Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ribs

Usprøjtede - de ser ret sunde ud

Usprøjtede – de ser ret sunde ud

Bortset fra at de hvert kvarter dagen igennem bliver udsat for dieselrøg, så er disse ribs ikke blevet behandlet kunstigt.

Enorme klaser, billedet yder ikke retfærdighed fordi klaserne gemmer sig under bladene

Enorme klaser, billedet yder ikke retfærdighed fordi klaserne gemmer sig under bladene

Written by Donald

Saturday, June 28, 2014 at 0:01 UTC

Posted in Skov og have

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Herlige ribs. Skynd dig at plukke til rødgrød og til fryseren inden fuglene finder dem.
    Det er noget af det jeg forbinder barndommens sommeraftener med: Alle plukkede jordbær, hindbær, ribs, solbær og stikkelsbær i frugthaven. -Og om dagen syltede man og kogte saft. Tænk, vores husstand med 7 personer inkl. karl og pige fik grøntsager, saft, syltetøj og frugtgrød stort set hver dag fra de vel ca. 2000 m2 køkkenhave.

    Farmer

    Saturday, June 28, 2014 at 3:37 UTC

    • @Farmer! Ja, i dag skal der plukkes. Men iøvrigt bør jeg tilføje at den busk har en evne til at holde bærrene friske i flere uger! I hvert fald de foregående år kunne jeg plukke bær i et par uger, og de smagte lige godt.🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:03 UTC

  2. De ser gode ud!
    Busken skulle måske flyttes lidt væk fra forurenings kilden, for der er da til mange gange ribsgele eller rysteribs til vinterens stege🙂

    Kari

    Saturday, June 28, 2014 at 5:55 UTC

    • Det er kun et “lille tog” der passerer 4 gange i dagtimerne, Kari, det er måske ikke så slemt; det lugtes kun, når vinden kommer fra syd. Det er muligt at lave en ribs-aflægger, men stedet er det bedste og jeg tror ikke der er bedre steder. Måske ved vest-terrassen, nu hvor de skyggende træer er fældet … jeg tænker🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:05 UTC

  3. Ribsgele til Strief-torte: sønderjydsk for stribe-lagkage: Flere lag lyse lagkagebunde og rød gele eller marmekade, afsluttet med et lag flødeskum, pyntet med rød gele. Det var sønderjydernes måde at vise farverne, dengang flagning med Dannebrog var forbudt.
    Men der må jo heller ikke mangle ribs i bærsymfonien med gejst: Rumtopf, Rompot. Lag for lag fyldes lerpotten op med sommerens bær, sukker drysses imellem, og det hele dækkes med rom, helst 55 %. Vi fyldte lageret op i går, da vi tog min mor en tur langs Sliens bredder, over broer og med kabelfærger. I Arnæs færgekro fik vi de lækreste snæbel-filetter, med sprødstegt skind og brasede kartofler, som man gør det lokalt: med løg og bacontern.Den kok kunne blive millionær i København på en sæson, mage til lækre fisk skal man lede længe efter! Og så Flensborg Pils fra fad til, 150 kr pr næse (snæbel!)🙂

    AagePK

    Saturday, June 28, 2014 at 9:53 UTC

    • Stribe-tærte lyder som en god idé, AagePK! Jeg skal i gang strax!!!
      Men jeg har “kun” snaps på ca. 40%. Islandsk Geyser købt i Netto.
      Måske skulle jeg overveje en tur langs med Slien! Det lyder som den ideelle tur i en ikke for ung bil, måske sammen med min søn.

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:25 UTC

  4. Uhm, det ser lækkert ud! Lige som Farmer forbinder jeg også barndommens sommeraftener med at plukke bær. Min mor syltede og kogte saft – jeg husker duften🙂

    Madame

    Saturday, June 28, 2014 at 17:01 UTC

    • Se, det er en af forklaringerne på det, du engang spurgte om, Madame: Hvad lavede folk dog før man begyndte at se fjernsyn hele aftenen!🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:26 UTC

  5. Rips allerede? Jeg skjønner at du bor i Syden, Donald.

    livetleker

    Saturday, June 28, 2014 at 18:26 UTC

    • Det er meget tidligt i år, Hege!

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:26 UTC

  6. Så røde dine er! jeg blir en smule misunnelig🙂
    Mine er ikke så langt kommet.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, June 29, 2014 at 6:46 UTC

    • De er meget smukke i år, Mormor, det er første eller andet år de står dér uden skygge fra et stort birketræ! Og det har været et varmt forår med hedebølge i April og Maj!🙂

      Men jeres bær skal nok snart blive røde og fine.
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:28 UTC


Comments are closed.