Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gror trods tørke

Sanct Hans Urt i en botanikbog fra Tyskland, Jacob Sturm, Deutschlands Flora in Abbildungen

Sanct Hans Urt i en botanikbog fra Tyskland, Jacob Sturm, Deutschlands Flora in Abbildungen

Jeg er ikke helt sikker på at det er Sankthansurt (Sanct Hans Urt) for de billeder, jeg finder på Wikipedia, ligner ikke ret meget. Den er meget almindelig i haver her i landet. Billedet fra Jacob Sturm: Deutschlands Flora in Abbildungen ligner nogenlunde, men jeg synes min er mere frodig og breder sig mere til siderne.

Denne frodige plante er ikke blevet kunstvandet!

Denne frodige plante er ikke blevet kunstvandet!

Det forbavser mig, at den klarer sig så godt, denne plante. Der er tørt i denne jord, når man graver et spadestik ned, men måske er der mere fugt, når man kommer blot en trekvart meter længere ned – vandet fra fliseterrassen bliver jo ikke brugt, og hvis der løber blot en lille smule vand ned mellem fliserne, så vil fliserne forhindre det i at fordampe.

Planten (der er egentlig tre) har stået der i 23 år, så den må have dannet dybe rødder. Man ser hvor meget der skal luges og ryddes i min have, men jeg har haft travlt med andre ting – det gør mig ondt at jeg ikke kan nå det hele. Men det forhindrer den ikke i at gro. Når blot jeg en gang imellem med fingrene hiver skvalderkål op (den gror ind imellem skuddene fra Sct.Hans Urten) så klarer den selv fint at undertrykke andre vækster. Sådan noget er jeg ikke vokset op med at se. Det kræver, at man har en have.

Det kræver nogle års haveliv at forstå hvordan det hænger sammen, ikke sandt?

Written by Donald

Sunday, July 27, 2014 at 5:00 UTC

Posted in Skov og have

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gjør kan hende det.🙂 Men det er ganske utrolig hvor lite vann enkelt vekster trenger.
    Sier som den beste av oss pleier: La hagearbeide være en fornøyelse og ikke en sur plikt🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, July 27, 2014 at 5:24 UTC

    • Hvis det står alene er det ikke så godt et råd, Mormor. Man kan lige så godt sige, at når man får gjort de rigtige ting i tide er arbejdet mindre, og man kan nyde en smuk have; og samtidig kan man, hvis man ved lidt om det, tilrettelægge sin have sådan at den ikke kræver så meget.
      Men fred være med det – jeg har fået lavet mange ting, som kan ses, og det glæder mig at se på havens mange vækster, som er så forskellige. Det er en fornøjelse!🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, July 27, 2014 at 6:22 UTC

  2. I skyggen vi vandre blandt lysgrønne strå,
    Sct Hans urt vi sanke hvor planterne gro.
    Pæne lille urt
    står så ren og purt,
    står så frisk og grøn uformærkt i løn.

    Bag køkkenets række vi hensætte den,
    fra trælisten sprække den snor sig da hen.
    Hvis den fæster rod,
    blir vor skæbne god.
    Døer den på sit sted, ak, da døer vi med.

    Da ikke vi kommer så glade, så fro,
    her følgende sommer, når blomsterne gro.
    Hist, hvor korset står,
    hist på kirkegård
    blege ligge vi. Da er alt forbi.

    Sct Hans urt vi sanke, hvor blomsterne stå,
    blandt stammer så ranke, blandt lysgrønne strå.
    Pæne lille urt,
    står så ren og purt,
    står så frisk og grøn, uformærkt i løn.

    En af mine yndlingssange fra mellemskolen. Selv om jeg syntes, at pigerne, der sang den i Sct Hans aftens spillet af Oehlenschlæger, ikke var rigtigt kloge: de skulle da ikke lade en blomst bestemme, hvornår de skulle dø!
    Jeg har 3 slags i haven, den, pigerne tager med hjem fra skoven, kunne evt være en naturligt forekommende, medens vore haveudgaver er gartneriernes hybrider. De sælges jo under navnet Sedum efter Linnés nomenklatur; skovens hedder Hylotelephium efter den nyere inddeling. Men nøjsomme er de alle.

    AagePK

    Sunday, July 27, 2014 at 6:22 UTC

    • Det var smukt AagePK! Jeg elsker den sang – men den er jo så sørgmodig sentimental så man bliver helt bekymret! Ja du har da ret i at det skal blomsterne ikke bestemme!🙂 Jeg så iøvrigt også betegnelsen Hylotelephium i da.wikipedia, og tænkte at det var en fejl! Jeg ved jo ikke bedre😀 Men det er i hvert fald en smuk plante, når den her midt på sommeren vokser og ser frisk og u-genert ud – der er jo ikke insekter, som har guffet løs af den endnu!🙂

      Donald

      Sunday, July 27, 2014 at 9:40 UTC

  3. Urten på det tyske billede er den vilde form, som jeg dog aldrig har set i virkeligheden. Dine er, som Aage skriver om, en af de mange forædlede typer. Det er i øvrigt en rigtig god biplante, idet den blomstrer, når de fleste andre bivenlige blomster er væk.

    Farmer

    Sunday, July 27, 2014 at 7:27 UTC

    • @Farmer: Det er jo godt at der er noget til bierne. Jeg synes ikke, jeg har set nogen, jo, nogle få humlebier – men så kan andre insekter jo få glæde af det. Ellers var der et år nogle stader ovre ved hegnet på den anden side af jernbanen, men det er åbenbart ikke en god forretning mere.

      Donald

      Sunday, July 27, 2014 at 9:41 UTC

  4. Planten ser fin ud, men jeg trorikke jeg har den her. Den kan være nøjsom, som det skrives, men måske går rødderne langt ned – som på vin og agerpadderok.

    Jørgen

    Monday, July 28, 2014 at 11:05 UTC

    • Jeg tror også den har dannet et stort rodnet, Jørgen. Det må den have gjort. Farmer havde tidligere et år et billede af et tværsnit af en mark, indrammet, så man kunne se hvor langt ned kornets rødder gik!🙂

      Donald

      Monday, July 28, 2014 at 12:01 UTC


Comments are closed.