så græs efterfølgende. Nogle uger og tilsvarende antal slåninger efter er stykket blevet til plæne. (Tænk, det skriver jeg, som delvist lever af at producere plænegræsfrø🙂 )

    Farmer

    Thursday, October 30, 2014 at 2:35 UTC


Comments are closed.