Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Rust eller svamp på planter

En bygmark nord for Vejby. Ofte ser man en rå eller en hare her. På udturen, vest for marken, undrede jeg mig over at den østlige del så rødlig ud. Den nærmeste del var normal strågul, næsten hvidlig, og så moden ud.

På vejen hjem så jeg så nærmere på den røde del af marken.

Hele den ene halvdel af marken giver et rødligt indtryk

Hele den ene halvdel af marken giver et rødligt indtryk

Hvorfor er akset rødt?

Hvorfor er akset rødt?

En bygmark i år, ca. 200 x 400 meter, i den smalle ende ca. 100 m.

En bygmark i år, ca. 200 x 400 meter, i den smalle ende ca. 100 m. Billederne taget fra den røde plet

Tydelige pletter

Tydelige pletter

Det var Farmers indlæg om rust på rugen, som fik mig til at tage billeder af denne byg: Hvorfor er kernerne røde? Er det svamp eller er det en anden sort? Jeg synes ikke jeg har set det før.

På oversigtskortet er der skraveret et lille stykke med gult, og dér var bygkernerne ikke røde.

Kommentarfelt-link:

Written by Donald

Monday, June 23, 2014 at 10:38 UTC

Posted in Mark

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rødfarvningen er naturlig. Langt de fleste bygsorter har dette røde farvestof i sig. Husker dog en vårbysort ved navn Sysan fra midt-firserne, som manglede stoffet og derfor så anderledes grøn ud.
    Pletterne på det nederste billede skyldes sandsynligvis bygbladpletsvampen. Den giver netop disse prikker og et gulfarvet blad. Udbyttenedgang ved angreb af viste omfang: Min. 10 -15 procent.

    Farmer

    Monday, June 23, 2014 at 12:10 UTC

  2. Dette at marken har to farvetoner kan skyldes to forskellige bygsorter eller at byggen er sået på to forskellige tidspunkter.
    Er det muligt at få et billede af begge farvevarianter?

    Farmer

    Monday, June 23, 2014 at 12:17 UTC

  3. Der kom det en forklaring🙂 Fra Farmer.
    Godt.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, June 23, 2014 at 16:45 UTC


Comments are closed.