Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvide blomster – nærbilleder

Det ligner en en-årig haveblomst, som kan frø-formeres. Jeg fik engang nogle frø af Marianne, som såede dem i kanten af bunddækkende singrøn (Vinca) omkring terrassehjørnet. Måske har jeg båret nogle frø med haveaffald ud til vildmarken her, – “trekanten”, hvor vi har lov til at lægge haveaffald.

[Opdatering:] Mit gæt (efter ret meget søgning via Google mv.) at det er Hvid Jacobsstige, Jacob’s Ladder or Greek valerian (Polemonium caeruleum), en hårdfør flerårig plante med lavendelblå eller hvide blomster, som trives i de tempererede dele af Europa (Nordeuropa).

Klik på billederne for at komme i “galleri-modus” – og endda kan man hente billederne i 1440*1080.

Written by Donald

Sunday, August 31, 2014 at 19:59 UTC

Posted in Skov og have

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ble bra bildene og blomstene er da vakre. Kanskje fa dem et annet sted.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, September 1, 2014 at 4:20 UTC

    • Ja, billederne blev gode, selv om det var overskyet og hen på aftenen. Efterhånden som man tager mange billeder, opdager man hvad kameraet gør godt, og desværre er der også noget, der ikke fungerer så godt (autofocus på uendelig ved zoom? ikke godt! Og hvis man tager manuel focus, og drejer lidt på zoom-knappen, så slår automatikken ind igen!)

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, September 1, 2014 at 8:04 UTC

  2. Jacob’s Ladder or Greek valerian (Polemonium caeruleum) is a hardy perennial flowering plant. The plant produces cup-shaped, lavender-coloured or white flowers. It is native to temperate regions of Europe.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Polemonium_caeruleum

    Donald

    Monday, September 1, 2014 at 8:14 UTC

  3. Limurt er det i al fald ikke. Jeg har ikke noget bud. Måske denne hvid jakobsstige. Jeg har ikke noget bedre bud.

    Farmer

    Monday, September 1, 2014 at 15:07 UTC

    • Ud fra bladform og blomsterknoppernes placering – og voksesteder og udbredelse som haveplante – tror jeg det må være sådan en “Jacobsstige”. Hvis jeg husker det, vil jeg samle frø.

      Det bliver nogle gode, varme dage nu, så der kommer sikkert nogle flere overraskelser i grøfter og ved vandhuller.

      Donald

      Monday, September 1, 2014 at 19:48 UTC


Comments are closed.