Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mennesket tæmmede ilden II

Ummiddelbart ser det pænt ud - nedbrændt og med en kant omkring

Ummiddelbart ser det pænt ud – nedbrændt og med en kant omkring

Sankt Hans [jeg nægter at skrive Sankt Hans i eet ord og med smaa bogstaver. Sankt Hans, propr. [saɳdˈhans; undertiden sand-] (ogs. Sankt Johannes. se u. bet. 1 og 4). … *
Roser og Akkeleier,
Lavendel og Rosmarin
Skal staae i Havens Løkke
Fra Vaar til Sancte Hans.
Winth.​HF.324.

*
den skønneste Krans
blir dog din, Sante-Hans
(dvs.: midsommer er den skønneste tid)!
Drachm.​DVE.147.
Er dette “Sante-Hans” mon en stavefejl fra Drachmanns hånd?]

Bålet her i grundejerforeningen var præget af at der er mange, mange træer, som skal beskæres og fældes.

Det var ca. 4 gange så stort som bålet jeg var med til (se billeder her.)

Hvad så, lovgivere? Hvis man kun må lave ét bål om året, så glemmer mennesket kunsten at tæmme ilden, ikke?

Men syd for var varmeudtrålingen så stor at græsset blev antændt! Og babyerne græd!

Men syd for var varmeudtrålingen så stor at græsset blev antændt! Og babyerne græd! fortalte nr.14

Det så ellers ikke så stort ud, bålet, et par uger før Sankt Hans:

Vores grundejerforenings bål, som det så ud sidst i Maj måned

Vores grundejerforenings bål, som det så ud sidst i Maj måned

Written by Donald

Thursday, June 26, 2014 at 14:19 UTC

Posted in Carpe Diem

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men jeg er så enig, Donald. Bra du er opprørsk og skriver Sankt Hans som du selv vil. Det skal jo være logikk i det vi skriver, – ellers blir jo ordenes betydning borte.

    livetleker

    Friday, June 27, 2014 at 18:22 UTC

    • Når jeg skriver til stavesvage sjæle, så skriver jeg efter de nyeste normer, Livetleker. Jeg vil ikke være skyld i at nogen kommer til at lide under min stavning. – Og jeg forstår godt motivationen for at lave ændringer og tilpasse sproget, så almindelige sprogbrugere får lettere ved at skrive vanskelige ord.

      Donald

      Friday, June 27, 2014 at 23:34 UTC

  2. Enighed også her: vi må finde det sted, den maskine, sonde, eller hva’ fanden Sprognævnet bruger til de målinger, der siden ligger til grund for deres vedtagelser, og simpelthen generere et kor, et uoverhørbart krav om at få stavemåden til at stemme overens med indholdet af vablen: Sct Valborgs, Sankt Hans, Sankte Mariæ…

    AagePK

    Friday, June 27, 2014 at 18:46 UTC

    • Ja jeg tror det er en dims i midten af København, AagePK, og derfra bestemmes Det Danske Sprog! Men eftersom kommunerne ikke længere kan stave, og skolelærerne har travlt med at holde styr på handicappede børn, så kan vi vel stave som vi selv vil – hvem skulle bemærke det?

      Nå men! noget andet er, at jeg gerne så en økologisk kommentar om antallet af svampeskader i år.
      Er dronningen taget hjem? Hilsener til Marstal – håber I har fået lidt regn.

      Donald

      Friday, June 27, 2014 at 23:37 UTC

  3. Man ser det så tydelig, her, at vi ikke lenger ferdes i naturen med fyrstikker og bålplaner. Det er få som kan bygge en bålplass og få som husker å slukke ilden, når de drar.
    Man trekker med seg engangsgriller og etterlater dem, når picknicken er ferdig.

    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, June 29, 2014 at 6:41 UTC

    • Ja, det ses tydeligt, og det er endda naboer med sans for natur og spejdere og bål, som har været med til at brænde bål af. Jeg tror at alle parter lærte noget, Mormor!

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:39 UTC


Comments are closed.