Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Bonderose

Bonderose -> Stokrose

Guldknapperne står for tæt på bonderosen

Guldknapperne står for tæt på bonderosen

Jeg fryder mig over mine vildt flotte guldknapper. De er nemme at klippe ned bagefter – men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg vil have i stedet.

Kommentarer?

Man kan skimte nogle meget små sorte prikker - det må være tordenfluer eller andre meget små insekter

Man kan skimte nogle meget små sorte prikker – det må være tordenfluer eller andre meget små insekter

Written by Donald

Wednesday, July 23, 2014 at 8:50 UTC

Posted in Skov og have

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vil du ha noe annet i stedet, da?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, July 23, 2014 at 10:09 UTC

    • @Mormor: Guldknapperne skal holdes inde ved at man graver rundt om dem, og det kan jeg ikke rigtigt komme til uden at ødelægge grus og fliser, så jeg tror jeg flytter guldknapperne til et andet sted i haven hvor der mangler noget stort og smukt!🙂

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 11:54 UTC

  2. Naijj! Det er stokrosen, der står for tæt på, den risikerer en nekrose!😉
    Bonderoser er her på egnen forbeholdt pæoner. Og stokroser skal have mere plads, der går 2 år fra frø til rigtig plante.

    AagePK

    Wednesday, July 23, 2014 at 10:26 UTC

    • Først blev jeg lidt forvirret. Men jeg skal nok flytte rundt på planterne, AagePK! jeg kan godt huske at have hørt betegnelsen Pæoner. Den jeg har (som jeg fik af Farmer) er åbenbart en stokrose.
      Wikip.:
      Pæon (Paeonia) er Pæon-familiens (Paeoniaceae) eneste slægt som omfatter 18 arter, og de mest kendte sorter er stauder. Et par af arterne er halvbuske. Slægten rummer mange yndede haveplanter med store, fyldige blomster i rødt, hvidt eller gult.

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 11:56 UTC

      • Det er jo også muligt, at der er dialektiske og egnsbestemte termer: I sangen Marken er mejet er der georginer og bonderoser nok til at pynte loen og laden med, men på det tidspunkt er pæonerne jo afblomstrede. Hhm. Tjah, vi har bare altid kaldt pæonen for bonderosen.

        AagePK

        Wednesday, July 23, 2014 at 17:28 UTC

  3. Jeg blev også noget forbavset over, at det skulle være en bonderose. Bonderoser er pæoner der, hvor jeg kommer fra (INordjyulland).

    Rasmine

    Wednesday, July 23, 2014 at 17:37 UTC

    • Ja ja ja, vi kan jo ikke alle være lige kloge. Jeg har fået den af en bonde.

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 19:01 UTC

  4. Bonderoser er tidligtblomstrende pæoner her i huset. Min hustru kan på bladene se forskel på dem vi kalder bonderoser og det vi kalder for pæoner.
    Jeg har aldrig hørt stokroser omtalt som bonderoser.

    Stokrosen -ak, den skulle jo have været dybrød som moderplanten. Jeg må have en snak med de bestøvende humlebier- skal nok klare sig, hvor den står. De tåler det utroligste, hvis du blot giver den en pind, så den ikke dejser om. Egentlig holder de meget af lidt skygge. Det begrænser angrebene af stokroserust.

    Bonderoserne i høstsangen har jeg også tit undret mig over. Det er vist blot et udslag af kunstnerisk frihed.
    Teksten er af Mads Hansen (ham med “Fo’ ajle di små blomster”), som vist nok var fra Vester Skerninge på Sydfyn, så han burde da have næsten samme opfattelse af bonderoser som Aage og jeg.

    Spændende, hvis nogen kunne forklare, hvilken blomst der kan være tale om.

    Farmer

    Wednesday, July 23, 2014 at 21:56 UTC

    • Jeg må desværre melde pas, Farmer.

      Donald

      Thursday, July 24, 2014 at 9:15 UTC


Comments are closed.