Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Elektrisk belysning, sparepærer

En klaverlampe skal kunne hænge lang ud over kanten uden at vælte

En klaverlampe skal kunne hænge lang ud over kanten uden at vælte

Kort fortalt: Jeg købte igen-igen sparepærer og den ene virkede ikke, jeg blev ærgelig og for en gangs skyld bad jeg om at få pengene tilbage og fik det! Kommentarer …

Indenfor de sidste år har jeg udskiftet dyre sparepærer 6 – 7 gange, meget oftere end glødepærer førhen. Prisen pr. lystime har været meget større end for glødetrådspærer, skønner jeg.

Derudover mener jeg at de typer, som jeg bruger, alt for hurtigt går i udu – de holder op med at lyse. Det undrer mig, at man opgiver timetal (lysende timer) for sparepærer som værende meget, meget større end for de ældre glødetrådspærer.

Men på den anden side lyser de bedste af dem godt, de varmer ikke så meget og ødelægger ikke fatningerne, så da jeg fik købt en ny klaverlampe for den ringe sum af 65 kr i butikken, hvor min søn arbejder, fik jeg den ide at udskifte glødepæren med en “Änglamark” pære fra Quickly (Kvickly).

Änglamark havde de ikke mere (hvorfor er det gået bort fra den mærkning?) men Philips pærerne er af samme type. 65 kr. stykket, 2 for 100 kr.

Den ene virkede ikke. Jeg prøvede at se om det var fatningen, prøvede en anden lampe etc. men den ene af de to nye virkede ikke. Det har jeg været ude for før, hvor jeg netop troede at det var mine fatninger, som ikke duede. Hvordan prøver man det? Når den ene fungerede, og den anden ikke, syntes jeg der var basis for at forlange pengene tilbage – og det fik jeg. Pyha.


Klaverlys:

Disse messingstager er blevet samle-objekter - og bliver stjålet - øv

Disse messingstager er blevet samle-objekter – og bliver stjålet – øv

Klaverer før el-oplysning havde messingstager skruet på foran

Klaverer før el-oplysning havde messingstager skruet på foran

=======================================================================

Den nye lampe på natarbejde ...

Den nye lampe på natarbejde …

Moderne klaverlamper bliver nok aldrig samleobjekter - er de ikke lidt dyre?

Moderne klaverlamper bliver nok aldrig samleobjekter – er de ikke lidt dyre?

Written by Donald

Wednesday, August 6, 2014 at 10:45 UTC

Posted in Music

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man kan undre seg på opplysninger som gis. De er ikke alltid riktige. Men det var da bra at du fikk pengene tilbake. De gamle lysholderne var flott.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, August 8, 2014 at 11:00 UTC

    • Det er noget værre noget med de sparepærer, man har ikke udviklet en type, som er stabil, men og over-sælger ved at love mere end man kan holde. Men den type, jeg har købt nu, lyser faktisk rigtig godt.
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Friday, August 8, 2014 at 11:12 UTC

      • Samme erfaring som dig. Sparepærer holder slet ikke så lang tid som lovet.
        Jeg er begyndt at skrive dato på, da jeg synes, de kun holder et halvt års tid.
        En journalist burde tage dette op, for der er da godt nok brugt nogle milliarder på at skifte til sparepærer, men jeg tror ikke, der er sparet noget i den store sammenhæng.
        Først når man skifter til led-lamper, sparer man penge, for de holder helt bestemt meget længe, og DE GIVER ET MEGET; MEGET BEDRE LYS, end sparepærer.
        Jeg kan dårligt læse en avis med en sparepære, da det bliver for kontrastløst, så jeg skal aldrig mere have en sparepære i huset.

        [dax2 siger: Hvis dette er spam, så er det venlig spam. Heine har angivet rigtig mail og link til en forretning, som måske er hans, med materialer til musik.]

        Heine Svendsen

        Wednesday, August 27, 2014 at 13:08 UTC


Comments are closed.