Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fod under eget bord

Jeg fik et flot havebord af tungt træ – derfor er det svært at slæbe rundt med, men det er praktisk at have et solidt bord på vest-terrassen udenfor bryggersdøren.

Foden gik imidlertid af da jeg flyttede bordet i foråret, og min reparation (med fire håndskårne cherry-dyveler) holdt ikke, da jeg nu skulle flytte bordet igen for at rense terrassen! AK!

Bordben med fod, som er faldet af

Bordets to ben sidder tæt sammen og støtter på en fod – på den måde undgår man ben i hjørnerne

Er det fordi jeg skal bruge en anden lim (kan kunstharpixlim blive for gammel) eller er det fordi overfladerne skal renses bedre, eller krattes ujævne eller hvad?

Jeg prøver begge dele – og krydser fingre!

Written by Donald

Wednesday, August 13, 2014 at 11:37 UTC

Posted in Brok

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ligesom haveborde altid er for høje i forhold til havebordsstole, er haveborde åbenbart ikke samlede ret godt. Heldig er begge mine haveborde sådan at jeg kan løfte dem og gå med dem – så de holder endnu.

    Jørgen

    Wednesday, August 13, 2014 at 12:06 UTC

    • Ja, de stole, jeg fik forærende sammen med bordet, er også for lave. Men jeg har 4 hvide plast-stole, som har den rigtige højde, heldigvis!🙂

      Jeg gad vide hvorfor man ikke laver den slags træbord, som var det første havebord jeg havde. Desværre slog bordbrædderne sig, for billigt træ! men selve konstruktionen var genial: Det kunne klappes sammen ved at løsne to vingeskruer, og det vejede ingenting; benene sad i hænglser som på et strygebræt. Tilføjede man et kryds mellem “bukkebenene” havde det endda været helt stabilt.

      Donald

      Wednesday, August 13, 2014 at 12:15 UTC

  2. Kan nok hende at det holder å rense og å rett opp🙂 ?
    klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, August 13, 2014 at 13:13 UTC

  3. Udendørsmøbler udsættes for langt større variationer i temperatur og luftfugtighed end indendørs ditto.
    Du prøver blot igen.
    Her på stedet har vi droppet træmøblerne. De var for tunge, og derfor fik vi ikke flyttet tingene rundt efter læ og sol/skygge.
    Nu har vi et billigt plasticbord med tilhørende stole, som ser rærlige ud; men som giver flere timer for os i haven, da en person kan flytte hele herligheden til lige præcis dagens lune/skyggefulde plet.

    natural2222 (Farmer)

    Thursday, August 14, 2014 at 3:05 UTC

    • Ja, det er repareret nu og står som det skal, man skal bare være lidt optimistisk!🙂

      Men du har ret, det er utroligt tungt at slæbe rundt med, og det bliver udsat for så store forskelle i fugtighed og tempeartur, at det må falde fra hinanden på et tidspunkt.

      De fire plastic-stole, som jeg købte for 15 år siden – ikke de billigste, men nogen, som har styrke til at bære en voksen mand – de holder bedre og er nemmere at flytte rundt på.

      Donald

      Thursday, August 14, 2014 at 10:16 UTC

  4. Hvad er cherry-dyvler? Her bruges komprimerede dyvler i en tykkelse, så de, efter at være smurt ind i lim, så det dækker alle små riller i dyvlen, skal bankes ind med en bænkhammer. Er det gamle samlinger, skal der måske lige bores op og tages mål til en større dyvel. Efter samlingen vil fugten fra limen få den komprimerede, tørre dyvel til at svulme, og limen og skruegangen i dyvlen vil sørge for resten.
    Vi er meget glade for Skagen-møblerne: de flyttes ikke bare rundt af en hvilken-som-helst vind, parasolen giver tilstrækkeligt skygge på vor yndlingsplads. Til de andre pladser har vi små metal cafe-møbler, i nødsfald et par ekstra plastic-stole, og ellers har vi en sækkevogn.

