Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad er størst?

Tillad mig en billedserie taget fra (stort set) Røde Mellemvej af det kollegium, hvor jeg boede for 45 år siden – dengang Amager Fælled lignede det, den var, opfyldt landområde med spredt, tilfældig bevoksning, og med plasticposer på træerne som om de havde blade af plasticfolie (fordi der blæste plasticposer fra affaldsdeponeringen længere mod syd).

Formålet var at fotografere det chok jeg fik, da jeg så kraner, som var dobbelt så høje som de 8-etagers bygninger, som udgør Grønjordskollegiet. En byggeaktivitet, som jeg liiige skulle vænne mig til. Der var jo vildmark på både nord- og vest-siden af Grønjordskollegiebygningerne, og Grønjordsvej var en blind vej.

8 etager i forgrunden

8 etager i forgrunden

Sidefra (fra øst mod vest)

Sidefra (fra øst mod vest)

Kranerne fylder hele billedet

Kranerne fylder hele billedet

De små kasser under kranerne er virkelig 8-etagers bygninger - kranerne må være dobbelt så høje (hvad skal der bygges?)

De små kasser under kranerne er virkelig 8-etagers bygninger – kranerne må være dobbelt så høje (hvad skal der bygges?)

Det var dette syn, som ligner mit mareridt

Det var dette syn, som ligner mit mareridt

Jeg har somme tider et syn, hvor jeg ser at mit hjem bliver oversvømmet af en by med højhuse. Det er måske derfor, at dette motiv gav mig et lille shock?

Written by Donald

Friday, October 10, 2014 at 1:01 UTC

Posted in Brok, Foto

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det var noen digre beist. Får vi noen oppfølger?
    klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, October 10, 2014 at 4:54 UTC

    • Ja tak – den slags bæster giver mig mareridt. Jeg tror det skyldes at jeg fornemmer at det er “fremmede magter” som tager styringen. Almindelige mennesker bør have mere information om hvordan byen udvikler sig.

      Den anden holdning, – at det er byggeri for os allesammen, en by, hvor vi kan få arbejde og leve af at arbejde på fabrikker, i skoler, på kontorer — , og at nu gælder det bare om at hægte sig på, den strider også imod min drøm om et hjem i en have.

      Donald

      Friday, October 10, 2014 at 9:38 UTC

  2. Jeg tror de står på området mellem Røde Mellemvej og metroen, på grunden ved siden af DR, ikke? I så fald er det Nordeas nye domicil (tegnet af Henning Larsen Architects), som de enorme kraner skal i gang med…

    fiberfryd

    Friday, October 10, 2014 at 6:03 UTC

    • @Fiberfryd: du ved mere end jeg – Nordea, det kunne jeg måske have læst på byggepladsen, hvis ikke jeg var gået i shock.

      Jo jo – det skriver jeg jo også, det er grundene ved Røde Mellemvej. Jeg kunne af en eller anden grund ikke finde på at sige “ved siden af DR” fordi det ligger på en fodboldbane, som børnene fra Peder Lykkesvej brugte før man besluttede at nu var opfyldningerne gamle nok til at blive bebygget (og alligevel skulle der piloteres extra-extra meget bl.a. for DR-koncerthuset.)

      Donald

      Friday, October 10, 2014 at 9:41 UTC

  3. Tænk Donald har du virkelig boet der? Jeg kørte forbi på cykel hver morgen og hver eftermiddag i ni år, for at komme ud til *mit* kollegium, der lå 8 kilometer længere ude ad Røde Mellemvej. Dengang kaldte vi Grønjordskollegiet for Selvmordskollegiet, eller var det mon Øresundskollegiet?

    I ni år havde jeg Kalvebod Fælled som min baghave, og Kristi Himmelfartsdag var en særlig dag, for der kunne man komme ud på Fælleden.

    Der var en længere årrække, hvor de ryddede gammel ammunition af vejen, og vi spøgte med, at hvis der kom en tredje verdenskriig, ville vi ikke bemærke det, men bare tro, at det var ammunitionsrydningen🙂

    Stegemüller

    Friday, October 10, 2014 at 9:49 UTC

    • Jeg glemte lige at fortælle, at mit kollegium hed “Amagerkollegiet”

      Stegemüller

      Friday, October 10, 2014 at 9:53 UTC

      • @Stegemüller, Ammunitionsrydning ha! – desværre bliver 3.verdenskrig nok mere en forlængelse og udbredelse af mellemøstkonflikten, som vi ser den nu, terror, hemmelige sammenslutninger, angreb på områder, som er lette ofre – det er derfor det er så vigtigt at få afdækket hvem der støtter IS.

        Jeg kender godt Amagerkolleget, jeg var på besøg derude hos en, der aspirerede til at blive kunstmaler, og som var venlig nok til at fortælle mig lidt om menneskers kærlighedsliv. Jeg kan ikke huske at der blev sprængt noget på den del af Amager Fælled, som lå bag Grønjordskollegiet og som nu er fortrængt af kraner og Metro mv. Jeg tror den var ved at være byggemoden allerede dengang, men så gik kampen jo igang om hvem der skulle kontrollere det.🙂

        Donald

        Friday, October 10, 2014 at 11:30 UTC

  4. Det er udviklingen, er det ikke? I højden.

    Jørgen

    Friday, October 10, 2014 at 19:47 UTC

    • @Jørgen: Sjovt nok kom parcelhusbølgen efter at man havde bygget i højden i 100 år – jeg nægter ikke at det er “udviklingen”, men i så fald er der noget galt med udviklingen, om ikke andet at den giver nogle af os mareridt og minder om storhedsvanvid🙂

      Tak for de mange kommentarer!

      Donald

      Saturday, October 11, 2014 at 2:10 UTC


Comments are closed.