Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Alien eller hvad?

Den friske grønne farve bliver temmelig mat ved tilberedning

Den friske grønne farve bliver temmelig mat ved tilberedning

Dette er ikke en alien – det er et blomkålshovede med små blomstergrupper som vokser i et spiralformet mønster. Det er meget smukt når det lige kommer fra grønthandleren (rettere: gartneren).

Jeg så nogle sorter af spiralformede blomkål engang for 14 år siden i Sicilien (de vil gerne omtales som et land, de har eget parlament mv.) og jeg så også nogle violette-hvide blomkål, som så flotte ud. Men muligvis ser de ikke så pæne ud, når man koger dem.

Hvad gør man – tilføjer citron eller … ?

Written by Donald

Saturday, September 27, 2014 at 10:15 UTC

Posted in Brok

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg har set den slags blomkål et par gange og synes også, at de er smukke. Sorten hedder Minaret på grund af spidserne. Hvordan smagte det sammenlignet med almindelig blomkål?

    Rasmine

    Saturday, September 27, 2014 at 12:24 UTC

    • @Rasmine: Det smager egentlig ikke af andet end hvid blomkål. Måske lidt mindre af den hvide blomkåls dejlige, karakteristiske smag, men det er nu nok fordi jeg kogte det lidt for længe! Jeg tror egentlig at den bedste ret, jeg kan lave med blomkål, er blomkålsgratin, men det er længe siden – meget længe siden – at jeg har lavet det.

      Donald

      Saturday, September 27, 2014 at 18:21 UTC

      • Jeg har læst, at den skulle være mere sprød, men det er den jo nok ikke, hvis man koger den for længe. Blomkålsgratin er absolut den lækreste måde at spise blomkål på – og den mest fedende😦

        Rasmine

        Saturday, September 27, 2014 at 18:49 UTC

  2. Denne type blomkål er utrolig smuk, og udseendet betyder jo meget, når vi skal spise🙂

    Madame

    Saturday, September 27, 2014 at 14:56 UTC

    • @Madame – Det er nemlig smukt, og jeg får lyst til at prøve at lave forskellige udsmykninger med de små blomster-spydspidser!

      Donald

      Saturday, September 27, 2014 at 18:22 UTC

  3. Egentlig synes jeg ikke der er særlig grund til den slags blomkål. Jeg foretrækker et hvidt, men det må gerne være nyhøstet. Som barn var min datter meget glad for “blomkålsgratin uden med blomkål”.

    Jørgen

    Saturday, September 27, 2014 at 18:55 UTC


Comments are closed.