Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mekanisk jordbearbejdning

Som bekendt er jeg glad for billeder af markarbejde. Inderst inde skyldes det en frygt for sult og nød – derfor glæder det mig at der kan dyrkes afgrøder så hele Danmark og/eller EU kunne overleve på egen produktion. Ja, man kunne endda klare det meste af forsyningerne til en familie ud fra to-tre parcelhusgrunde, men det ville være helt irrationelt, arbejdsmæssigt uøkonomisk.

Først en grov-vending, så bliver der jævnet, sået og harvet i én arbejdsgang

Først en grov-vending, så bliver der jævnet, sået og harvet i én arbejdsgang

Zoom ind, så man kan se hvor store knolde den moderne plov har vendt

Zoom ind, så man kan se hvor store knolde den moderne plov har vendt

Solen skinner og nattens regn er næsten tørret, og maskinen fortsætter med tromle, såning og harvning

Solen skinner og nattens regn er næsten tørret, og maskinen fortsætter med tromle, såning og harvning

Velbekomme! Kommentarer …

Written by Donald

Tuesday, September 9, 2014 at 10:11 UTC

Posted in Mark

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Redselen er sjelden rasjonell.
    Klem på deg .)

    Mormor

    Tuesday, September 9, 2014 at 10:46 UTC

    • Er du nu sikker på det, Mormor?🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, September 9, 2014 at 12:44 UTC

      • Ikke alltid, men i dag er jeg sikker på det🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Tuesday, September 9, 2014 at 20:40 UTC

  2. Det er en særdeles positiv udvikling, der er sket i min levetid mht. jordbearbejdning.
    Tidligere harvede man 4-5 gange i løbet af et efterår inden hveden blev sået med de trykskader dette kunne forvolde med datidens hårdtpumpede traktordæk.
    Godt nok vejede traktorerne kun 1/4; dæktrykket pr. cm2 var større.

    Farmer

    Wednesday, September 10, 2014 at 5:25 UTC

    • @Farmer! Det er den slags ændringer, som jeg ser fra sidelinien. Jeg suger til mig, når jeg kører gennem landskabet, hvad enten det er i tog eller bil og jeg husker med forundring at jeg (ved Korsør, hvor toget holdt og ventede på indkørsel til Færgelejet) har set en landmand, som pløjede med heste. Jeg har som barn – for 63 år siden ca. set høstakke, hestetrukne halmvogne på Vesterbrogade i København, og meget mere.

      Det er nyt for mig at trykket med de nye dobbelt-hjul giver så meget mindre tryk på jorden – for de nye traktorer med eller uden turbolader vejer vel meget mere end de gamle!

      Donald

      Wednesday, September 10, 2014 at 18:53 UTC

  3. Det er dejligt at se hvorledes jorden bearbejdes med plove og andre redskaber, hvorefter der snart viser sig nye planter. Med udsigt til endnu en afgrøde. Og håb om overlevelse.

    Jørgen

    Wednesday, September 10, 2014 at 8:59 UTC

    • Ja Jørgen, jeg synes det er intet mindre end fantastisk, at man har sådan en landbrugsteknik i dag, at man kan få afgrøder af høj kvalitet i rigelige mængder til at dække verdens behov. – Hvis så bare vi kunne fordele det uden at slå landbruget ihjel i sultramte områder.

      Når jorden ser ud som her på billedet, er der stadig levende planter, men de er kommet ned under det lag muld/ler, som ploven har gravet op fra dybet og vendt om. Derved bliver de sat meget langt tilbage, og mange af dem dør, men hvis man sår på det mest gunstige tidspunkt, kommer en livskraftig plante op af frøet og den vil kunne overdøve rod-ukrudtet. Somme tider med hjælp fra landmanden, ikke alle afgrøder er livskraftige nok til selv at kunne kvæle andre planter.

      Donald

      Wednesday, September 10, 2014 at 18:58 UTC


Comments are closed.