Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udsigt fra Strandmøllekroen

Min far tog med min mor, bror og undertegnede til Strandmøllekroen. De var ellers flyttet fra hinanden, og min far var tvunget til at sælge huset, men der var åbenbart en eller anden slags konsensus om at man lavede nogle ting sammen i week-enderne. De skændtes bravt, men ikke når vi var på tur.

Det mest positive ved min far var hans begejstring: Ikke langt fra Strandmøllekroen skal Kystbanen køre over Mølleåen, og man kan gå langs med Mølleåen hen til banens bro og i gamle dage se de store exprestog fra København til Stockholm køre forbi. Min fars rejselyst og begejstring for togene var lidt smittende.

Broerne over Mølleåen skulle fornyes med mellemrum, jeg ved ikke hvad nummer de er på nu, men der er bygget nye jernbanebroer dette sted mange gange gennem de sidste 70 år.

Strandmøllekroen var et sted, hvor man - københavnere - kunne komme med en frokostkurv og nøjes med at købe drikkevarer, og sidde og nyde udsigten over Sundet

Strandmøllekroen var et sted, hvor man – københavnere – kunne komme med en frokostkurv og nøjes med at købe drikkevarer, og sidde og nyde udsigten over Sundet

Barsebäck ses tydeligt fra Strandmøllekroens have

Barsebäck ses tydeligt fra Strandmøllekroens have

Written by Donald

Thursday, June 12, 2014 at 13:42 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og du har været der igen og kom en tur i tidsmaskinen – dejligt!

    Madame

    Friday, June 13, 2014 at 14:22 UTC

    • @Madame: Ja, det skal jeg love for, den tidsmaskine bliver sat på fuld bak, når jeg ser Strandmøllekroen, der er røget nogle stykker af den dybt ned i mit verdenskort!

      Donald

      Friday, June 13, 2014 at 15:14 UTC

  2. Det er asketræer.

    Farmer

    Friday, June 13, 2014 at 15:49 UTC

    • @Farmer, ja: Det ligner de tegninger, jeg har set af “Livets Træ”, Ygdrasil, som jo er en ask. Tak for opklaringen!🙂

      Donald

      Saturday, June 14, 2014 at 10:45 UTC

  3. Er det muligens en ask du har fotografert?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, June 13, 2014 at 16:31 UTC

    • Ja, det er det jo, Mormor!
      Klem på dig!🙂

      Donald

      Saturday, June 14, 2014 at 10:45 UTC

  4. Tidsmaskinen er ikke den værste maskine at starte …

    Jørgen

    Friday, June 13, 2014 at 16:38 UTC

  5. Nå fikk jeg virkelig reiselyst, Donald. På Strandmøllekroen har vi spist mange ganger, – og dit skal vi igjen.

    livetleker

    Friday, June 13, 2014 at 20:55 UTC

    • @Livetleker: Det er blevet lidt dyrere siden dengang, frygter jeg🙂 Men dejligt er der!

      Donald

      Saturday, June 14, 2014 at 10:45 UTC

  6. Ikke ask: barken er for grov, og bladene for små. Jeg mener gråpil, men jeg ville gerne have nærbillede af blade, tag! Det er tihvertifald IKKE Axel-Røn!🙂
    Og containerskibet er nok snarere et gastankskib, jeg ser ingen containere, men en oval tank plus fordelingsrør. Igen: nærbilleder ville hjælpe. Ligeså forstørrelsesmuligheder.
    Kalder kiwenhavnerne ikke det to-delte monster Baresevæk?🙂

    AagePK

    Saturday, June 14, 2014 at 6:28 UTC

    • Ja, jeg skal nok tage tilbage en dag, AagePK! Men foreløbig må vi nøjes med at sige det ligner en ask.
      Da det er fuld zoom kan tankskibet ikke blive større eller bedre end det er, måske spiller atmosfære og varme ind, men Canon siger om 48* Zoom på dette kamera at man ikke må forvente mirakler, der vil være lidt gryn på billederne (støj fra billedchippen). Men man kan se meget mere end man kan se med det blotte øje. Når jeg “klikker” og ser “slideshow” i større format, kan man se at skibet måske er et tankskib, ja. Men der er nogle brune kasser ovenpå lasten. Skibet minder lidt om et 87 x 11 meter fragtskib af den slags, som kan sejle gennem Kieler Kanalen, smlgn. m. Hollandske Hekla, general cargo 2281 gross tons, 3000+ dødvægt.

      Barsebäck er nedlagt. Den lange kyststrækning omkring Barsebäck er fredet og er meget naturskøn og der er ikke bygget grimme huse. Lotten havde billeder derfra for nyligt. Måske kan de to klodser dér stå som et minde om at vi troede på en fredelig verden, hvor alting går som planlagt.

      Donald

      Saturday, June 14, 2014 at 10:47 UTC


Comments are closed.