Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udryddelse af myrer

Jeg har allerede anbragt en lokkedåse, men myrerne går bare udenom og bruger en anden indgang til dørtærskel-paradiset

Jeg har allerede anbragt en lokkedåse, men myrerne går bare udenom og bruger en anden indgang til dørtærskel-paradiset

Man kan se at myrerne har bragt døde æg ud sammen med grus

Man kan se at myrerne har bragt døde æg ud sammen med grus, men der ligger også små lyserøde Bayer lokkestænger til venstre; den mørke plet er håndsprøjtemiddel, som skal virke dræbende på alle myrer, der går henover – men virker der?

Somme tider ser det ud som om myrerne er ligeglad med “lokkestængerne”, de bliver aldrig spist eller flyttet.

Jeg er bange for at der er en meget stor samling æg under dørtærskelen. De æg, som myrerne har lagt udenfor, er tydeligvis døde.

Myrerne har udbragt lige så meget grus som sidste år, hulerne må være blevet større, og der må kunne være mange myrer og æg.

Nu ofrer jeg to lokkedåser mere og håber at det afhjælper så at myrekolonien dør helt. Desuden vil jeg bruge polyfilla som midlertidig reparation under trinet, så at andre myrer ikke bliver fristet til at slå sig ned under dørtrinet.

Desuden vil jeg vande Bayer myregift langs med hele soklen.

Hvis der kommer parringsmyrer om 14 dage, så vil jeg prøve at sprøjte gift ind under tærskelen – med en injektionssprøjte eller hvad man nu kan få!

Written by Donald

Friday, June 20, 2014 at 9:15 UTC

Posted in Brok

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fortsatt krig med maurene. Håper du får dem vekk i år. Her på berget er det noe som heter Nippon, som kommer i tube, Kan hende det ville hjelpe om du fikk smurt/sprøytet det ved terskelen (om det samme middelet finnes i Danmark)
    Lykke til i maurkrigen.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, June 20, 2014 at 9:43 UTC

    • Her har jeg en lille tube med sirup, der er fuld af myre-æggedræber. Jeg ved ikke hvor meget man skal bruge, men nu bruger jeg resten ved havedøren!

      Men jeg har en fornemmelse, Mormor: Der er så mange myrer ganske få meter fra huset, at lige så snart et hold er døde, flytter et andet hold ind mens jeg vender ryggen til! Konspirationsteori? Nej, for jeg kan jo se at der er tegn på nybyggeri, når de graver og smider gruset udenfor døren.😦

      Klem på dig!🙂

      Donald

      Friday, June 20, 2014 at 10:04 UTC

  2. Jeg synes det er lykkedes at fjerne/reducere myreboer i år med staldchok sprøjtet direkte ned i hullerne mellem fliserne.

    Jørgen

    Friday, June 20, 2014 at 10:27 UTC

    • Jeg har slået staldchok op – og det er en mulighed, ja. Det vil jeg prøve, hvis myrerne fortstætter under dørtærskelen. Tak for tippet, Jørgen!

      Donald

      Friday, June 20, 2014 at 11:20 UTC

  3. Myrer er så irriterende, og de er næsten ikke til at få bugt med. Vi havde rigtig mange myrer, der hvor jeg boede på kollegium, og vi brugte mange myrelokkedåser, og det tog faktisk de fleste af dem, men så heldig er du åbenbart ikke.

    Stegemüller

    Friday, June 20, 2014 at 11:35 UTC

    • @Stegemüller: Lad os nu se, måske har jeg været for sparsommelig med myre-lokkedåser. Jeg synes det er frygteligt dyrt! Men nu har jeg brugt to mere, og jeg kan se at det virker, fordi myrerne går ind i dem nu, og når de har smidt æg ud, så må det være fordi æggene ikke er begyndt at klække. Heldigvis!!!

