Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

WWII documentaries

I slutningen af en dokumentar (fundet på YouTube) siger en holocaust survivor:

Alle slags undskyldninger blev brugt lige efter krigens slutning:
“Jeg vidste ikke … ”
“Jeg udførte bare mit arbejde …”
“Jeg var tvunget til at gøre det …”
bare ikke denne undskyldning: “Det skete ikke.”

Hvis nogen havde sagt til en nazi at 50 år efter ville der være mennesker, som i fuldt alvor hævdede at det ikke var sket, så ville han have leet “det er umuligt!”

Og dog er der 50 år efter nogle, som benægter holocaust. Men det skete.

Er det fordi det er for vanskeligt at forstå?
En overskridelse af usandsynlighedsgrænsen?

(Den video er lang – lad være med at se den med mindre du virkelig ønsker mere kritisk viden om WWII):

Written by Donald

Thursday, October 9, 2014 at 1:01 UTC

Posted in Ord

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg tror nok at de som fornekter vet, men ønsker at det ikke var slik.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, October 9, 2014 at 5:34 UTC

    • Jeg forstår det ikke på den måde, jeg tror at der en meget stor forskel mellem hvad vores generation lærte i skolen og hvad unge generationer lærer, noget er til det bedre, andet er ufattelig mangel på helhedsbillede af civilisationern. Gaddaffi brugte holocaustbenægtelse for at så tvivl om “amerikanerne” (De Allierede) nu virkelig var så gode, som de selv sagde.

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Thursday, October 9, 2014 at 9:11 UTC

  2. Det har altid undret mig, at der er så mange Holocaust-benægtere, hvordan kan de dog? Jeg har truffet truffet gamle tyskere for flere år siden (dengang over 75), der syntes krigen var en spændende tid, og at uniformerne var flotte! Og det var vel at mærket meget, meget søde mennesker, som jeg holdt af at besøge. De var tanter til mine gode venner.

    Stegemüller

    Thursday, October 9, 2014 at 13:12 UTC

    • @Stegemüller: Ja, mærkeligt, det er mærkeligt; det er udviskningen af historiens gys, som giver dokumentaren en god slutning: Vi må ikke glemme og vi har (med nutidens teknik og film) midlerne til at vise vad der skete.

      Donald

      Thursday, October 9, 2014 at 18:07 UTC

  3. Hvad som helst kan vel benægtes. Men det er ubegribeligt at Holocaust kan benægtes.

    Jørgen

    Friday, October 10, 2014 at 19:43 UTC

    • Jørgen – ja alt kan benægtes, men det er uhyggeligt, når den fælles viden og erkendelse så tydeligt mistes.

      Donald

      Saturday, October 11, 2014 at 2:14 UTC


Comments are closed.