Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Lavendelplanterne kom alligvel i vækst

Da jeg lavede denne terrasse for 10 år siden, var ideen at se om ikke det var rigtigt at man kunne lave en terrasse med store fliser, som var nemmere at luge (mellemrummene mellem fliserne) og hvor de yderste fliser var sikrede mod udskridning ved at man lavede en kant – bare 10-20 cm – som også var stampet og ikke skrånede.

De fleste mål blev nået.

Den ene kant prøvede jeg at sikre mod plantevækst ved at lægge småsten på. Ha! Lidet vidste jeg hvor hurtigt planter kan danne et lag henover stenene – se på billedet her:

For at komme i bund er det nødvendigt at rive planter og sten  op

For at komme i bund er det nødvendigt at rive planter og sten op

Måske kunne man ved hyppigt at hive op have undgået at det ligefrem blev et vildnis. Men somme tider er der ikke tid til havearbejde – derfor.

Ved at dreje vinkelen her ses at stenene, som lå øverst, nu ligger under 3-4 cm rodnet med sand og humus (jord)

Ved at dreje vinkelen her ses at stenene, som lå øverst, nu ligger under 3-4 cm rodnet med sand og humus (jord)

En liden tue kan danne et stort rodnet (derfor er det meget nemmere at hive op mens planterne er små)

En liden tue kan danne et stort rodnet (derfor er det meget nemmere at hive op mens planterne er små)

Dette er reportage-fotografering – det er vanskeligt at tage billeder af jord i forskellige niveauer og nærbilleder af planter og deres voksested – prøv selv! – vi er tilbøjelige til at tage billeder af blade, blomster og til nød stammer og rødder.

Bemærk iøvrigt lavendelplanterne – måske er det en løsning af have lavendel hele vejen rundt?

Written by Donald

Thursday, August 21, 2014 at 9:27 UTC

Posted in Skov og have

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og da får du deilig duft og humlebesøk🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, August 21, 2014 at 12:52 UTC

    • OK – ja, det er nok en god ide at lade dem stå og plante nogle flere, det vil se pænt ud; måske sammen med Spiræa Japonica?

      Men de skal klippes ned om efteråret; det gjorde jeg – og de kom ikke så hurtigt om foråret, og jeg troede at de var døde!

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Thursday, August 21, 2014 at 19:02 UTC

      • Må klippes ned og Spirea Japonica kan da være med å live opp🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Thursday, August 21, 2014 at 19:10 UTC

  2. Billeder af havearbejde skal være illustrative, ikke skønhedsåbenbaringer. Det er fine illustrationer af dit havevirke, du deler med os. Lavendler er er meget dejlige, de er til at formere, evt. sår de sig selv. Jeg har efterhånden en del. Pas på ved nyindkøb at lavendlerne er vinterhårdføre. Det er supermarkedslavendlerne næppe altid.
    Klumpen ligner purløg.

    Jørgen

    Thursday, August 21, 2014 at 15:21 UTC

    • Det er faktisk en almindelig græs, ikke den fine rød svingel, men en lidt mere grov græs. Jeg har ikke purløg i år, men det burde jeg prøve igen til næste år, Jørgen.

      Tak for advarslen vedrørende de forskellige lavendel-typer. Jeg er klar over at det samme – altså at planter ikke er vinterhårdføre – kan være tilfældet for lyng, som man køber om foråret. En blomsterhandler sagde til mig, at de lyng, man køber om efteråret, som regel er flerårige, vinterhårdføre lyngarter. Jeg har haft nogle stykker på nordsiden af huset, som klarede sig glimrende, men nu er de gået – formentlig fordi en tax og en liguster breder sig og suger alt vandet.

      Donald

      Thursday, August 21, 2014 at 19:03 UTC


Comments are closed.