Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En lunken dukkert

Mange mennesker på stranden i dag

Mange mennesker på stranden i dag

Fra badebroen her kommer man ud i det klareste, rene vand

Fra badebroen her kommer man ud i det klareste, rene vand

Måske er det temperaturshocket, måske er det havvandets mange ingredienser som bevirker at varmeknopperne på mine skuldre og ryg aftager – en dukkert er i hvert fald en god ting på sådan en varm dag. Vandet var 21°C, luften 28°C, og der blæste en svag vind.

Her er billeder af strandkaal. De får mig altid til at tænke på kålforskeren i Maribo, som fortæller at grunden til at vikingerne kunne overleve på disse breddegrader var fordi kvinderne dyrkede kål! Jeg tror endda at strandkål kan spises, men andre former – forædlede eller udvalgte, – dukkede op tidligt i Nordeuropas historie.
Hop til kommentar …

The shoots are served like asparagus: steamed, with either a béchamel sauce or melted butter, salt and pepper. It is apt to get bruised or damaged in transport and should be eaten very soon after cutting, this may explain its subsequent decline in popularity.

Når den lige er kommet op er bladene pæne og lysegrønne

Når den lige er kommet op er bladene pæne og lysegrønne

Strandkål midt mellem sand og sten

Strandkål midt mellem sand og sten

Written by Donald

Wednesday, July 9, 2014 at 18:19 UTC

Posted in Brok

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg, som tilbragte alle min barndoms somre ved havet, vidste ikke, at der er noget, der hedder strandkål, og jeg har heller aldrig lagt mærke til gevæksten – men den vokser måske kun på udvalgte strande.

    På Google er der masser af opskrifter – strandkål er lige noget for nynordiske kokke – og det er da ikke så dårligt, hvis man kan hente størstedelen af et måltid ganske gratis …

    Rasmine

    Wednesday, July 9, 2014 at 19:19 UTC

    • @Rasmine: Ja, det er åbenbart en vild kål, som kan dyrkes, hvis man vil – og som er brugt som prydplante i hvert fald en overgang! Nu må vi se nærmere på om det var én, som kan passe sig selv i en vild have som min🙂

      Donald

      Thursday, July 10, 2014 at 0:33 UTC

  2. Villkål/strandkål kan fint brukes🙂
    klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, July 16, 2014 at 20:48 UTC

    • Jeg så en dame gå og plukke de friskeste blade!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, July 16, 2014 at 22:22 UTC


Comments are closed.