Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kornvogne

Jeg blev forbavset på Farmers webside: En ny kornvogn koster let 200,000 kr! Man skulle tro det var en trailer med lidt baglygte og forhøjede sider. MEN:

Jeg undersøgte det. Det er en vogn som skal kunne køre 12 ton (eller mere). Dækkene skal holde til det, d.v.s. vi taler om lastvognsdæk. Den skal være tæt, så korn ikke ryger ud i trafikken, og så skal den kunne tippe ladet! D.v.s. den skal have hydraulik.

Jeg fandt en kornvogn til 3 ton for ca. 30,000 kr. i den blå avis. En brugt 5 tons vogn kunne fås for 50,000 kr! 10000 pr. ton, det er forståeligt (i det mindste for mig).

– Når jeg underviser i IT-systemplanlægning og drift siger jeg: Det er vigtigt at forstå “logistikken” – d.v.s. mængder, tidskrav, sikkerhed adgang, transport.

Under mængder hører selvf. også indsamlingssteder, opbevaring, energiforbrug, maskinkraft og reserver til udbedring af eventuelle uheld.

Erstat IT-data med korn, så har man en ramme for omkostninger ved planteavl – sådan da. Og transporten er klart en væsentlig udgift alle steder, så en 15-20 ton kornvogn til 200,000 kr. – det er måske meget rimeligt?

Meget små vogne!

Meget små vogne! Salgskatalog fra DK-TEC

Trailere og vogne til traktorer til stærke priser – DK-TEC

Written by Donald

Sunday, August 3, 2014 at 12:17 UTC

Posted in Mark

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. og så skal du kunne få de 20 t sikkert op i fart, og nedbremset lige så sikkert igen, derfor skal du have en passende stor traktor. Med udstyr til nogenlunde automatisk at koble de to enheder sammen, her duer ikke selv de største armkræfter.
    Ikke som da jeg kunne trille min vogn ud af vognporten og hen til min gode ven, Massey-Fergusson 135D. Den ken jeg stadig ikke undvære, vognen er gået til.

    AagePK

    Sunday, August 3, 2014 at 13:31 UTC

    • PS: men den kunne dengang godt skaffe udkomme til 2 familier, både den unge og dem i aftægten.

      AagePK

      Sunday, August 3, 2014 at 13:32 UTC

      • Ja, AagePK, jeg havde egentlig også tænkt på dimensionering af bremser, affjedring og lejer, bremsesystem, som kan styres af føreren af trækkeren – og det fortjener altsammen at blive nævnt særskilt, men et sted skal man sætte grænsen, hvis man skal give et overblik. Måske skulle man nøjes med at skrive 15-20 tons undervogn.

        Donald

        Sunday, August 3, 2014 at 18:30 UTC

        • Det, jeg mente, var, at der skal en meget stor, og dermed dyr, traktor til at trække denne vogn. Dens eget bremsesystem er ikke nok: traktorføreren skal være ret forudseende, for at kunne få et sådant træk helskindet gennem trafikken. Og så koster det diesel: det er ikke enhver, der har råd til at få tanken fuld, de fleste kontokort har jo begrænset træk pr handel.

          AagePK

          Sunday, August 3, 2014 at 19:13 UTC

          • Ja, vores mejetærsker snupper 600 ltr. pr. påfyldning.
            -Og så er der 3 traktorer for kornvognene. De tanker fra 175 l. til 260 l. pr. stk.
            Vi bruger over vækstsæsonen ca. 10 procent af kornets energi på at fremdrive det.
            Dertil kommer energien til fremstilling og levering af ca. 150 kg kvælstof i kunstgødning.

            Farmer

            Monday, August 4, 2014 at 8:05 UTC

  2. Med al respekt for de vogne, du har fundet frem, Donald, så er de kornvogne du har på billederne ikke meget bevendte, al den stund, at mejetærskertanken indeholder 7 tons korn når den er klar til aftømning + de tons den høster medens den tømmer af i farten.

    Jeg har fundet et link til en 16 tons vogn (absolut minimumsstørrelse), som står til listepris 204.000,- ; men som nu kan erhverves (Gl .årgang) til knapt 150.000,-.
    Den har dog den ulempe, at der nok skal anden dækmontering på
    Så den ender nok omkring 200.000,- alligevel.
    http://www.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=9d9a9ca5-8325-4f07-9863-aac0d7a3ff2e

    Farmer

    Sunday, August 3, 2014 at 21:12 UTC

    • @Farmer, ja min forundring over prisniveauet har lagt sig.

      Efter kommentarer fra AagePK kunne jeg jo godt sjusse omkostningsstørrelsen – ca. 10000 kr. pr ton bæreevne, fordi alting bliver mere kompliceret – og dyrere – når det skal være større.

      Donald

      Sunday, August 3, 2014 at 21:49 UTC

  3. Sett på og ikke forstått.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, August 4, 2014 at 14:55 UTC

  4. Jeg bemærkede også farmers tal om kornvogne m.v. Lige i nærheden her kommer mange store traktorer med store kornvogne. En enkelt er set punkteret og et enkelt dæk ligger i vejsiden, det ser eksploderet ud. Korn vejer godt til, forstår man

    Jørgen

    Wednesday, August 6, 2014 at 9:14 UTC


Comments are closed.