Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Eg med svamp

Min “gamle” eg (den er “kun” 30 år men er vokset hurtigt) har nogle år svamp på bladene, andre år ser den meget mere sund ud.

30 år gammel eg står det rigtige sted, ikke tæt ved hus ...

30 år gammel eg står det rigtige sted, ikke tæt ved hus …

Bladene på denne eg er i år angrebet af svamp

Bladene på denne eg er i år angrebet af svamp

... og ikke for tæt på skur eller hæk

… og ikke for tæt på skur eller hæk

======================================================================

Jeg synes det skifter fra år til år hvor slemt det er, men vi ved jo alle at svampesygdomme kan sidde i træets grene og stamme

Jeg synes det skifter fra år til år hvor slemt det er, men vi ved jo alle at svampesygdomme kan sidde i træets grene og stamme

Denne eg, selvsået men flyttet, står ved mit stykke af vores sti; den ser ikke ud til at være så syg

Denne eg, selvsået men flyttet, står ved mit stykke af vores sti; den ser ikke ud til at være syg på samme måde

Den har brune pletter på bladene - pletterne på den gamle er mere hvidlige

Den har brune pletter på bladene – pletterne på den gamle er mere hvidlige

Det er ikke altid skønne billeder, der havner på dax2. Disse billeder er taget over flere dage, 3. sept og 15. sept. – kommentarer:

Written by Donald

Friday, September 19, 2014 at 10:13 UTC

Posted in Skov og have

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kan være billederne ikke er skønne, men de er illustrative og sætter som så ofte før gang i en tankerække. Og det er jo et godt formål med billeder. Jeg ar ingen ide om hvad det er bladene er angrebet af, men måske er egene genetisk forskellige og rammes derfor uens. Ved stationen står en række ege, men kun en af dem har overdådigt mange agern, på de andre sidder de meget mere spredte.

    Jørgen

    Friday, September 19, 2014 at 13:38 UTC

    • Jeg har ikke Googlet emnet endnu, Jørgen. Jeg tror man skal slå op og at jeg vil finde ud af at der altid er svamp i eg, men at angrebenes styrke kan variere og ikke har betydning for yngre ege. Og måske er der forskel på “meldug” og andre svampeangreb – måske de hvidlige blade er meldug, og måske den kun angriber bladene. Lad os nu se.

      Donald

      Friday, September 19, 2014 at 23:06 UTC

  2. Mye skurv og stygt på eika her også, Få eikenøtter også. Kan ha noe med årets vær å gjøre også.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, September 19, 2014 at 21:51 UTC

    • Ja, det var også min første tanke, Mormor, godt vær, varme, fugtighed ==> svamp.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, September 19, 2014 at 23:07 UTC

  3. Det er angreb af ege-meldug. Træet dør ikke af sygdommen -som du jo nok har erfaret; men det vil sikkert komme igen år efter år, da dit træ er modtageligt.
    Men hvad. Er melduggen ikke -lige som det grå hår- en charme ekstra?

    Der er stor variation mellem enkelttræer i forhold til modtagelighed, da egetræers genpulje er meget heterogen. Oven i købet krydser de to egearter vintereg og stilkeg flittigt, så det er een stor genetisk rodebutik.

    Farmer

    Saturday, September 20, 2014 at 0:53 UTC

    • Tak for kommentar Farmer! Det er altid rart at få en optimistisk – og vittig – kommentar!

      Jeg tror den ege-meldug har fået grundigt tag i træet denne sommer. Jeg er spændt på at se, om den også får det næste år, for der er stor forskel. Jeg tynder ud i kronen og så vil risikoen for svamp muligvis mindskes.

      Jeg kan godt se at der er stor variation i egene, og det opdagede jeg allerede da jeg var ung og begyndte at interessere mig for, hvad man plantede som by-træer, fx. i en skolegård, jeg så, var der nogle gode smukke træer, som jeg tror var en art eg, som jeg aldrig havde set før. Ingen af lærer-kollegerne vidste hvad det var! Jeg fandt ud af at det kunne være en lilleasiatisk variant af vores kendte træer (så vidt jeg husker – og ærligt talt kan jeg ikke huske om det var eg eller en ask, som havde blade, der kunne ligne skarphjørnede egeblade).

      Donald

      Saturday, September 20, 2014 at 11:21 UTC

  4. Om Egemeldug

    Angeb af Egemeldug er næsten en sikker tilbagevendende begivenhed hvert år. Egeneldug overvintrer i knopperne og angriber især unge planter på de nye skud. Planter der er over 10 år gamle får sjældent angreb af betydning.
    Især hvis eg anvendes som hækplante, hvilket vel efterhånden er sjældent, kan der opstå problemer.

    Der er forskel på de forskellige egearters modtagelighed. Resultatet er et uæstetisk udseende, tidligt bladfald, samt væksthæmning til følge.

    Angreb af meldug slår sjældent planterne ihjel, så defor anbefaler man normalt ikke at sprøjte i privathaver. Følgende midler har effekt på meldug på prydplanter. [Der nævnes bl.a. svovl fra Ecostyle.]

    http://www.plante-doktor.dk/egemeldug.htm

    Og mere på

    http://www.plantesygdomme.dk/Egemeldug/index.html

    Donald

    Saturday, September 20, 2014 at 11:34 UTC


Comments are closed.