Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Stramning af savkæde

Jeg ved godt at dette ikke er en emne-blogg, det er lidt af hvert, have-, katte-, landskabs-, carpe-diem-, foto-, og markblogg.

Kæden er kold og strammet som jeg mener den skal strammes - der kan trækkes ud men kun 3 mm.

Kæden er strammet som jeg mener den skal strammes – der kan trækkes ud men kun 3 mm.

På et tidspunkt kølnede kæde og sav-sværd og kæden sad så stram, at man ikke kunne trække ud

På et tidspunkt kølnede kæde og sav-sværd og kæden sad så stram, at man ikke kunne trække ud

Sidste år fik jeg lært at slibe saven. Det betyder at arbejdet i år går meget nemmere. Der er 4 træer, der skal fældes, og en del, der skal beskæres kraftigt.

Heldigvis opdagede jeg, at kæden var blevet for stram, da saven kølnede helt ned, og derfor skete der ikke noget (sværdets rille til at holde savkæden kan ellers blive meget slidt). (Kommentarer.)

Written by Donald

Friday, September 5, 2014 at 7:59 UTC

Posted in Skov og have

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg tror, du hygger dig ude i din have. Det må være så skønt med en have, altid noget at rode med/ordne og en skøn måde at være udendørs på.

    Stegemüller

    Friday, September 5, 2014 at 8:08 UTC

    • Jotak, jeg hygger mig, men det er nu også et stort arbejde, Stegemüller. Men det er et dejligt arbejde, hvis man forstår det. Jeg tror jeg har lært meget undervejs!

      Donald

      Friday, September 5, 2014 at 9:58 UTC

  2. Du koser deg veldig med saging og slikt, virker det som.
    Godt du oppdaget at kjedet var for stramt, i tide.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, September 5, 2014 at 8:10 UTC

    • Jeg omlægger haven til pensionist-have, Mormor. Der må ikke være for mange træer, som det er farligt at fælde🙂

      Det skal være små træer, som giver læ nok og som vokser langsomt. Desværre er der ikke nogen have-arkitekt, som har hjulpet i starten! Men nu kan jeg spørge Farmer på Fyn og Annette i Århus. Der er sikkert flere på nettet, som kan give gode råd.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, September 5, 2014 at 10:00 UTC

  3. Hvor er jeg glad for, at jeg har folk til den slags🙂

    frnielsen

    Friday, September 5, 2014 at 10:06 UTC

    • Ja det skal du også være, FruNielsen! Og så kan jeg iøvrigt afsløre, at jeg går ture i byen og nyder alt det arbejde, de andre laver😉

      Donald

      Friday, September 5, 2014 at 10:07 UTC

  4. Det er givet vis godt at omlægge haven til pensionisthave. Forhåbentlig kan vi så klare vore haver. Omvendt får vi jo god motion af at gøre det, og hvordan skal vi styrke armmusklerne når arbejdet er tilendebragt?

    Jørgen

    Saturday, September 6, 2014 at 6:04 UTC

    • Det bliver aldrig uden arbejde, Jørgen, og måske bliver jeg endda nødt til at bede nogen om hjælp om 10 år – eller mindre, det er som om om at hele kroppen værker somme tider. Det er de store, hurtigtvoksende pionér-træer, som gradvist skal erstattes af langsomtvoksende læ-træer, Sargent’s Apple eller lignende. Egetræet lader jeg stå, men det skal allerede igen beskæres kraftigt! Efter at det blev voksent for 10 år siden har det vokset utroligt hurtigt.

      Og de skal også beskæres og somme tider fældes, bare ikke så meget og så ofte som Prunus serotina (norsk: hegg) og desuden er der stadig buske og stauder – ikke mange, men nok til at man kan få rørt sig!🙂

      Donald

      Saturday, September 6, 2014 at 9:13 UTC

  5. Kontrollér venligst, at din kæde får olie nok, når den kører.
    Det gøres ved at lade kæden køre uden belastning, så overskydende kædeolie spratter op med en flade, som kan smides væk efterfølgende. F. Eks. et stykke træ.

    Når din kæde strammes under brug tyder alt på at den får for lidt olie. Det slider både kæde og sværd op på rekordtid.

    Farmer

    Sunday, September 7, 2014 at 9:25 UTC

    • Tak for et godt råd, Farmer!
      Jeg har ikke kørt med en for stram kæde – jeg checker hver gang jeg saver, heldigvis, ellers var sværd og kæde nok slidt op nu! Og de koster næsten lige så meget som hele saven🙂 Jeg lod saven stå, til den var kold og regulerede igen.

      Jeg vil prøve at se om den får olie nok – der *er* olie på kæden, men det er måske ikke nok, så skal jeg rense under låget (hvor drivhjulet og olie-kanalen sidder) og der samler sig meget savsmuld, det er nok det der er sket.

      Donald

      Sunday, September 7, 2014 at 9:29 UTC

      • Når blot kæden er fugtig af olie er alt ok.

        Farmer

        Monday, September 8, 2014 at 2:43 UTC


Comments are closed.