Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad der gemte sig i Sørens Rygehjørne

Da vor korrespondent på Ærø berettede om uenighed mellem Naturama og Naturstyrelsen, udtrykte redaktionen vores bekymring derved. Her kommer svaret fra Ærø-redaktionen:

Kære Donald!

Så må jeg jo hellere berette:

Under mit syrenhegn og mine asketræer står der 2 planter, som ser meget smukke ud: ca 70-105 cm høje, med en aksformet blomsterstand, lidt a la vejbred, bare større, med fine hvide stjerneformede blomster, ca 30 mm i bredden. De står i hvad vi her i huset kalder Sørens rygehjørne: lidt tilgroede arealer, hvor tilfældigt groende tulipaner, påske- og pinseliljer o.lign skal have lov til at gro færdige.; så har de samlet kraft til næste års blomstring. Så slår vi først plænen der fra nu af.
Så jeg slog til, med leen, da en blomst i ca ansigtshøjde fangede min opmærksomhed: det var dog en køn plante, den, men hvad laver den her? Ind og finde floraen frem: Hvid, aksformet, blade, der ligner græs: en edderkopurt? Den er meget sjælden.

Aha! Så skulle der Googles på edderkopurt: naturstyrelsen har noget Grenet edderkopurt. (link åbner i et nyt vindue:) Med forklaringer, bl.a om fredningslov §3 habitat. Og så link til Naturhistorisk Riksmuseet, Sverige.

Rygehjørnet gemte på en hemmelighed

Rygehjørnet gemte på en hemmelighed


Altså, hele arealet er fredet: skal vi så flytte? Hvem spørger vi? Jeg skyndte mig at sende mail med billede til Naturama i Svendborg. Og dagen efter til Naturstyrelsens lokale mand på Fyn, Jesper Vang Christensen, en klog og venlig mand, jeg har været til svampe-og andre kurser hos. Og så tilkaldte vi tidligere kolleger udi biologilærergerningen: Olav mente bestemt, det måtte være urten, selvom den også kunne ligne fuglemælk. Som dog ikke er så lang, medmindre den kommer fra Sydafrika.

Det er vist ikke en edderkop, der sidder øverst mellem knopperne

Det er vist ikke en edderkop, der sidder øverst mellem knopperne

På et ax begynder blomstringen med de nederste knopper (klik for større billedformat)

På et ax begynder blomstringen med de nederste knopper (klik for større billedformat)

Så skrev Jesper: det er en fuglemælk.

Men dagen efter svarede Naturama: min egen søde tidligere elev, Julie, sendte sine venligste hilsner også fra hendes planteekspertchef: det måtte bestemt være en Ugrenet Edderkopurt!

Ifølge svenskerne er der set hybrider mellem Grenet og Ugrenet Edderkopurt, så man skal bare følge linket, så kommer man til Stor og Liten Sandlilja, og der kan man læse mere.

Men jeg må så se at få nogen af de klogere mennesker herover, de kan så få lov at afgøre, om min ejendom skal fredes, eller ej. Det bliver spændende!

Med venlig hilsen
Aage

.
.
.
.
.
Link til indlægs-kommentarer: …

Written by Donald

Sunday, June 22, 2014 at 10:18 UTC

Posted in Skov og have

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg tror, at Aage slipper for fredningsmyndigheder og slige personager i denne omgang.
    Jeg kan ikke få øje på det meget lange støvfang, som edderkopurten har, ligesom de u-udsprungne knopper er for tætstillede på de ærøske planter.

    Fuglemælk passer fortrinligt med beskrivelsen i http://www.Havenyt.dk :
    “Nikkende fuglemælk er velegnet i havens mere vilde afdeling, hvor den breder sig villigt. Kan f.eks. gro under hegn.”

    [Opdatering:] Havenyt.dk har også en opslagsside med fuglemælk beskrevet af Camilla Plum.

    Farmer

    Sunday, June 22, 2014 at 16:00 UTC

    • @Farmer, jeg har tilføjet link til Havenyt på kommentaren. Nikkende fuglemælk omtales to steder, både i et blad fra 2007, og i en opslagstext.

      Jeg kan sige noget om hvad der er hvad uanset at billederne er meget fine – både det ene og det andet sted. Jeg synes jeg har set nogle blomster med sådanne 6-takkede stjerneblomster her i nærheden (men det er jo også Nordsjælland, hvor der skulle være nogle edderkop-blomster). Jeg skal på jagt i grøftekanterne!

      Men det får mig til at erindre nogle opdagelser i genetisk forskning: Nogle af de arter, som hidtil blev anset for at være fjerne fra hinanden, har vist sig at være genetisk tættere, end man troede, og omvendt – nogle af de organer, som fisk har, kan opstå af forskellige genetiske koder – med de sædvanlige forbehold for hvad man ved i dag.

      Donald

      Sunday, June 22, 2014 at 16:24 UTC

  2. Nikkende fuglemælk er nu noget mere kraftig: mine blomster er kun 25-30 mm i tværsnit, medens Fuglemælk er 4-6 cm, ifølge http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp??ArtsID=3602 , i forstørrelse ligner den jo en narcisse. Kronbladene er også meget spinklere og smallere, de rører knap nok hinanden ved basen. Desuden er den, og mere tydeligt hos Camilla, meget grøn: mine er rent hvide. Det er jo også en løgplante: jeg tør endnu ikke grave min op, det får dem fra Naturstyrelsen lov til.😉
    Hvad der slet ikke nævnes under fuglemælken: duften. Den er udpræget hos edderkopurt, ikke hos fuglemælken. Så alarmen er ikke afblæst.😉

    AagePK

    Sunday, June 22, 2014 at 18:08 UTC

    • I al beskedenhed tænkte jeg ligeså, AagePK, at den hvid-grønne sølvkantede fuglemælk blomst afbildet ved Camilla Plums beskrivelse af planten ser anderledes ud. Hun beskriver blandt andet sølv-kanten i texten, og den ser jeg ikke på Ærø-billederne.

      Men jeg har jo ikke erfaring – føling, eller hvad man nu kalder det – med planters små karakteristika.

      Iøvrigt: Hvis man efterlyser indlæg om andet end vind-beutler og dito-axel’er, så vil redaktionen såmænd gerne skrive filosofiske indlæg om sind og samfund.

      Donald

      Sunday, June 22, 2014 at 19:39 UTC

    • Helt givet: Der må botanikere ind over. Det bliver spændende at følge.

      Farmer

      Monday, June 23, 2014 at 5:11 UTC

  3. DA får man vel vente til expertisene er enige med seg selv og håpe på oppdatering fra deg🙂
    klem på deg .)

    Mormor

    Monday, June 23, 2014 at 16:27 UTC


Comments are closed.