Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

70 år er ingen tid og lang tid

Vi er mange, der ikke var født 6. Juni 1944, da tusinder af soldater gjorde landgang på Normandiets kyst og hvor tusinder blev skudt ned af tyske våben i bunkers, hvorfra tyskerne kunne beskyde flere kilometer strand. De indledende luft- og sø bombardementer havde ikke været effektive til at smadre og dræbe tyskere i de befæstede stillinger.

Efter nogle dage med strengt hemmeligholdte tabstal lykkedes det de allierede at få fodfæste på strandene i Normandiet og bygge en midlertidig havn. Så vidt jeg har forstået havde de midlertidige havne problemer: De blev smadret af en storm d. 12 Juni og genopbygning var vanskelig og langsommelig, og kapaciteten, forsyninger gennem de midlertidige havne, var utilstrækkelige.

Landing ships putting cargo ashore on Omaha Beach, at low tide during the first days of the operation, mid-June, 1944. Among identifiable ships present are LST-532 (in the center of the view); USS LST-262 (3rd LST from right); USS LST-310 (2nd LST from right); USS LST-533 (partially visible at far right); and USS LST-524. Note barrage balloons overhead and Army "half-track" convoy forming up on the beach. The LST-262 was one of 10 Coast Guard-manned LSTs that participated in the invasion of Normandy, France.

Landing ships putting cargo ashore on Omaha Beach, at low tide during the first days of the operation, mid-June, 1944. Among identifiable ships present are LST-532 (in the center of the view); USS LST-262 (3rd LST from right); USS LST-310 (2nd LST from right); USS LST-533 (partially visible at far right); and USS LST-524. Note barrage balloons overhead and Army “half-track” convoy forming up on the beach. The LST-262 was one of 10 Coast Guard-manned LSTs that participated in the invasion of Normandy, France.

Den nyeste forskning, se Wikipedia, afslører at dræbte og sårede (casualties) for perioden fra 6. til 25. Juni var enorme:

226,386 casualties. In addition, the Allied air forces made 480,317 sorties directly connected to the operation, with the loss of 4,101 planes and 16,714 lives. Tamelander & Zetterling 2003, p. 341.

Det svarer til befolkningen i Aarhus – dræbt i krig på 19 dage, 20% af de samlede styrker til Operation Overlord (1.3 mio). Derfor var det vigtigt at holde tallene hemmelige: En hær begynder at disintegrere, når mere end 10% bliver dræbt. Hvis det kun er hver tiende, tænker man “det er nok ikke mig.”

Fugleungen udenfor mit vindue sad og ventede på at forældrene kom med lidt mad, den nød godt af yngelpleje-instinkt eller kærlighed

Fugleungen udenfor mit vindue sad og ventede på at forældrene kom med lidt mad, den nød godt af yngelpleje-instinkt eller kærlighed. Det tog mig 7 billeder at få kameraet til at stille skarpt på den lille



Tænk at skulle gå i land i halvanden meter vand under kraftig beskydning.

Written by Donald

Friday, June 6, 2014 at 21:55 UTC

Posted in Blogosofi, Tidsmaskinen

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Også jeg lod tankerne gå tilbage til den 6. juni 1944 i går. Jeg var født, men under 1 år, så der er naturligvis ingen direkte erindring herom, men en del inddirekte. Bl.a. var jeg i Normandiet for nogle år siden og har illustreret mit indlæg med billeder fra den tur, herunder billeder af Mulberry-havnen ved Arromanches.
    Jeg opfatter din tekst sådan at der blev dræbt mere end 200000 på 19 dage. Som jeg læser tallene omfatter tabene dræbte, sårede og savnede.Men det er alligevel uhyrligt mange.
    Fin fugleunge, der ser forvirret på verden.

    Jørgen

    Saturday, June 7, 2014 at 6:20 UTC

    • Det er rigtigt, Jørgen, casualties: sårede og tilskadekomne i væbnet krig. Det er jo ikke hudafskrabninger, vi taler om, men om livstruende og invaliderende skader.

      Jeg har set en del billeder af Mulberry-havnen og mener også at jeg så de billeder, du havde taget. Men nu kan jeg jo passende prøve at finde dem igen.

      Den lille fugleunge ser på verden – og på mig med kameraet. Den kan se øjne, men den er ikke så meget for at flyve væk, nu har den lige fundet en rar kant at sidde på🙂

      Donald

      Saturday, June 7, 2014 at 8:52 UTC

  2. Jeg har også været i Normandiet og set de skræmmende forhold, soldaterne på begge sider havde. Der er næsten ingen øvre grænse for, hvad man må gøre for at undgå krig.

    Farmer

    Sunday, June 8, 2014 at 4:26 UTC


Comments are closed.