Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Aldersdiskrimination

Er det kun et problem for de gamle? Er verden så meget af lave at de, der er unge i dag, ikke kommer til at opleve en tredie alder (eller fjerde, som jeg ynder at kalde den).

Radiojournalist Niels Lindvig, som begyndte som ung og energisk engageret udenrigs-kommentator i ca. 1982 (på det tidspunkt var jeg stadig free-lancer i DR) har gennem 30+ år givet nuanceret udenrigsanalyse. Han er blevet afskediget med begrundelse i økonomi og omlægning af programfladen, men …

Til Folketingets Kulturudvalg:

Det er beklageligt, at DRs ledelse ikke vil beskrive og begrunde de
beslutninger vedrørende programfladen, som angives som årsag til
afskedigelse af en af de mest kompetente udlandsjournalister, Niels
Lindvig, som har arbejdet i DR i lang tid og har givet danskerne et
meget mere nuanceret billede af de politiske strømninger i USA,
Sydamerika, England og andre steder som er af stor betydning for
dansk udenrigshandel.

Niels Lindvig vil måske ikke have svært ved at finde andet job, og
tryghed i ansættelsen er ikke i sig selv en nødvendighed, men det er
besynderligt og negativt at direktør Anne-Marie Dohm i et interview ikke
kan og ikke vil give mere fornuftig beskrivelse af de beslutninger, som
man må formode ligger bag afskedigelser.

De andre store begivenheder i DR-økonomien, DRUO, Eurovision Song
Contest, vedligehold af DR-Musikhuset osv. giver jo ikke af sig selv
mening.

Venlig hilsen/Donald Axel

Written by Donald

Tuesday, October 14, 2014 at 11:56 UTC

Posted in Brok

21 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tiltredes !
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, October 14, 2014 at 12:17 UTC

    • Det glæder mig –
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Tuesday, October 14, 2014 at 12:27 UTC

  2. Jeg kender ikke manden, fordi jeg ikke hører radio og i det hele taget ikke interesserer mig for hans område, men du har sikkert ret i, at han bare – efter ledelsens mening – er blevet for gammel. Desværre tror jeg ikke, det nytter noget som helst at protestere, især ikke, hvis man selv er i samme aldersklasse eller ældre. Mangler du en korrekturlæser?😉

    Rasmine

    Tuesday, October 14, 2014 at 13:05 UTC

    • @Rasmine: Mener du at jeg har skrevet Dohm i stedet for Dum? Jeg er altid glad for en korrekturlæser (især én, som accepterer blandings-stavning & retskrivning fra før 1948).

      Donald

      Tuesday, October 14, 2014 at 15:53 UTC

      • Det ved du udmærket godt, at jeg ikke gør, men bortset fra det:
        En ting er, at jeg ikke kan finde et princip i tegnsætningen, men selv du kan vel ikke mene, at der skal stå “give mere fornuftig beskrivelse”. Jeg synes også, at det virker besynderligt, at det næstsidste afsnit lader læseren tro, at det handler om Niels Lindvig, men slutter med “de beslutninger, som man må formode ligger bag afskedigelser.” Den generaliserende flertalsform virker malplaceret her. “Finde andet job” skurrer også i mine ører, fordi jeg – som formodentlig de fleste andre – forbinder “job” med udførelse af en eller flere opgaver ifølge en jobbeskrivelse og derfor absolut ville have forventet enten “finde et andet job” eller “finde andet arbejde”.

        Det var såmænd det, der fik mig til at reagere.

        Rasmine

        Tuesday, October 14, 2014 at 21:43 UTC

        • @Rasmine – joeh, jeg vidste jo nok hvadtil du hentød. Det er gode betragtninger, især den betragtning, som går ud på at flertal==generaliserende statement inkompatibelt med foregående sætning. – Som regel finder jeg kun sådanne fejl (eller utydeligheder) ved at rette igennem første gang, lade texten ligge til i morgen og derefter rette den igennem en gang til. Jeg må sige du har et skarpt øje og/eller øre for sprog.

          Kommaerne er sat efter princippet at hvis de ikke ændrer meningen, kan de som regel undværes. Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i pausekomma eller “de nye kommaer” og anser det for en mindre ting end selve sprogets flyden.🙂

          Donald

          Tuesday, October 14, 2014 at 22:50 UTC

          • “… at hvis de ikke ændrer meningen kan de *som regel* undværes.” Hvornår kan de da ikke undværes, hvis de ikke ændrer meningen?

            Rasmine

            Wednesday, October 15, 2014 at 3:23 UTC

            • :mrgreen: – når man er nødt til at trække vejret🙂

              Donald

              Wednesday, October 15, 2014 at 9:24 UTC

          • “Det nye komma” er aflyst og bruges ikke mere – hvis det da nogensinde kom i brug. Nu sætter man pausekomma eller grammatisk komma (det med kryds og bolle).

            Stegemüller

            Wednesday, October 15, 2014 at 16:03 UTC

            • Åh der kan man bare se! Ak, de kommaer!🙂 Mange tak for opdatering, Stegemüller.

              Donald

              Wednesday, October 15, 2014 at 16:05 UTC

        • @Rasmine – hov, der er lidt mere.

          Iøvrigt er afskedigelserne af typen “nedskæringer –> puljeafskedigelser”, og det er derfor vigtigt at begrundelserne skal gælde den generelle linie for hvordan man mener at have pillet alle de medarbejdere ud, som ledelsen ikke mener vil være i stand til at deltage i den nye “stil” for en programflade. Så det var faktisk med vilie at jeg brugte flertal, ser jeg nu. Men der skulle nok have stået “afskedigelserNE.”