    AagePK

    Thursday, August 14, 2014 at 5:45 UTC

    • Jeg har hegg stående som (åbent) hegn mellem min fodboldplæne og jernbanestien, AagePK, men hvis jeg skriver “glansbladet hæg” får jeg strax at vide at det er landskabsukrudt. Da det imidlertid er samme træ, som kaldes “cherry” i Nordamerika og Canada, så har jeg omdøbt arten når jeg bruger træet til møbelfremstilling😉

      Jeg havde iøvrigt en dyvelstang, men dette bord må være fremstilligt et sted hvor dyveler er af en anden størrelse, så jeg skar nogle dyveler af en forhåndenværende cherry-gren. jeg lod endda barken sidde på den ene, da den ellers blev for tynd!🙂

      Jeg burde nok have smurt mere lim på selve dyvelerne, jeg troede egentlig bare de skulle holde foden i position mens limen mellem fod og bordben tørrer, men da limen ikke skal løfte noget, blot stabilisere foden, så håber jeg det går.

      En af de ting, som generer mig, er, at træet ser ud til at have været behandlet med noget, der ligner rød lak. Det ser pænere ud på overfladen, som jeg har vasket og malet med linolie blandet med terpentin og tilsat lidt atamon.

      Jeg kan se på det, du skriver, at jeg bør få mig et kursus i snedkeri, inden jeg næste gang prøver at reparere noget af træ.

      De er flotte, Skagen-møbler, og det giver en værdighed til haven, som man måske nok kan savne her. Men jeg må videre og håber på en varm slutning på August, så jeg kan have gæster i haven i den sidste week-end.

      Donald

      Thursday, August 14, 2014 at 10:38 UTC

      • Træ, der limmes, skal spændes sammen, derfor skal dyvler også være lidt tykkere end hullet. Når limen tørrer, kommer der jo ellers hul mellem fladerne. Eller også må man slå en stift igennem fra siden for at låse dyvlen. En komprimeret dyvel har også tværriller, som tager godt med lim med sig. Du kunne også bruge skruer nedefra og op i benene, en god dyvling er nu nr. 1. Og jo: limen skal jo løfte foden, og bliver også påvirket af trykket, når personen på hver sin side af bordet læner sig ind over samme.

        AagePK

        Thursday, August 14, 2014 at 14:59 UTC

        • Så er det måske derfor, det ikke holdt, AagePK, men trykket, vægten af bordet, må da gøre det ud for sammenspænding?
          Jeg håber det kan holde til at man læner sig ind over bordet – så kan jeg godt se at der bliver trukket i modsat retning (opad) i den fjerner side.

          Donald

          Thursday, August 14, 2014 at 18:07 UTC

          • Trykket af bordet er lodret, og rammer kun endefladen af dyvlen, og kun, hvis dyvlen er lige så langt som de 2 huller i ben og fod tilsammen, og det sker sjældent: man skærer gerne dyvlen kortere for ikke at risikere afstand mellem de to stykker, der skal samles. Arealet af cylinderens flade er jo mange gange større, end cylinderens endefladeareal.

            AagePK

            Thursday, August 14, 2014 at 18:37 UTC

            • De her håndskårne dyvler er kun beregnet på at styre samlingen, AagePK. Det er kun fladen mellem ben og bordfod, som bliver limet sammen. Nu må vi se hvordan det virker.

              De gamle, oprindelige dyveler var rådnet op og jeg har skrabet dem ud med møje og besvær🙂

              Donald

              Thursday, August 14, 2014 at 18:40 UTC

            • Limning af endetræ holder meget dårligt, derfor skal der også lim i dyvelhullerne, og det er ekspansionen af den komprimerede dyvel, når den suger fugt fra limen, der presser dyvelens sider sammen med træet udenom hullerne.
              Hvis du kun bruger dyvlerne til at styre med, og det gør jeg også ved Skagen-møblerne, skal der en skrue eller to, eller en kile, til at holde de to stykker træ sammen. Det er den løsning, man vælger, når man vil kunne skille hele møblet ad til vinteropbevaring. Men så skal man slet ikke bruge lim, til gengæld skal der en kraftig skrue til.

              AagePK

              Thursday, August 14, 2014 at 20:09 UTC

            • AagePK, mange tak – OK – jeg har forstået. Stor skrue.

              Sidste år stod bordet og erstattede den manglende bil under carport-taget.

              Donald

              Thursday, August 14, 2014 at 21:20 UTC


Comments are closed.