Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Lyden af sommer

… eller i det mindste af parcelhushaver en sommereftermiddag:

Jeg kan høre en græsslåmaskine køre!!! I går cyklede jeg en omvej efter lyden og så at det ikke var en lydhallucination: Der var en parcellist, som gik rundt med en motorplæneklipper! Den 4. oktober!

Jeg overvejede, om jeg kunne så de græsfrø, jeg har tilovers, – ville de spire? Men jeg besluttede at vente til April måned i håb om at de frø stadig kan spire til den tid. Og jeg køber jo nok nogle nye under alle omstændigheder!🙂

Written by Donald

Sunday, October 5, 2014 at 9:46 UTC

Posted in Skov og have

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fortsatt vekst i gresset der også🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, October 5, 2014 at 11:01 UTC

    • Nådada, vokser det også i Sydnorge?

      Jeg lader det vokse, fordi græsset bliver stærkere og får længere rødder, når man ikke klipper det. Til foråret ligger det fladt ned og så klipper jeg, river og gøder. (Og nogle steder bliver jeg nok nødt til at grave op og så nyt). Til næste år skal det være den flotteste plæne!🙂

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 14:23 UTC

      • Her må det klippes en smule, men jeg setter opp klippehodet på gressklipperen, slik at plenen ikke blir “flinskallet” til vinteren.
        Da ser jeg frem til neste års plenbilder.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Sunday, October 5, 2014 at 14:37 UTC

  2. Græsfrøet vil sikkert spire. Jordtemperaturen må være særdeles høj efter årstiden, og det er egentlig den, som bestemmer, om frøet starter spiringen.
    Men vent til april, så er spiringen sikker.

    Farmer

    Sunday, October 5, 2014 at 13:24 UTC

    • OK, tusind tak for råd og vejledning, Farmer!

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 14:24 UTC

  3. Her på Midtlolland er der stadig gang i plæneklipperne – Rimkogeren og jeg skal sandelig ditto nå nok en tur, da græsset har glemt at kigge i årets kalender🙂

    anjoe

    Sunday, October 5, 2014 at 13:32 UTC

    • Altså anjoe – vi må opfinde en græs-kalender! tænk at I bliver ved med at klippe! Godt at høre fra dig!

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 14:25 UTC

  4. Her i nabolaget bliver der også slået græs – med så lune dagtemperaturer, som vi har haft i de sidste dage, vokser græsset stadigvæk🙂

    Madame

    Sunday, October 5, 2014 at 14:19 UTC

    • @Madame: Det er nemlig lunt i dag, jeg havde ellers i torsdags hørt en vejrmelding, som lovede omslag og kølig vind. Men det var en lun vind og jeg cyklede til Helsinge og fik kaffe caramel hos Malte – den rene luksus! Og havde medvind på vejen hjem!🙂

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 14:26 UTC

  5. Jeg kan se at Farmer har givet dig et godt råd. Fordelen ved at så nu, er at man helt sikkert ikke behøver at vande, men vi kan jo ikke vide hvornår det bliver for koldt til spiringen.
    Her slår vi sandelig også stadig græs, og det gør vi helt sikkert nogle uger endnu. Vi har et par gange slået græs juleaften og 1. juledag. Så længe ønsker vi dog ikke det varer ved. Det kunne være rart at sætte punktum for det i år, ret snart.

    Pigen fra landet

    Sunday, October 5, 2014 at 17:14 UTC

    • @Pia: Tak – slår I græs endnu? av av av, jeg troede at man “helt firkantet” holdt op efter 1. oktober!🙂
      Jeg har engang hørt at græsset vokser så længe det er mere end 6 grader, så mon ikke jeg skulle bruge den rest jeg har, NU – jeg køber jo alligevel frø igen til foråret for at reparere plænen og for at omdanne et umuligt bed til græs.

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 17:26 UTC

  6. Det er vist sjældent sket, at vi er færdige med græsslåningen 1. oktober.
    Når du alligevel har græsfrøet på lager, så er det bestemt en god ide at så det nu. spireevnen forringes jo i posen/sækken. (Jeg har været ansat i frøbranchen) Det du køber til foråret vil være af dette års høst, og så vil spireevnen alt andet lige være højere.

    Pigen fra landet

    Sunday, October 5, 2014 at 17:38 UTC

    • @Pia: Ja, det var det, jeg tænkte, men jeg tror Farmers råd går på at det egentlig ikke er så meget spireevnen forringes, hvis frøet er tørt og ligger ved kølig stuetemperatur!

      Donald

      Sunday, October 5, 2014 at 19:51 UTC

  7. Græs gror fra 7º – derfor skal jeg slå græs mindst en gang til. Det må jeg så få gjort.

    Jørgen

    Friday, October 10, 2014 at 19:35 UTC

    • Jeg så sågar en plæneklippende mand i dag, Jørgen!!! d. 10 Oktober!

      Donald

      Saturday, October 11, 2014 at 1:50 UTC


Comments are closed.