Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Græsplæne erindring

Dette her billede får mig til at tænke på noget, min far engang fortalte: han havde taget et kursus i at holde tale; vistnok i forbindelse med at han i radioens barndom var blevet inviteret til at holde et radioforedrag om Den Transiranske Jernbane, som blev bygget af danske ingeniører (Kampsax). En af de opgaver, de havde fået, var: “hold tale om en græsplæne”, hvilket virkede helt absurd på ham, selv om han som dreng havde slået græs og luget blomsterbede hjemme, og havde lidt kendskab den slags. Jeg har nu aldrig set ham arbejde fysisk, og slet ikke med haveredskaber, undtagen én gang med en rive på mine bedsteforældres gravsted.

For mig har græsplæner altid virket tiltrækkende og ikke spor banale eller kedelige, de kan være fulde af småblomster eller jævne som golf-greens, de kan glimte af rim og være basis for leg og spil – og græsarterne er nære slægtninge til korn og ris – og endda majs – som vi lever af, og som var kulturens begyndelse.

Det er vistnok en potentil-art - eller smørblomst - som breder sig voldsomt enkelte steder på plænen

Det er vistnok potentil – eller smørblomst – som breder sig voldsomt enkelte steder på plænen



Nå?

Written by Donald

Sunday, August 10, 2014 at 14:24 UTC

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fortsatt vondt i tåen ser jeg. Hrmff.. Passe på den.
    Plener er fine greier, men de må ikke ta overhånd eller bli for striglet.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, August 10, 2014 at 15:38 UTC

    • Passe på – ja, må gå til lægen i morgen. Men hvorfor bliver den ikke rask? Er det fordi jeg er blevet gammel?

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, August 10, 2014 at 21:57 UTC

  2. En plæne er nu dejlig at have i en have. Den får det hele til at hænge sammen og er god at gå på og lege på. At der så undertiden er mindre græs og mere noget andet, gør intet. Nu bliver den vel i øvrigt grøn igen.

    Jørgen

    Sunday, August 10, 2014 at 18:49 UTC

    • Ja, det er en stor ting for mig, en plæne, uden torneroser, som kan punktere plastic-bolde.
      Der er – mærkeligt nok – ikke faldet så meget regn her som 9 km. væk til begge sider, men græsset er ved at blive grønt – og der er stadig meget vand i jorden til træer og buske.🙂

      Donald

      Sunday, August 10, 2014 at 21:58 UTC

  3. Har du nogensinde fået tjekket tendens til diabetes? Ellers må du få det gjort nu på torsdag, hvor du jo har bestilt tid hos lægen, ikk’? Ellers får vi Stegemüller til at slæbe dig derhen! Husk på: du er, ligesom jeg, i reparationsalderen, og som en anden kaptajn Vom udsatt for vellevnedets fælde: Podagra!!! 🙂
    Kom så afsted!

    AagePK

    Monday, August 11, 2014 at 6:04 UTC

    • Den med kaptajn Vom må jeg hellere trække i mig igen, jeg ser nu, at du kun har 4 tæer, du er altså en hobit, og de lever jo også godt!🙂

      AagePK

      Monday, August 11, 2014 at 6:07 UTC

      • Åhja — Vi hobitter lever godt af smørblomster og går i gamle sandaler🙂 Det var faktisk ikke med vilie at de kom med, fødderne, men da de nu var der, synes jeg det var meget godt for at demonstrere størrelsen af de 5-indskårne blade på den plante, som jeg har læst skulle være potentil.🙂

        Iøvrigt har jeg en underlig fod, som min søn også har, hvor det ligner at der er en ansats til en 6.tå, men det er der ikke, og den er heller ikke “nedsunket” eller plat eller noget som helst, den er bare meget bred. Malte (sønnen) har gået 800 km på 6 uger i år og har ikke ondt – heller ikke i ryggen. Bare det var mig😉

        Måske bevirker bredden at foden er god at støtte på, så man ikke vælter så nemt?

        Donald

        Monday, August 11, 2014 at 8:41 UTC

    • @AagePK, ja jeg har ofte fået tjekket (engelsk:checked) for tendens til diabetes(2) i de sidste 8 år, og der var måske en gang jeg var tæt på – jeg ved ikke om det gør en forskel at man lige har drukket kaffe med lidt sukker i – men jeg er frikendt for livsstilssygdomme. Desværre tror nogle af mine venner altid at der må være noget galt med mine madvaner, når de hører at jeg blev opereret for colon cancer. *Desværre*, fordi det er møg-irriterende. Jeg bruger ellers ikke møg (eller bandeord) for at farve mine udtryk😉

      Jeg tror stadig at det var et stoleben, som kom i konflikt med min tå i en meget uheldig vinkel🙂

      Donald

      Monday, August 11, 2014 at 8:33 UTC

  4. Da John skulle lære at holde tale, blev han bedt om at bruge tre minutter på at fortælle om tændstikæsken. Så er tre minutter meget lange …

    Ellen

    Monday, August 11, 2014 at 7:14 UTC

    • UHja! Det var en svær én, hvis ikke lige man har hørt om tændstik-kongen, om tændstikimperier, om svenske skove, om knive til at skære/flække blokke op til tændstikstørrelse så der ikke går for meget savsmuld til side. Men en enkelt lille sidehistorie om hvordan man brugte tændstikæsker til de småbitte søm og skruer, når man skulle holde orden i det gamle værksted, kan måske hjælpe lidt – med sidehistorier om hvad man ellers fik lavet på værkstedet?

      Det væsentlige ved sådan en øvelse burde ikke være emnet, men at sige noget i hele sætninger, og måske fortælle en lille historie🙂 Jeg håber ikke John fik varige mén🙂 Du må endelig sende ham min dybeste respekt!🙂

      Donald

      Monday, August 11, 2014 at 8:37 UTC


Comments are closed.