Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sorte Solnedgange

Solen er på vej ned over  Ærø

Solen er på vej ned over Ærø, foto: AagePK


Fra Ærø skriver vor korrespondent:

Her er de så: et par sorte solnedgange. Jeg pillede ikke ved noget, men holdt bare kursen lige lukt ind i solen. Det skal man passe på med, fordi optikken kan tage skade, de små pixler brænder af, har jeg forstået: ved videokameraer kommer der slørhaler. Men pæne er billederne jo.

Venlig hilsen
Aage

Whereever you go, you’ve got friends there ready to help you. Join me and my friends at http://www.hospitalityclub.org

Solnedgang - ca 21:50 mandag d.14

Solnedgang – ca 21:50 mandag d.14

Kirken og videnskaben, udsnit af det sidste billede

Kirken og videnskaben, udsnit af det sidste billede

Når solen går ned i en sæk, går himmelen læk (det regner næste dag, vestlig fremherskende vind, front etc.)

Når solen går ned i en sæk, går himmelen læk (det regner næste dag, vestlig fremherskende vind, front etc.)

Jeg har tilladt mig at tage et udsnit af det sidste billede, fordi jeg synes der gemmer sig en profil af et tårn, som jeg tolker som et kirketårn. Solen har altid haft en særlig betydning i menneskets opfattelse af livskraften (religion), og det er den samme fascination for mig i dag som for min forfader for 4000 år siden, da solnedgangen blev illustreret som en solskive, der kørte henover himlen og havnede i grøften.

Diskussion …

Written by Donald

Tuesday, July 22, 2014 at 10:44 UTC

Posted in Astronomi

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vakkert og vi hyller alltid solen som livgiver. Ikke for det, vi trenger regn også🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, July 22, 2014 at 13:54 UTC

    • Ja, det er smukke billeder fra Ærø, Mormor. Angående regn, så så jeg i forgårs TV-billeder med skybrud fra Nordrhein Westphalen, og det gjorde mig lidt ondt at se hvor slemt det var. Den slags har jeg oplevet i 60’erne, når man kørte på tyske motorveje, pludselige skybrud af en voldsomhed, som gør at man ikke kan se og er nødt til at køre ind til siden og standse!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 8:27 UTC

  2. Storslåede billeder – er det rette udsagn.

    Jørgen

    Tuesday, July 22, 2014 at 16:29 UTC

    • @Jørgen: Tak på AagePK’s vegne.

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 8:27 UTC

  3. Skønne billeder – men som Mormor siger, ville lidt regn også være rart🙂

    Madame

    Tuesday, July 22, 2014 at 18:00 UTC

    • @Madame: Lidt regn, og ikke lige mens høstmaskinerne kører😉

      Jeg ville ønske at jeg kunne tage mig sammen til at få lavet mere i varmen, men jeg nyder det så godt jeg kan🙂

      Donald

      Wednesday, July 23, 2014 at 8:29 UTC

  4. Billederne skal sammenholdes med Donalds: himlen var ellers lyseblå den aften, men lukkeren i kameraet går i sort, hvis der kommer for meget lys ind, altså ved direkte belysning af CMOS’en, er det ikke det, optagedimsen hedder?
    Og så kan jeg godt lide, at du har skærpet opmærksomheden på detaillerne i billedet. For konen og jeg snakkede nemlig sammen om det var Paradiset eller genskæret fra Skærsilden, vi så!😉

    AagePK

    Wednesday, July 23, 2014 at 10:31 UTC

    • og de sorte fugle!

      AagePK

      Wednesday, July 23, 2014 at 10:32 UTC

      • AagePK: Ja, uha, skærsilden! Der er mange sildefiskere, som kan komme galt afsted i aftenstunden.
        Det giver stemning at fremhæve kirketårnet – at det kan gøres så tydeligt skyldes at kameraet har leveret et meget fint billede med mange detailler.

        Donald

        Wednesday, July 23, 2014 at 11:58 UTC

        • Da jeg skrev det, var jeg på vej til frokosten, en dejlig stegt sild i eddike, og det lå lige for, men jeg tænkte, jeg hellere måtte lade være med at forvirre dig endnu mere, ovenpå stok- og nekroserne.🙂

          AagePK

          Wednesday, July 23, 2014 at 17:32 UTC


Comments are closed.