Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mest som dagbog for mig selv

Jeg smiler sommetider overrasket, når jeg bladrer igennem webloggens billeder – sidste måned – samme årstid sidste år – forrige år og så videre. Det sker ikke så ofte, men når det sker, er der mange positive overraskelser over ting, jeg har glemt: “Åhja! Nårhhh … Næh!”

Jeg kan ikke undgå at bemærke, at korttidshukommelsen ikke er, som den har været. Der er dog ikke grund til alarm; aftaler bliver husket i samme grad som i min ungdom. – Og som barn kan man også glemme noget: jeg har sågar gået og ledt efter et pennalhus, som jeg havde i venstre hånd.

Ørby Mejeri er nu en boligforening; der er skolesti til Vejby, ca. 1 km.

Ørby Mejeri er blevet til boligforening; vi står på stien ved Ørby, på vej hjemad mod Vejby, ca. 1 km. tilbage

De to piger hilste pænt og overhalede fotografen

De to piger hilste pænt og overhalede fotografen

Den forladte gård, Møllebjerggaard, anses for at have potentiale som byzone - men Ørby mangler skole og indkøb, og der er langt til stationen

Den forladte gård, Møllebjerggaard er landzone; den vil være meget værdifuld hvis den må udstykkes – men Ørby mangler skole og indkøb, og der er langt til stationen

Billederne fra i forgårs af hveden med kornblomster (og vindax) var taget på en cykeltur herfra til Helsinge og tilbage (ca. 9 km. hver vej) og det er en meget dejlig tur, det meste på cykelstier. Det fremgår ikke af billederne af marken, men her er så supplerende billeder, mest for min egen skyld!

Written by Donald

Thursday, July 31, 2014 at 8:06 UTC

Posted in Blogosofi, Carpe Diem

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Min blogg er også til en viss grad en dagbok for meg selv, – men også for andre i min familie. Når vi er på ferieturer, skriver jeg for eksempel for min mor, – og jeg kan se det på språket i postene, hvem jeg har som mottaker.

    De første årene skrev jeg alt, og jeg hadde stor glede av det. Det ble som en livsdokumentasjon. Nå blir det mindre hyppig, og det er fordi jeg ikke føler for å gjenta meg selv. Særlig arbeidslivet mitt gjentar seg i en treårssyklus, og hvis jeg skriver om det, så er det fordi det er litt annerledes.

    Etter at jeg reduserte antall innlegg per uke, har de daglige leserne krympet veldig. Da jeg skrev hver dag, ble det nok en rutine for mange av leserne å stikke innom meg en tur hver dag. Nå kommer innleggene mer tilfeldig, og da faller mange fra. Sånn er det med meg også. Der jeg vet det er noe nytt å finne hver dag, titter jeg inn hver dag, – mens andre bare får besøk en gang i uken eller sånn.

    livetleker

    Thursday, July 31, 2014 at 9:01 UTC

    • Jeg synes det er værdifuldt, også selv om jeg må skelne mellem billed-indlæg og filosofiske indlæg. Jeg glæder mig over at der er nogle skribenter, som formår at fortælle om deres dag eller deres uge på en måde, så det står levende for mig. Det kræver mere end hastigt henkastede linier, men det kan lade sig gøre🙂
      Jeg er taknemmelig for de, som på denne måde åbner en dør!

      Donald

      Thursday, July 31, 2014 at 22:29 UTC

  2. Det hedder jo kort-tids-hukommelse, fordi hukommelsen bliver kortere og kortere, men til gengæld tager længere tid at grave frem. Ikke?

    AagePK

    Thursday, July 31, 2014 at 12:54 UTC

    • Det var rammende, AagePK!
      I dag kan man købe extra hukommelseskort (den skulle lige med!)

      Det mærkelige er imidlertid, at man kan holde hukommelsen vedlige. Og som voksen husker man jo betydeligt meget mere end børn skal huske. Prøv at lukke øjnene og lade være med at tænke på noget, det kan man ikke. Hvis man i stedet prøver at “iagttage” hvad der kommer indover – accepterende – så opdager man hvor mange erindringer, der gemmer sig.

      Donald

      Thursday, July 31, 2014 at 22:31 UTC

      • Der har været så mange udsendelser omkring hukommelse, træning og sygdomme; bl.a. fra et nonnekloster i Boston, hvor nonnerne blev fulgt til de døde, og deres hjerner, donerede til forskning, havde plaques, men: ingen alzheimer alligevel! Eller fra Sunny Vale-pensionist-kollektivet i Californien: samme billede, dog var der her en del især veteraner fra krigene, med sygdommen.
        Det lader til, at en generel tryghed, der giver overskud til at turde påtage sig andre udfordringer, er den bedste medicin til at holde hukommelsen igang og samtidigt beskytte mod overvægt og Alzheimer’s o.lign.
        Traumer og existentiel angst gør lige det modsatte. Adrenalin skal doseres.
        Det siges, at langvarig træning bl.a. som buddhist-munk kan man fjerne tankerne, meditationens yderste mål.
        Vi har ikke noget interface til hukommelseskort………….endnu! Heldigvis, tænk, hvis vi kun fik tildelt den hukommelse, de regerende ønsker vi skal have!

        AagePK

        Friday, August 1, 2014 at 7:28 UTC

        • Sikken et uhyggeligt perspektiv, det sidste, AagePK!
          Det var i det hele taget en tankevækkende kommentar. Jeg tror jeg vil gå videre ad det spor (måske krydret med lidt foto af høsten heromkring).

          Donald

          Friday, August 1, 2014 at 10:12 UTC

  3. Hvor har du det smukt, hvor du bor Donald.

    Stegemüller

    Thursday, July 31, 2014 at 14:04 UTC

    • Tak Stegemüller! Jeg nyder det også meget, når ikke lige myggene æder mig!🙂
      Hvis du tager et kamera frem og begynder at trave lidt i Hvidovres omgivelser, så er jeg ret sikker på at du finder mange smukke motiver. Men indrømmet – det er meget let her, der er så mange ting, jeg skal nå at se inden sommeren er slut!

      Donald

      Thursday, July 31, 2014 at 22:33 UTC

  4. Er det ikke bra at vi ikke får noen hukommelseskort. De hadde sikkert vært manipulert av noen.
    Grøss og gru.
    Det er vakkert hos deg.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, August 4, 2014 at 14:58 UTC

    • Ja GRU! Ham AagePK skal vi ikke have til at snakke over sig så nogen andre får gode idéer!😉
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Monday, August 4, 2014 at 19:44 UTC

  5. Det blev noget dramatisk, dette indlæg (med kommentarer), der mest var til dig selv!

    Jørgen

    Wednesday, August 6, 2014 at 9:06 UTC


Comments are closed.