Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Minde om redningshuset v. Vejby Strand

Skrænten ved Vejby Strand har engang været mindre udsat end i dag, der har været fiskeri fra stranden, og endda 100 m. strandenge så vidt jeg ved

Skrænten ved Vejby Strand har engang været mindre udsat end i dag, der har været fiskeri fra stranden, og endda 100 m. strandenge så vidt jeg ved – i dag er der lavet en ny kystsikring, som med sit brede bælte af store sten skal holde vandet på afstand

Her ses en betonklods som er resterne af et redningshus og en befæstet vej ned til redningshuset af beton - med en redningsbåd; længere henne lå der nogle joller trukket op på land

Her ses en betonklods som er resterne af et redningshus og en befæstet vej ned til redningshuset af beton – med en redningsbåd; længere henne lå der nogle joller trukket op på land

Resterne af redningshuset - betonklodser, kastet rundt af brændingen

Resterne af redningshuset – betonklodser, kastet rundt af brændingen og nu også af en gravemaskine

Kommentarer …

Written by Donald

Wednesday, June 25, 2014 at 10:42 UTC

Posted in Byggeri

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er et flot billede! Lad os håb, de store kampesten kan hjælpe ved kommende storme. Det har jeg dog ikke den store tiltro til efter at have set, hvad ‘Bodil’ forårsagede i Liseleje.

    Madame

    Wednesday, June 25, 2014 at 14:14 UTC

    • @Madame: Det glæder mig at du kan lide billdet – farverne og måske stedet. Jeg synes det er lykkedes kommunens Park og Miljø at skabe en smuk tur. Jeg kan godt forstå din bekymring for hvad en anden storm kan føre til. Kommunens politikere og grundejere er enige om at “sandfodring” er det eneste der hjælper. Det betyder at man lader et skib (en “stenfisker” eller “sandsluger” transportere sand længere udefra ind til 200-meter, så bølgerne løber kraften af sig på lavt vand. Problemet er vist, at ved højvande løber bølgerne alligevel kraftigt igennem og slår op over stensætningen.

      Donald

      Wednesday, June 25, 2014 at 19:42 UTC

  2. Det er bra man gjør noe for å bevare landområdene, men som du påpeker i kommentar til Madame kommer bølgene likevel over steinene. Hva må til? Jeg er kjent med dette problemet dere har i Danmark, skjønt vi også har det her i Norge, men da helst ved at elver renner over sine bredder og forårsaker store ødeleggelser.

    Birthe

    Wednesday, June 25, 2014 at 19:52 UTC

  3. Det vil vel være et tilbakevendende problem, tror jeg. Selv med oppsamling av sand lengre inn mot stranden. Jeg håper de kommer frem til noe.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, June 29, 2014 at 6:37 UTC

    • Det vil være et tilbagevendende problem, siger experterne. For 300 år siden var der store sandbanker vest for stedet her. Noget af sandet blev brugt til fortificering af København – noget af sandet er “vandret” helt af sig selv.

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Sunday, June 29, 2014 at 9:41 UTC


Comments are closed.