      Donald

      Friday, June 20, 2014 at 11:51 UTC

  4. Vi har myrer i stuen – og har haft det de seneste tre år. Vi har brugt gift på spray inde (langtidsvirkende), myrelokkedåser og vandet med myregift udenfor. Vi har fået bugt med dem hvert år. Et år havde vi dem også på et værelse, hvor de blev udryddet med myrelokkedåse. Jeg hørte i radioen, at gift er eneste mulighed, hvis man ikke vil grave boet op – ca. 2 mtr. ned i jorden. Held og lykke med det.

    Helle K.

    Friday, June 20, 2014 at 15:51 UTC

    • Jeg er glad for at høre at lokkedåser er effektive Helle K! De er også dyre. Jeg kan se at når der har været myrer (parringsmyrer) her lige omkring begyndelsen af Juli (de sidste 5 år), så har det hjulpet simpelthen at støvsuge og sprøjte og støvsuge, men jeg synes ikke det er ideelt, jeg vil gerne have dem væk INDEN de lægger æg etc. Derfor skriver jeg om at sprøjte hulrummet og bruge poly-uretan eller bare polyfilla. – Og desuden holde terrasse og omgivelsernes myrebestand nede. Der var så mange myrebo i plænen at det gik op for mig at der kom nye myrer hver gang jeg havde dræbt et kuld.

      I en vejledning om Skadedyrsbekæmpelse så jeg at myrer kan have flere boer, som er forbundne (samme “familie”) men de graver sig ikke ned i jorden, så vidt jeg har forstået, med mindre de er mange, mange, hundredevis gange mange. De kan godt lide den lune temperatur i fundamentet og dér kan de godt lave gange ned og op osv.

      Mener du at I er blevet invaderet af nye horder hvert år? Så ville jeg foreslå at I lukker revner ved fundamentet og iøvrigt holder området omkring huset fri for myrer.

      Donald

      Friday, June 20, 2014 at 16:02 UTC

  5. Det er nok lidt naivt at tro, at man kan lukke af for myrer, tænk på, hvor små de rent faktisk er. Du skal jo næsten gøre huset gastæt. Og de er udstyret med myresyre, der kan ætse kalken i mørtlen mellem murstenene: da vi fik nye vinduer i, lå nogle af stenene ret løse, og meget af mørtlen var væk. Så de skal nok komme ind. Men du kan besværliggøre det, blandt andet med kaffegrums og kanel, det bryder de sig ikke om. På den måde holder vi f.eks. myrerne fra affaldsspanden.
    Du kan også opløse borax i vand, og dernæst røre det op med honning. Det slæber de så ned i boet og fodrer ungerne med. Og når larven dør, kan den fodres til de andre. Så det er genbrug.

    AagePK

    Friday, June 20, 2014 at 20:25 UTC

    • Det med boraxhonning lyder ret smart. Slår det kun larver ihjel, eller tager det nogle af de voksne myrer med i købet?

      Ellen

      Friday, June 20, 2014 at 20:42 UTC

      • Både voksne og larver dør, opskriften er her: http://ing.dk/indhold/140469

        AagePK

        Friday, June 20, 2014 at 20:57 UTC

        • Jeg kan ikke købe borax her, AagePK, men jeg kan se at den pågældende webside har mange andre gode råd og iagttagelser. Jeg kan også se at min iagttagelse at lokkedåser ikke altid fungerer, svarer til hvad andre har set (om end forklaringen nok ikke er, at myrerne er “intelligente”)🙂

          Jeg skal prøve alle måderne, men det ender nok med at jeg sprøjter en masse vand+sprit, evt. med lidt sulfosæbe tilsat, ind under dørtærskelen således at flertallet bliver skyllet ud – og resten må jeg så vande væk på “gammeldags” maner.

          Dem, der har slået sig ned under fliserne, kan man drukne med en beholder med et lille hul i bunden, stående over et “myrehul” mellem fliserne, er der en der skriver. Vandet drypper langsomt ned – men når det bliver ved, står der at myrerne angribes af en svamp (svampesygdom).

          Hvis jeg bare kan ende med at konstatere, at angrebet i år ender med at være mindre voldsomt end sidste år, så er jeg glad!

          Donald

          Friday, June 20, 2014 at 23:31 UTC


Comments are closed.