Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Røn snit med misfarvning

Ved at skubbe lidt kunne jeg vælte stammen den rigtige vej - utrolig fornemmelse af overmagt!

Ved at skubbe lidt kunne jeg vælte stammen den rigtige vej – utrolig fornemmelse af overmagt!

Da jeg skar de sidste stykker af rønnen helt ned til jordniveau, viste det sig at kernen af stammen havde en mørkere farve.

Den mørke farve følger ikke årringene.

Der er to store stammer, som står tæt, og en lille en, som er helt lukket inde i den tykkeste stamme

Der er to store stammer, som står tæt, og en lille en, som er helt lukket inde i den tykkeste stamme

Træet skal ikke bruges til andet end brænde, så det gør ikke noget. Men jeg er nysgerrig og har prøvet at finde ud af om det er råd eller svamp. Træet er ikke blødere inde i midten, men det ville måske være blevet det efterhånden.

Kommentarer …

Written by Donald

Monday, September 8, 2014 at 9:45 UTC

Posted in Skov og have

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er ikke godt at vide hvad forandringen er udtryk for, jeg har i alle tilfælde ingen anelse. Forstkyndige har formentlig.

    Jørgen

    Monday, September 8, 2014 at 9:49 UTC

    • Jeg tror det er svamp, Jørgen – jeg finder ud af det i morgen.

      Donald

      Monday, September 8, 2014 at 18:57 UTC

  2. Kan være en råtesopp, men hva vet vel jeg .)
    klem på deg .)

    Mormor

    Monday, September 8, 2014 at 9:59 UTC

    • Det tror jeg, det er Mormor.

      Donald

      Monday, September 8, 2014 at 18:57 UTC

  3. Det ser sjovt ud – jeg er spændt på, hvad forklaringen kan være. Mon ikke Farmer kan hjælpe?

    Madame

    Monday, September 8, 2014 at 17:38 UTC

    • Han har lige vist billede af popler, som er rådnet i stammen, – det kan meget vel være svamp/råd, det er åbenbart meget mere almindeligt end jeg troede.

      Donald

      Monday, September 8, 2014 at 18:58 UTC

  4. Råd eller svamp er det næppe, når træet stadig har hårdt ved i den mørke zone.
    Jeg tror det er rødmarv. En reaktion på f.eks. tørke eller anden stress.
    Rødmarv kendes mest fra bøg, hvor mørk vedkerne er uønsket i finérproduktionen; men ændring af vedfarven er, så vidt jeg husker, også at finde hos andre træarter.

    Det hårde mørke marv er således lige så stærkt og hårdt som den lyse del.
    Jeg har engang hos Skovdyrkerforeningen set et skrivebord lavet af rødmarv-bøg. Det var noget af det flotteste farvespil i træ jeg nogensinde har set.

    Kender du en som drejer i træ? Det kunne være morsomt at se din røns ved i bearbejdet form.

    Farmer

    Tuesday, September 9, 2014 at 3:20 UTC

    • Det er faktisk råd, i et tidligt stadium, Farmer. Jeg har prøvet at grave med en nøgle, og det er blødt der, hvor der er misfarvning, nogle steder mere end andre – men alle steder blødere end det yderste af træet. Det var iøvrigt meget interessant at slå op efter rødmarv!🙂 Og jeg fandt en længere redegørelse for svampesygdomme. Jeg vidste godt at det er et speciale for biologer, det er et stort område, som man hele tiden forsker i.

      Donald

      Tuesday, September 9, 2014 at 21:21 UTC


Comments are closed.