Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Afskærpet kantsten

I mange år har man forhøjet kantsten med det formål at bilister skal være mere forsigtige med at holde sig på vejbanen (en god idé!) Men måske kan en skarp kant forårsage et åbent kraniebrud. Denne kantsten må have været skarp, men er blevet fræset af en maskine af en art, så den skarpe del er væk og er blevet erstattet af to mindre skarpe kanter. Den vil ikke så let kunne skære hul i et kranium, gætter jeg.

Man ser tydelige spor af en maskin-fræser, som har været i stand til at høvle den skarpe kant væk

Man ser tydelige spor af en maskin-fræser, som har været i stand til at høvle den skarpe kant væk

Jeg har undret mig over, hvordan strømningen i trafik-anlæg er ændret gennem de år, jeg har levet. Jeg har set Vesterbrogade være forholdsvis ubefærdet i begyndelsen af 50’erne, vognlæs med hø og halm kom kørende til de stalde, der stadig var på Vesterbro – jeg så en hestestald i Flensborggade v. Enghave Plads så sent som i 1975ca. – og sporvognene måtte sjældent stoppe for biler, som holdt i sporet.

Den første ændring, jeg husker, er fjernelse af rundkørsler flere steder, bl.a. Nørrebros Runddel, d.v.s. krydset mellem Jagtvej og Nørrebrogade, og rundkørselen på Roskildevej ved “Højbanen” fra Valby til Vanløse. (En højbane er et skinnelegeme på en dæmning eller bro-agtig konstruktion.)

Skal vi have flere rundkørsler igen?

Written by Donald

Monday, October 13, 2014 at 10:58 UTC

Posted in Byggeri

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Iøvrigt er der mange andre mere dagsaktuelle emner (dette er som sagt mere en slags dagbog for at huske hvad jeg oplever, så tiden ikke føles kortere og kortere).

    På Facebook har jeg citeret og kommenteret på udviklingen i DR angående fyring af Niels Lindvig, den bedste udenrigspolitiske iagtager gennem de sidste mange år:

    Donald

    Monday, October 13, 2014 at 11:09 UTC

  2. Smart at kantstenen er uden kant. Rundkørsler er gode, når det lader sig gøre at få trafikken til at flyde , men ikke hvis man skal vente længe fordi der hele tiden kommer biler ind, som man skal vige for.

    Jørgen

    Monday, October 13, 2014 at 11:45 UTC

    • @Jørgen: Jeg kom bare til at tænke på at man sjældent laver den slags uden at der er nogen, som har udtrykt stærk bekymring eller der er sket en ulykke, som har medført dødsfald eller alvorlig invaliditet.

      Ang. Rundkørsler: Tænker du ikke på den gamle regel (højrevigepligt), hvor dem der var i rundkørslen skulle holde tilbage for dem, der ville ind, hvorved rundkørslen kunne blive fyldt og ende i en … deadlock, hvad hedder det på dansk, en … hårdknude eller iflg. Google Translate: *deadlock* (låneord på dansk!)

      Donald

      Monday, October 13, 2014 at 22:42 UTC

  3. Nå har vi jo levet et stykke tid, så endringene ser vi nok, godt.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, October 13, 2014 at 12:43 UTC

    • Ja vi har levet siden oldtiden, Mormor. Men det gør ikke noget.
      Vi forstår mere.

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Monday, October 13, 2014 at 22:43 UTC

  4. Du milde kineser Donald, man skulle tro du var et oldtidsfund, sådan som du beskriver hø og halm på Vesterbrogade🙂

    Jeg flyttede til København fra Bornholm i 1980, og det var et kulturchok at komme fra den grønne klippeø til baggårdene på Nørrebro. Jeg synes, der var meget trafik allerede dengang, men det er jo kun 5 år efter 1975, som du nævner, så måske spiller erindringen mig et puds?

    Stegemüller

    Monday, October 13, 2014 at 15:04 UTC

    • Jeg skriver mere om 50’erne en anden dag, Stegemüller, både om det generelle og om hvordan et barn (et bestemt barn) ser verden. Jeg tror at der dannes en struktur i barndommen, som vi ikke kan løbe fra. Vi gør bedst i at forstå den og fortælle dem, vi holder af, om det. Hvis de ikke gider høre, er det ikke så godt!🙂
      Er du vokset op på Bornholm? Det havde jeg glemt (hvis jeg nogensinde har fået det at vide). Ja, der var *meget* trafik i 1980, og særlig Nørrebrogade var et trafik-kaos i myldretiden. Men der var også mange flere gratis parkeringspladser i København og i det hele taget blev der kørt mere bil i byerne.

      Mit indtryk af den halvtomme Vesterbrogade med sporvogne er fra 50’ernes begyndelse.

      Donald

      Monday, October 13, 2014 at 22:47 UTC

      • Nej jeg kan ikke sige, at jeg er vokset op på Bornholm, jeg har bare boet der, fra jeg var 14 til jeg som 16-årig flyttede hjemmefra.

        Stegemüller

        Tuesday, October 14, 2014 at 13:26 UTC

  5. Ja, der er virkelig sket meget i de år, vi har levet. Jeg kan se Blågårdsgade for mig, da der stadig kørte sporvogne gennem den smalle gade. Rundkørsler er vel gode, selv om de også kan føles irriterende …

    Madame

    Tuesday, October 14, 2014 at 6:16 UTC

    • @Madame: Rundkørsler gør trafikken langsommere og forhindrer sikkert mange ulykker. I 60’erne blev de fjernet fordi man mente at bilerne skulle hurtigt “væk” (videre, trafikken skulle afvikles hurtigt) men det giver som bekendt flere ulykker.
      Kantstenen er ved stoppestedet udenfor den nye bygning som huser DR.

      Donald

      Tuesday, October 14, 2014 at 9:38 UTC


Comments are closed.