Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Græsset er grønnere nogle steder

Nej ikke ovre hos naboen – dette handler dejligt grønne pletter på min egen plæne. Nogle steder er græsset tæt og ser ud som om det selv kan kvæle mælkebøtter og andet. Jeg har gennem 25 år prøvet at finde forklaringerne.

Tydelig grøn plet - græsset er lige slået og havde forinden fået lov til at blive godt 10 højt - sine steder endda 15-20 cm.

Tydelig grøn plet – græsset er lige slået og havde forinden fået lov til at blive godt 10 højt – sine steder endda 15-20 cm.

Jeg overvejede om nogle ældre billeder kan vise tilstanden af plænen, men det nytter ikke meget. Det vigtigste er historen: En professionel lavet plæne, som ikke var så professionel; en kollega mente året efter at anlægsgartneren havde sparet på frø.

Og næst efter det er det vigtigste punkt at vi har haft en varm periode efter nedbør, så plænen har kunnet regenerere efter en tør sommer. Som det ses på billedet her fik græsset lov til at gro:

Når thujaen er beskåret, vokser den lidt langsommere i et årstid

Græsset fik lov at vokse 10-15 cm i slutningen af august og begyndelsen af september

De fleste forår husker jeg at sprede kalk og gødning, nogle steder falder det lidt tæt, og det er de steder, græsset ser mest grønt ud – PLUS i den østlige ende har det altid stået tykt og tæt.

Engang for en snes år siden fik jeg målt surhed, og damen på planteskolen sagde, at jorden var for sur og at jeg med kalk og gødning ville opnå en bedre plæne. Det ser ud til at være rigtigt – de grønne pletter viser det – så næste år vil jeg bruge hundreder af kroner på kalk og gødning.

Written by Donald

Sunday, September 21, 2014 at 13:06 UTC

Posted in Skov og have

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der er noget dejlig frodigt over sådan en vildtvoksende græsplæne. Jeg er meget imponeret over, at din plæneklipper kan klare det meget høje græs.

    Stegemüller

    Sunday, September 21, 2014 at 15:29 UTC

    • Ja, den er god, den nye plæneklipper. Den kører ikke engang på fuld gas, så den meget benzinøkonomisk. Jeg har kun slebet kniven én gang.

      På billedet her er det dog det *længste* græs, det sted er jorden extremt frugtbar, og græsset her har altid stået tæt.

      Donald

      Sunday, September 21, 2014 at 19:34 UTC

  2. Det er ikke bare fordi du har revet græsset væk nogle steder og ikke andre? Her gror græsset også fint – og mosset, men foreløbig er det sådan.

    Jørgen

    Sunday, September 21, 2014 at 15:46 UTC

    • @Jørgen, det spiller en rolle, men det er ikke hele forklaringen. En anden faktor er, at plænen vokser bedst dér, hvor der somme tider er skygge i løbet af dagen.

      Donald

      Sunday, September 21, 2014 at 19:36 UTC

  3. Måske er der noget nytårsfyrværkeri, der er landet der. Krudt og den slags skulle give mægtig god vækst. Fx har jeg hørt om en(gemalen, mens han boede i en øde egn af Canada), der måtte afbrænde en kasse ustabilt dynamit midt på en mark. Græsset, der kom efter det var langt mere frodigt, end det der stod rundt omkring.

    hennystewart

    Sunday, September 21, 2014 at 20:24 UTC

    • Det ville være morsomt, Henny – men der har ikke været raket-debris her efter nytår🙂 Det er nok snarere fordi jeg ikke spreder gødning helt lige. Og kalken var lidt sammenklumpet, og jeg tabte noget her og måtte frem med riven og sprede det, så planterne ikke blev brændt af 🙂

      Bortset fra det, så rummer raket-brændstof en del kvælstof, og det er godt for plæner🙂

      Donald

      Monday, September 22, 2014 at 11:00 UTC


Comments are closed.