          Donald

          Tuesday, October 14, 2014 at 22:54 UTC

          • Den bestemte form gør det ikke bedre, fordi der i hele brevet kun er nævnt én afskedigelse.
            I øvrigt ville bestemt form have været på sin plads længere oppe: “…de beslutninger …, som angives som årsag til afskedigelseN af en af de mest kompetente udlandsjournalistser …” – fordi der her som i hele resten af brevet er tale om et enkelt, ganske bestemt tilfælde. Budskabet bliver ikke forstået eller i det mindste uklart, hvis man bryder koden – dvs. de grammatiske regler, som de allerfleste overholder helt uden at tænke over det. Det drejer sig om noget meget mere grundlæggende end petitesser som for eksempel genus, der varierer dialektalt.

            Rasmine

            Wednesday, October 15, 2014 at 3:40 UTC

            • Jeg kan huske Holger Nørgaard (oratoriesanger og engelsk-lektor på KU) satte spørgsmålstegn i skriftlige opgaver, hvor sproget ikke var godt uden dog at være fejlagtigt. Det gav stor indsigt – især var jeg glad for at der var én, som kunne se de samme svagheder i sætningskonstruktionen, som jeg kunne. Desuden havde han stor forståelse for hvad der gav en litterær oplevelse.
              Jeg har ikke genlæst min text, men jeg tror der er tale om et kontext problem. Hvis jeg skulle gøre det tydeligere, burde jeg forelægge situationen i en form som gør det muligt at referere de enkelte elementer med bestemt form. I dette tilfælde har jeg valgt at droppe tydeligheden idet jeg ikke regner med at nogen læser texten, men at den blot vil blive noteret som “en lytter, der klager over at Niels Lindvig ikke får lov at fortsætte i DR” og at “Det er et stort tab for DR” (Det ==> afskedigelse af Niels Lindvig) og at vedkommende Donald Axel kan se at ledelsens begrundelse for afskedigelsen og efterfølgende forbud mod at arbejde i DR ikke giver mening i en besparelses-situation – (hvem ville ikke gerne have et årsværk af en – måske den mest – kompetente udenrigskorrespondent i DR.)

              Har du set om der er nyt i sagen i dag, Onsdag 15. Oktober 2014?

              Donald

              Wednesday, October 15, 2014 at 9:32 UTC

  3. Respekt for dig Donald – du handler frem for at snakke! Også jeg vil savne Lindvig, der i mange år har været en del af mit radiobillede. Jeg hører – i modsætning til Rasmine – rigtig meget radio, og når jeg i mange, lange perioder har haft søvnproblemer, har jeg om natten lyttet til genudsendelser på P1 herunder Niels Lindvig, som man vidst godt kan kalde et koryfæ: http://da.wikipedia.org/wiki/Koryf%C3%A6

    Stegemüller

    Tuesday, October 14, 2014 at 13:38 UTC

    • @Stegemüller, ja, koryfæ, det kan man da om nogen kalde Niels Lindvig!

      Donald

      Tuesday, October 14, 2014 at 15:53 UTC

  4. Handling slår alt.

    Jørgen

    Tuesday, October 14, 2014 at 14:06 UTC

    • @Jørgen: Antallet af protester har forhåbentlig en indflydelse af den ene eller anden art, om ikke andet så for at Niels Lindvig ikke stopper sit arbejde og finder et andet medie.

      Donald

      Tuesday, October 14, 2014 at 15:55 UTC

  5. Der er åbenbart en grænse for antallet af svar.

    Om tegnsætning:

    Det holder ikke at sætte kommaer efter, hvornår “man” er nødt til at trække vejret! Det betyder, at du så at sige vil tvinge læseren til at overtage dit åndedræt. Desuden kræver det, at han ved, at det er det, der er princippet. Det vil sige, at sådan en tekst egentlig kræver en brugsanvisning! Den slags gør ikke ligefrem kommunikationen mere letflydende.

    Rasmine

    Wednesday, October 15, 2014 at 10:31 UTC

    • Jeg er godt klar over, at kommaerne i ovst. text ikke var efter reglerne. Det, der støder mig mist ved genlæsning er egentlig at udtrykket “meget mere” oftest bruges i en sammenligning. De to ord burde undlades, men giver på den anden side en implicit sammenligning med andre “udenrigskorrespondenter”. Dårligt sprog, men det giver alligevel sådan en som mig mening.

      Donald

      Wednesday, October 15, 2014 at 10:47 UTC

  6. Holger Nørgård🙂 Festlig person, som jeg gik til palæografi hos. – men hvad har han med sagen at gøre?Mener du, at du giver læseren en litterær oplevelse ved at skrive, som du gør i brevet??? Nej, det gør du vel ikke, når du ikke regner med, at brevet bliver læst – men så kan jeg ikke lade være med at undre mig over brevets længde.

    Nej, jeg har ikke set, om der er nyt i sagen. Nyheder interesserer mig generelt ikke.

    Rasmine

    Wednesday, October 15, 2014 at 10:41 UTC

    • Du må lige se igen: Holger Nørgaard skelnede mellem forkert sprog og uheldige formuleringer.

      Donald

      Wednesday, October 15, 2014 at 10:47 UTC


Comments are closed.